Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Los aranceles abren las primeras grietas en la Administración Trump
Los obispos ultras se revuelven contra el acuerdo sobre Cuelgamuros
Opinión - Acabar con el ruido. Por Esther Palomera

L'AEMET decreta l'alerta taronja per la DANA a totes les Illes Balears

Inundacions a Porto Cristo com a conseqüències de les pluges, a 28 d'octubre de 2024.

elDiario.es

Europa Press —

0

L'Agència Estatal de Meteorologia (AEMET) ha ampliat l'alerta taronja per pluges i tempestes aquest divendres a tot l'arxipèlag balear. L'organisme preveu precipitacions de fins a 50 litres per metre quadrat en una hora i de 120 litres en poques hores. El portaveu de l'AEMET, Rubén del Campo, ha demanat precaució, ja que es poden produir crescudes i inundacions en zones baixes.

L'alerta a Mallorca comença aquest divendres a les 10.00 hores, mentres que a Menorca arrenca a les 16.00 hores. Totes dues alertes estaran vigents fins a primera hora de dissabte. De fet, a partir de demà, continuarà la inestabilitat amb xàfecs a l'arxipèlag. Per part seva, a Eivissa i Formentera estarà vigent fins a les 19.49 hores d'aquest divendres.

El portaveu de l'AEMET assegura que, per diumenge i dilluns, el més previsible és que la DANA vagi desapareixent i que la situació sigui més estable. Tot i això, encara hi haurà ruixats a les Illes, així com en altres zones d'Espanya (Comunitat Valenciana, Catalunya i l'Estret).

Davant d'aquesta situació, el Servei d'Emergències 112 ha activat l'Índex de Gravetat 1 (IG1) del Pla Meteobal. Emergències ha demanat precaució a la població davant del que qualifica d'“una jornada complicada”.

L'IG1 s'activa quan la informació meteorològica permet preveure la imminència d'un fenomen advers amb elevada probabilitat de risc per a persones i béns i es declara en aquella situació en què es pot produir un fenomen advers a zones localitzades, l'atenció de la qual pot quedar assegurada amb els mitjans i recursos disponibles a les zones afectades, però amb seguiment supramunicipal. Aquest nivell d'alerta contempla una prealerta de mobilització de mitjans.

Les autoritats han demanat precaució a la població davant les possibles celebracions per la festivitat de Tots Sants. En aquest sentit, han recomanat a la ciutadania que planifiquin les visites als cementiris en funció del temps i que extremin les precaucions. Ajuntaments com el de Palma han instaurat diferents mesures, com el tancament del cementiri a partir de les 14.00 hores.

També cal anar amb compte a la llar -és recomanable tancar portes i finestres i quedar-se a zones altes de la casa-, retirar de l'exterior tot allò que pugui ser arrossegat per l'aigua i traslladar els objectes de valor -medicaments, documents, menjar, aigua potable, etc.- a llocs alts.

És recomanable evitar els soterranis o zones baixes -com els garatges-, desconnectar l'interruptor general d'electricitat en cas que l'aigua ja hagi entrat a casa, allunyar-se dels torrents i zones inundables i evitar els desplaçaments amb cotxe. En cas que sigui imprescindible circular, cal moderar la velocitat i augmentar la distància de seguretat. Cal fer-ho per autopistes, autovies i carreteres principals. En cas de baixa visibilitat, cal aturar el vehicle i senyalitzar-ne la posició.

No cal entrar en zones inundables, encara que sembli que hi ha poca aigua, ja que, amb poca alçada d'aigua, els cotxes suren i són arrossegats fàcilment. Si el cotxe comença a surar i és arrossegat, cal sortir del vehicle de manera immediata i, si no es pot per la porta, cal fer-ho per la finestra.

En aquests casos és recomanable abandonar el vehicle i dirigir-se a zones més altes en cas que el cotxe quedi immobilitzat per l'aigua o que el nivell d'aigua ja arribi a l'eix. Aconsellen també portar el mòbil carregat i suficient combustible al vehicle i no aparcar en ponts, voreres o desembocadures. En cas d'emergència, cal trucar al 112.

Etiquetas
He visto un error
stats