Dos de cada tres persones ateses per la Creu Roja -un 66%- assegura tenir dificultats per pagar el seu pis, i un 48% dels usuaris de l'entitat manifesta directament que està en risc de perdre el seu habitatge. L'emergència habitacional que viuen moltes famílies a Catalunya queda reflectit en el cinquè estudi elaborat per l'Observatori de la Vulnerabilitat de la Creu Roja, que a través de 820 enquestes entre les famílies que solen atendre han arribat a conclusions tan crues com que l'11% dels enquestats, és a dir, un de cada deu, ja no pot pagar el lloguer o la hipoteca.
“La precarietat està augmentant”, alerta Josep Marquès, president de l'entitat. El 41% de les famílies usuàries de la Creu Roja, segons l'estudi, acumulen impagaments relacionats amb el seu habitatge, i els desnonaments s'han multiplicat per quatre només en els darrers dos anys. Si el 2011 un 3,8% dels beneficiaris de l'entitat havien estat expulsats de casa seva, ara en són el 15%. Persones i a vegades famílies que es veuen abocades a llogar habitacions, a reocupar habitatges o a malviure en infrahabitatges, tal com apunta l'informe.
També com a conseqüència, l'entitat calcula que un 39% de les famílies enquestades s'ha vist obligada a canviar-se de pis en els últims quatre anys, en la major part dels casos per adaptar-se a un lloguer més econòmic. Tot i així, del total d'usuaris enquestats només un 7% assegura estar rebent ajudes de l'Administració per qüestions d'habitatge.
Pobresa energètica: un 58% no pot mantenir una temperatura adequada
La falta de recursos creixent entre les famílies no només afecta al pagament de lloguers i hipoteques, sinó també als subministraments. El 71% dels usuaris de Creu Roja admet tenir “dificultats greus” per poder abonar els rebuts de l'aigua, la llum i el gas de casa seva, i al voltant d'un 30% acumula factures impagades. D'aquesta manera, el 58%, més de la meitat dels enquestats, reconeixen no poder “mantenir una temperatura òptima” a la seva llar.
Per fer-hi front, Marquès ha demanat que les companyies de sumbinistraments que donin un cop de mà en forma de “bons socials”, ja que l'entitat, malgrat augmentar els seus ingressos enguany en 1,8 milions, es veu desbordada. En aquest sentit, ha esmentat l'acord firmat amb l'empresa d'aigües Agbar que ha de suavitzar les factures del consum d'aigua a persones majors de 65 anys, i ha manifestat el seu desig que s'amplïi a l'àmbit del gas i de la llum.
Per últim, l'informe també deixa entreveure les conseqüències que poden comportar els processos de precarització de l'habitatge sobre les persones afectades. “Deteriora la convivència, les relacions socials, l'adaptació dels fills i a l'entorn...”, expressen des de Creu Roja. Un 65% dels enquestats confirma que els problemes d'habitatge han deteriorat les seves relacions.