El crowfunding (CF) o Micro Finançament Col·lectiu (MFC) és encara un fenomen econòmic nou però és ja una de les formes econòmiques amb un creixement més ràpid. Aquesta forma d'intercanvi entre innovació i finançament, totalment dependent d'Internet 2.0 per mobilitzar recursos en les xarxes socials, obre noves finestres d'oportunitats per a la inversió i la solidaritat, i aporta efectes positius en l'àmbit socioeconòmic.
El crowfunding permet una reducció significativa dels costos financers i dels riscs associats a la inversió, la qual cosa fomenta la participació i augmenta la grandària dels mercats de MFC. A més, aquests serveis fomenten l'aparició de nous sectors d'activitat pels quals és més difícil obtenir finançament. No obstant això, la utilitat de la MFC va més enllà de connectar idees i inversió ja que els propis inversors participen en el procés creatiu, el que Surowiecki anomena “la saviesa de la multitud” i Kleemann qualifica com a consumidors que treballen. Els creadors que llancen un projecte de crowfunding no només busquen recaptar fons per als seus projectes, també busquen la participació dels petits inversors en el procés de creació del producte.
Això contribueix a la creació de valor afegit per a l'empresa, a una major eficiència en el desenvolupament de nous productes, en un instrument molt útil per mesurar l'acceptació d'un producte i en un instrument de màrqueting que aprofita aquest canal per augmentar la sensació de novetat i innovació d'emprenedors. A crowd-funding.org, la principal pàgina web en aquest camp, apareixen constantment iniciatives reeixides a tot el món. Plataformes de naturalesa filantròpica estan fent possible que persones que estan a la vora de la pobresa no caiguin en l'exclusió. Els projectes innovadors en sectors creatius com el cinema, la música, la pintura o el teatre, són un salvavides per aquests sectors i un alliberament pels artistes de la dependència de préstecs bancaris.
Aquest empenta creativa es trasllada també al món netament empresarial. Molts emprenedors utilitzen ja les plataformes de MFC per posar en marxa projectes rebutjats per assessors bancaris i fins i tot per aquells sectors que encara no utilitzen de forma massiva la MFC, com ara la investigació científica, el potencial per a la generació d'inversions és enorme. I el mateix es pot dir d'altres sectors com el finançament de campanyes polítiques, el suport a detinguts en manifestacions, l'organització d'esdeveniments i fòrums de discussió, la promoció i finançament d'esports minoritaris que estan trobant fonts de finançament per a projectar-se i créixer.
En resum, les possibilitats del crowfunding semblen il·limitades. Aquesta expansió incentiva l'aparició d'empreses digitals molt especialitzades que ajuden els usuaris a connectar-se amb les xarxes de MFC per augmentar les possibilitats d'èxit en el finançament de projectes, sigui com empresari o com a inversor. També hi ha webs que ajuden els creadors a preparar les seves campanyes o fins i tot a connectar les seves idees una vegada finançades amb potencials clients o intercanviar informació útil amb iniciatives similars. Fins on arribarà? L'espectre de possibilitats és tan gran que és difícil preveure la propera frontera en l'àmbit de la MFC.
Si voleu saber més sobre el crowfunding i les seves possibilitats, la Fundació Catalunya Europa organitza una conferència debat a la Sala Verdaguer de l'Ateneu Barcelonès (C. de la Canuda, 6) el 28 de maig de 2013 a les 19h
0