Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Feijóo se alinea con la ultra Meloni y su discurso de la inmigración como problema
Israel anuncia una “nueva fase” de la guerra en Líbano y crece el temor a una escalada
Opinión - Junts, el bolsillo y la patria. Por Neus Tomàs
Sobre este blog

El Diari del Treball es un blog con voluntad de reflejar, tanto desde la información como la opinión, la lucha por preservar los derechos laborales y económicos que la crisis pone ahora en peligro. El blog está coordinado por el periodista Tomeu Ferrer.

Llegir el Diari del Treball en català aquí.

La subrogació de la gestió de l'oficina comercial d'Endesa a Gran Via posa en perill els llocs de treball

Tomeu Ferrer

Barcelona —

La política d'externalitzacions que apliquen les grans empreses produeix efectes insospitats. Això és el que passa a l'oficina comercial d'Endesa a Barcelona, situada a la Gran Via 608. Aquest servei, que permet realitzar als usuaris gestions presencials de la companyia elèctrica, estava gestionat per la societat Eulen. Però, a partir de l'1 de gener d'aquesta tasca se n'encarregarà una altra societat també multinacional, Accenture outsourcing, que ha guanyat la licitació instada per Endesa.

En una situació normal l'empresa que assoleix l'encàrrec se subroga els treballadors que ha realitzen la gestió. Així ho ha entès Eulen, que ha comunicat als seus empleats que a partir de l'1 de gener seran donats de baixa. Això es faria aplicant l'article 44 de l'Estatut dels Treballadors que regula la successió entre empreses.

Però, vet aquí que el 10 de desembre passat Eulen va informar als seus treballadors que Accenture es nega a acceptar que el traspàs entre empreses sigui una successió i que no se subrogarà en els contractes de treball que la companyia pugui mantenir amb els treballadors. Dos dies més tard, Eulen informa al comitè d'empresa que donarà de baixa els 23 empleats afectats per aquesta situació coincidint amb la finalització del contracte de gestió, el 31 de desembre d'aquest any. El responsable de recursos humans d'Eulen informa els de la posada en marxa del que suposa l'aplicació de l'article 44 de l'Estatut dels Treballadors. Paral·lelament, Accenture Outsource Services nega la possibilitat d'assumir els treballadors, però ho fa sense referir-se a cap precepte legal que sustenti la seva posició.

La situació en aquest moments és que una empresa anuncia als treballadors que els donarà de baixa i l'empresa que usualment se subrogaria els contractes de treball no es dona per al·ludida, mentre que Endesa no diu res al respecte. Al mig de tot això hi són els usuaris, que es poden veure afectats per una situació kafkiana.

Raquel Peña, de la secció sindical d'Eulen telemarketing explica que a hores d'ara la situació dels treballadors i treballadores que realitzen aquest servei és dramàtica: no saben si continuaran treballant un cop acabi l'any. Però és que si finalment perden la feina ho faran sense cobrar res com a indemnització per acomiadament. «La única opció que queda és presentar una demanda per acomiadament» explica.

Es dóna el cas que Eulen va situar en aquesta oficina que dóna servei a bona part de les gestions que els usuaris de l'elèctrica demanden presencialment a persona que abans havia assumit la gestió telefònica en el denomina CAT i que estaven avesats a respondre les qüestions que els clients feien respecte a la societat energètica. Aquest era personal fix d'Eulen, que va passar, per donar un millor servei a atendre presencialment.

En opinió dels responsables sindicals d'Eulen, no és fàcil que persones que no estigui avesades a atendre al públic en qüestions específiques com són les de la societat de subministres elèctrics puguin ser substituïdes per gent nova: «acaben de canviar el sistema de gestió informàtica de l'oficina per un d'Oracle que costa un temps fer funcionar amb una certa desimboltura», assegura Peña.

Endesa duu a terme una política agressiva de subcontractació de serveis. Un altre exemple és el de manteniment de les línies de subministrament, que estan adjudicades a companyies en unes condicions molt dures. Això ha fet que a Catalunya aquestes empreses hagin reduït les seves plantilles un 50% des de 2010 i apliquin unes polítiques salarials molt restrictives. De resultes d'això els treballadors del sector van convocar dues jornades de vaga a principis de mes.

Sobre este blog

El Diari del Treball es un blog con voluntad de reflejar, tanto desde la información como la opinión, la lucha por preservar los derechos laborales y económicos que la crisis pone ahora en peligro. El blog está coordinado por el periodista Tomeu Ferrer.

Llegir el Diari del Treball en català aquí.

Etiquetas
stats