Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Puigdemont estira la cuerda pero no rompe con Sánchez
El impacto del cambio de régimen en Siria respaldado por EEUU, Israel y Turquía
OPINIÓN | 'Pesimismo y capitalismo', por Enric González
Sobre este blog

El Diari de la Cultura forma parte de un proyecto de periodismo independiente y crítico comprometido con las expresions más avanzadas del teatro, la música, la literatura y el cine. Si quieres participar ponte en contacto con nosotros en  fundacio@catalunyaplural.cat.

Llegir el Diari de la Cultura en català.

Juan Insua : “A Kosmopolis vam tenir la intuïció de com estava canviant la literatura i la manera de concebre-la”

Juan Insua, director de Kosmopolis, La Festa de la Literatura Amplificada a la seva oficina del CCCB / Sergio Collado

Sergio Collado

Barcelona —

Encara que és biennal i va començar el 2002 amb aquesta ja van nou edicions de Kosmopolis, La festa de la literatura amplificada que es celebra al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) i ve capitanejada per Juan Insua. Aquest any augmenta el seu radi d'acció de tres a cinc dies i s'inscriu de ple en la candidatura que fa Barcelona per ser Ciutat Literària de la Unesco. Els eixos “temàtics” de la fira estan en Sebald, el Periodisme del s.XXI, Alícia al país de les meravelles o a Traduir Europa, entre altres, i serveixen d'excusa per oferir recitals, tallers, conferències, debats, projeccions de pel·lícules , performances i més experiments. En definitiva, Kosmopolis intenta resumir el món literari dels dos últims anys portant tant a creadors consagrats com a emergents, escriptors o no, i mostrant els vincles entre la literatura i les altres disciplines de la vida.

Les humanitats de tota la vida, el hyperlink contemporani... Què és literatura amplificada?

Podria semblar redundant ja que la literatura és una de les eines d'amplificació de la realitat des de sempre. Però al s XXI, i des que vam començar el festival, entenem que la literatura no es manifesta només a partir del format clàssic del llibre imprès -la nostra tradició de Galàxia Gutenberg-, sinó que té moltes portes d'entrada. Per això parlem de paraula impresa, oral, electrònica, pintada, filmada... El gran pretext de Kosmopolis és la literatura en el centre de l'escena però en relació amb totes les arts i les ciències.

Un crossover posat al dia...crossover

L'intercanvi és doble. Des de la pròpia literatura amb els seus instruments s'amplifica, segueix existint tota una tradició experimental molt potent buscant dins de la literatura del llibre convencional. Però també les entrades poden venir del videoart, d'un videojoc, d'una novel·la gràfica, d'una sèrie de televisió... Són la manera democratizant que utilitzem a Kosmopolis, sobretot per apropar-nos a un públic jove que ens interessa molt. A vegades darrere d'un videojoc o una sèrie el nucli és literari, sempre hi ha alguna cosa vinculada amb la literatura. Què a la vida no és literatura?

Literatura amplificada Vs dispersió. Un dels vostres treballs ha de ser el d'establir límits...

Una cosa és l'obertura, adaptant-se al signe dels temps i el que creiem que és l'horitzó literari del s.XXI, i una altra cosa és no acotar. A vegades hem fet servir l'eslògan que Kosmopolis 'condensa i amplifica', és un moment de concentració que durant uns dies a Barcelona intenta donar un panorama general del que creiem que en diferents àmbits està succeint.

Com heu estructurat el festival d'aquest any?

'Les variacions Sebald' ens permeten tractar aquest autor, que com Bolaño, són ponts entre el s.XX i s.XXI, amb dues estrenes cinematogràfiques i conferències. Per exemple, vam crear paral·lelismes amb Grossman -una de les figures del Festival - i el tema de la memòria històrica i el record que al nostre país es té tan present. També ens lliga a Camille de Toledo i Rivera Garza i els seus assajos. Això és un exemple d'un dels eixos com poden ser-ho els laboratoris d'escriptura, Traduir Europa o Periodisme XXI.

Com també l'apartat d'efemèrides amb el 150 aniversari de Alícia al país de les meravellesAlícia al país de les meravelles

És un clàssic mutant que expressa molt bé la filosofia de Kosmopolis... El llibre ha servit d'inspiració al psicoanalistes, als semiòtics, als físics quàntics, a l'alta cultura alhora que a la cultura popular de Tim Burton a Disney. El tractem de forma bastant original, d'una banda cobrint totes les seves facetes des de la introducció de Mangel i l'Institut de Ciències Fotòniques de Castelldefels, un campionat Slam... Celebrem l'obra de Carroll des de moltes òptiques.

Aquesta biennal és un esdeveniment per als lectors o per a la indústria?

És un festival per als amants de la literatura i també, en la mesura que podem, que beneficiï la indústria creativa i editorial. El nombre d'editorials que han col·laborat és gran. Al Book Camp del nostre programa es tracten elements de la indústria i les transformacions de l'ecosistema llibre, és part de la complexitat del festival. Tractem de manera bastant conseqüent els canvis del món editorial i des de les diferents edicions estem seguint molt de prop el sector: l'aparició de Google i Amazon, les fusions de grans editorials i agències literàries, l'aparició de tantes editorials independents i llibreries d'un bottom up molt vital i creatiu. Estem en un moment molt complex i no es pot ser dogmàtic, per una banda el paper que està en crisi, i ho està en part, però alhora té molta vitalitat. Estem en un moment revolucionari i d'alta transformació.

No teniu por de caure en les rutines d'una fira convencional?

Kosmopolis neix precisament perquè les fires del llibre i els festivals convencionals de literatura del s.XX eren un model consagrat però ja fet. Nosaltres el que volíem era fer alguna cosa nova. No és una qüestió d'ego ni d'excessiva arrogància, però el que Kosmopolis va anar proposant d'alguna manera s'ha anat complint. Vam tenir la intuïció de com estava canviant tot en relació a la literatura i la manera de concebre-la i crec que en això hem encertat. Sobretot en la investigació dels diferents tipus de format: una cosa és escriure i una altra presentar la literatura en públic. La posada en escena és un dels grans reptes, sense perdre rigor les coses es poden fer amb encant.

Aquesta any augmenteu de 3 a 5 dies, és un símptoma de bona salut

La crisi en cultura ha afectat molt i les retallades han estat importants. Aquest any cobrem un nou impuls a partir d'haver treballat molt, hem aconseguit coses realment potents en condicions de màxima austeritat amb aliances, amb ajudes, amb xarxes, tractant de fer de la necessitat, virtut. És un festival potent, creiem que som el gran festival de literatura de Barcelona.

És de suposar que Kosmopolis ve a reforçar la candidatura de Barcelona com a ciutat literària de la Unesco...

En aquest sentit, és un bon moment. Si existeix, com s'està intentant, una veritable unió de forces del que significa Barcelona com a ciutat literària, serà imbatible en alguns aspectes. És encara una de les capitals de l'edició hispanoamericana, amb una literatura catalana que funciona cada vegada millor, una xarxa de biblioteques realment impressionant, amb festivals de literatura i de gènere, amb centres com el CCCB que dedica tantes exposicions a la literatura. Si se saben vertebrar bé els elements, no hi ha dubte que Barcelona és una de les grans ciutats de la literatura a nivell europeu. La candidatura a Ciutat Literària ajuda a evidenciar tota la potència de Barcelona, i dins d'això el CCCB i Kosmopolis juguen una carta important.

Sobre este blog

El Diari de la Cultura forma parte de un proyecto de periodismo independiente y crítico comprometido con las expresions más avanzadas del teatro, la música, la literatura y el cine. Si quieres participar ponte en contacto con nosotros en  fundacio@catalunyaplural.cat.

Llegir el Diari de la Cultura en català.

Etiquetas
stats