La dura retallada de costos planejada per la direcció de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i la reacció defensiva dels treballadors amb un seguit de vagues per forçar la negociació ja té víctimes: l'audiència, i de retruc, els ingressos publicitaris. L'enfrontament ha reduït un 15% els ingressos a la televisió i ràdio públiques, segons ha reconegut Brauli Duart, president de la corporació en la seva compareixença al Parlament.
La reestructuració dels mitjans públics de Catalunya havia de suposar un estalvi de 26 milions d'euros per aquest any. Però, de moment, ha reduït els ingressos i, el que és més preocupant a mitjà termini, ha fet perdre a TV3 el lideratge audiovisual a Catalunya després de 19 mesos en què la televisió local sempre havia estat la preferida pels espectadors.
El director de TV3, Eugeni Sallent, ha concretat que la seva audiència ha caigut entre 1 i 1,5 punts durant febrer, i ha vinculat aquest fet amb les vagues que s'han produït, que han alterat la programació i per tant, els resultats. En la seva intervenció no ha esmentat que l'inici de tot plegat té a veure amb l'interès de l'actual direcció per reduir els costos de personal a la ràdio i a la televisió de Catalunya.
L'estalvi previst per l'equip de Brauli Duart, encara no s'ha concretat, però sí que ho ha fet la caiguda de teleespectadors. El febrer TV3 serà la tercera cadena en audiència a Catalunya, darrere d'Antena 3 i Tele 5. Duart s'ha dolgut del fet que la pèrdua d'espectadors hagi repercutit en els ingressos publicitaris, que fins a l'inici del conflicte tenien un comportament “estable” per primer cop en molts mesos.
Malgrat que es donen aquestes perspectives, el conflicte als mitjans públics segueix viu. La primera setmana de negociacions entre empresa i treballadors no ha aconseguit moure cap de les dues parts dels seus punts de sortida. Per exemple, la direcció de la corporació es nega a parlar dels salaris de personal dirigent que està fora de conveni i vol centrar les retallades en els sous que estan perfectament reglats. Tot i això, Duart ha dit al Parlament que espera que la setmana vinent espera que l'enfrontament es resolgui.
Més enllà de les xifres, en àmbits governamentals es mostra la preocupació per la pèrdua d'audiència dels mitjans públics catalans en un moment en què bona part de la baralla política entorn de la consulta necessita que Catalunya tingui uns bons altaveus mediàtics. Si, com sembla es perd pistonada en aquest sentit, l'opinió pública també podria afluixar en el seu entusiasme en favor de les tesis oficials.
El grup Godó a l'aguait
El grup Godó a l'aguaitI com sempre, quan hi ha una situació d'inestabilitat la competència se n'aprofita. Fins i tot 8TV, la cadena del grup Godó, on abans treballava Duart, treu pit i assegura que el 20 de febrer passat, quan Televisió de Catalunya feia vaga de 24 hores, l'audiència del canal privat va arribar al 5,5% mentre que la televisió pública estava només una dècima per sobre. Respecte a una setmana abans la diferència era d'un share del 4% per a la televisió del grup Godó i una audiència mitjana del 14,9%.