El 61% dels valencians prefereixen Canal 9 a À Punt com a nom per a la televisió pública
LLEGIR EN CASTELLÀ
Els valencians encara no han interioritzat À Punt com a seua, o almenys l’actual radiotelevisió valenciana. Això es desprén d’un treball encarregat a la consultora Barlovento Comunicación, que va fer una enquesta el 2024 a més de 4.000 ciutadans per a preguntar-los per la seua percepció de la cadena pública i que, entre altres qüestions, revela que al 61% dels enquestats els agradaria que À Punt recuperara el 9 en el seu logo, recordant els temps de l’extinta Canal 9. De la mateixa manera, destaca que a les províncies de València i Castelló se senten molt més identificats amb la televisió pública que a Alacant, o que el 66,2% valoren que val la pena el cost anual per valencià del servei públic (15 euros).
Una altra dada que crida l’atenció d’aquest estudi és el de la quantitat de persones que asseguren que veuen la televisió pública valenciana: el 12,7% dels entrevistats reconeixen que sintonitzen À Punt “diàriament”, un percentatge que creix fins al 32,2% dels enquestats que asseguren que l’han vista en algun moment en els trenta dies anteriors a la pregunta (l’estudi es va fer en tres onades en els mesos de gener, març, i maig de l’any passat). Aquests nivells contrasten amb les audiències que marquen els mesuradors oficials (Kantar Media), i que indiquen que À Punt podria acabar el 2025 amb una quota de pantalla mitjana pròxima al 3%. Cal ressaltar també el fet que és molt superior el percentatge d’homes que sintonitzen la cadena valenciana al de dones.
Segons l’estudi elaborat per Barlovento Comunicación, a penes un 42,9% dels consultats coneixen À Punt, i el 82,6% dels que la coneixen, però no l’han vista en els últims trenta dies, expliquen que sí que la tenen sintonitzada; i d’aquests, el 36,6% la tenen situada en el canal 9 del seu televisor –el 9,8% la tenen en el 7, el 3,9 en el 8, el 2,2 en el 10...
El treball també pregunta per la utilitat social de la radiotelevisió pública valenciana. En aquest cas, el 83,9% estan d’acord o molt d’acord que és “imprescindible” per a estar informats sobre les províncies i les comarques valencianes (el 16,1% no comparteixen aquesta visió); un 80,7% la consideren necessària, per un 19,3% que la creuen prescindible o innecessària; i el 74,7% creuen en la utilitat dels seus programes i continguts, pel 25,3% que no ho veuen així.
A més, el 76,7% dels enquestats consideren que À Punt aborda qüestions que preocupen la societat, pel 23,3% que no ho creuen; el 78,3% apunten que la funció informativa de la televisió autonòmica és “vital” en casos d’incendis o inundacions, com en la dana d’octubre del 2024, mentre que el 21,7% no comparteixen aquesta opinió. Així doncs, dels resultats de l’enquesta es desprén que un 78,9% dels valencians creuen en la utilitat social de l’ens públic.
Recuperar el 9
El treball també pregunta per la imatge de marca de la televisió pública valenciana. D’aquesta manera, el 65,2% creuen que la cadena té una programació variada; el 61,7% pensen que aquesta programació és, a més, entretinguda; el 73,2% qualifiquen els informatius de “rigorosos i veraços”; el 68,9% opinen que la clau de l’èxit de la televisió són els seus presentadors; i, com hem comentat abans, el 60,8% dels ciutadans consultats creuen que À Punt hauria de recuperar el 9 en el seu logo.
Una mica més de la meitat dels entrevistats, el 54,1%, pensen que s’emeten programes i sèries de qualitat, mentre que el 42,5% creuen que no es promocionen “adequadament i eficaçment” els seus continguts.
Pel que fa a la notorietat social, el 75,4% la consideren un servei essencial gratuït per a la societat valenciana; el 82,7% creuen que serveix per a conéixer millor la Comunitat Valenciana; un 67,8% opinen que contribueix activament a la millora de la societat valenciana; un 80,1% valoren la seua importància per a la creació de llocs de treball en el sector audiovisual.
El 85,6% dels ciutadans a qui s’ha preguntat valoren que la televisió pública fomenta el valencià; el 60,9% consideren que el servei que presta no l’ofereix cap altra cadena; el 71,8% consideren que s’ofereixen programes de contingut cultural que interessen la ciutadania; i el 59,9 creuen que ofereix pluralitat ideològica en els seus serveis informatius (el 40,1% no hiestà d’acord).
Aquestes són, en resum, les principals conclusions de l’estudi elaborat per Barlovento Comunicación per a À Punt.
0