Les empreses i el territori esperen amb tensió el veredicte del concurs del transport sanitari de Catalunya
Catalunya és l'escenari d'una de les operacions de concessió pública de més envergadura dels últims temps. El Departament de Salut, que presideix Boi Ruiz, té entre mans l'adjudicació, mitjançant concurs, del servei de transport sanitari per als pròxims deu anys. La licitació, valorada en 2.130 milions, als que podria sumar-hi un 20% més per a cobrir modificacions durant la vigència del contracte, i la transcendència del servei han suscitat una gran expectació que s'ha convertit en tensió.
El 21 de gener passat transcendien informacions, recollides pel diari El País, segons les quals la Generalitat hauria fet ja la concessió. Segons aquesta font la Generalitat hauria atorgat del total de 13 zones amb què s'ha dividit el territori de Catalunya, sis al grup multinacional d'origen danès, Falck, i altres quatre lots haurien correspost a la societat Transport Sanitari de Catalunya (TSC), una firma propietat d'un fons d'inversió de la família Bonomi, propietària de Port Aventura. La tercera empresa afortunada seria Ambuibérica, del private equity francès PAI Partners (filial de la Banque Paribas).
Immediatament es va produir un gran enrenou. Les empreses que fins ara fan el servei temien per la seva continuïtat, ja que en molts casos depenen gairebé totalment del client públic i a més, són de petita grandària, ja que el servei s'havia dividit anteriorment en 30 paquets.
En la confusió es van produir declaracions dels responsables de les empreses que realizen actualment el servei, que consideraven que la resolució «es carrega el sector a Catalunya».
Salut diu que no s'ha fet la concessió
Dos dies més tard, el departament de Salut va emetre un comunicat en què puntualitza: «en relació amb les informacions publicades aquests dies, el Departament de Salut vol aclarir que el procediment TS/14 del CatSalut de contractació de la gestió dels serveis de transport sanitari en la modalitat urgent (TSU) i no urgent (TSNU) a Catalunya encara no està adjudicat». Tot seguit explica: «El passat 21 de gener a les 12:30 es va iniciar la mesa pública de lectura de les valoracions del sobre 2 (oferta tècnica) i es va realitzar l’obertura i lectura de les ofertes del sobre 3 (oferta econòmica). Actualment s’està revisant l’oferta econòmica». El tercer punt del comunicat assegura: «En la mesa del dia 21 ja es va anunciar en públic que en el termini aproximat d’un mes es faria l’adjudicació. Abans s’ha de realitzar, per tant, la valoració econòmica, la proposta de licitació i l’aportació de la documentació per part dels licitadors».
Per tant, el procés d'adjudicació, si creiem la font oficial, resta obert i el que es fa en aquests moments és la lectura i dels apartats tècnic i econòmic del concurs.
La mateixa informació del comunicat oficial es va transmetre directament als interessats. I el que eren reaccions alarmades en pensar que tot estava decidit s'ha tornat en expectació.
Frederic Torrent és el president d'Ambulàncies La Pau, una cooperativa ubicada a Badalona que actualment realitza el transport sanitari a la zona del Barcelonès Nord. En aquest concurs es presenta per aquesta zona i també al Vallès Oriental i a una part de les comarques de Girona. Com tots els que opten a una concessió La Pau ha hagut de fer inversions prèviament sense tenir la seguretat del resultat de l'oferta.
A Badalona, la informació segons la qual La Pau no havia aconseguit cap paquet va caure com un gerro d'aigua freda. A l'empresa es va fer una assemblea. Els socis coopeartivistes són 86 i la plantilla total se situa en 440 persones. «Els socis ens van dir que si era cert el que es deia anéssim a totes, fins a Estrasburg», diu Torrent. A la ciutat també va córrer la veu i fins i tot Jordi Serra, antic alcalde del PSC va emetre un comunicat de suport a l'empresa. S'ha de dir que La Pau és la segona empresa de Badalona en l'àmbit privat, només superada per llocs de treball per Tugsal, la societat que s'encarrega del transport públic.
Temors dels treballadors
«Si s'hagués confirmat la notícia, significava el tancament de l'empresa» assegura el president de La Pau. Els encàrrecs que fa el departament de Salut de la Generalitat representen el 93 per cent de la facturació de l'empresa.
Tot i que els plecs de condicions indiquen que el grup que assumeixi una de les zones ha de fer-se càrrec dels treballadors que ja feien el servei, els treballadors de La Pau no se'n fien. «Qui em diu que una empresa que vingui nova no em farà anar a treballar al Penedès?» es pregunta un conductor. I què dir de les companyies, que haurien de plegar o subcontractar-se al servei de les que haurien rebut la concessió.
Sigui com sigui les empreses que s'han presentat pensen analitzar amb lupa tot el procés de la concessió «no perquè desconfiem, perquè el concurs ha estat dissenyat amb molta transparència», diu Torrent, «sinó perquè la gent sap el que s'hi juga», rebla.
A Badalona molta gent tem que també es perdrien altres coses. Per exemple La Pau és una entitat que col·labora en moltes iniciatives ciutadanes, des de cedir un autobús al club de futbol local fins a facilitar de franc el servei preventiu d'ambulàncies a molts esdeveniments de la ciutat i dels seus barris. Això és difícil que ho faci una multinacional, afirmen a la ciutat.
De fet, les empreses que s'han presentat al concurs i que realitzen ara el servei tenen clar que si el procés d'adjudicació sorgeixen aspectes tèrbols, recorreran judicialment per aclarir la situació.
Investigació judicial
Tot plegat ha creat susceptibilitats perquè al voltant del concurs s'han produït fets que estan sota investigació judicial. En aquest sentit el jutjat d'instrucció número 3 de Reus que investiga el cas Innova, té oberta des de fa més d'un any una peça separada per aclarir “la intervenció de servidors públics” en maniobres que “posarien en dubte els principis d'independència, neutralitat i imparcialitat que han de regir el funcionament de l'Administració”, segons un atestat de la Guàrdia Civil –que actua com a policia judicial– datat el 10 de gener del 2014.
En l'escorcoll efectuat al domicili de l'expresident de l'Institut Català de la Salut, Josep Prat, a Reus, la Guàrdia Civil va trobar uns documents dels quals es dedueix un futur repartiment del mercat d'ambulàncies a Catalunya. En el paper es parla dels «danesos» en al·lusió a la multinacional Falck VL, present en 44 països, a qui s'atribuïa la concessió als dos Vallès, l'Occidental i l'Oriental i s'esmenta també Bonomi, el cognom del màxim accionista del fons d'inversió que ha comprat l'empresa TSC. També s'esmenta, segons el Diari El País, un apunt que parla de la “relació ProA-Pomès-Padrosa”. ProA és un fons que ha comprat una empresa del sector, Xavier Pomés havia estat conseller de Sanitat, Josep Padrosa és l'actual director del Servei Català de la Salut.