La Justícia inhabilita nou mesos a una empresa d'helicòpters d'Emergències de la Generalitat que va treballar en la DANA
LLEGIR EN CASTELLÀ
L’empresa adjudicatària dels helicòpters d’emergències de la Generalitat Valenciana ha sigut condemnada per l’Audiència Nacional (AN) a nou mesos de prohibició de contractar amb les administracions públiques i a l’abonament en concepte de responsabilitat civil, de manera subsidiària juntament amb la resta de les persones i les societats condemnades, de l’import del perjudici causat a l’erari, xifrat en 234.133,02 euros. Es tracta de la sentència del judici del denominat càrtel del foc, en el marc del qual l’exconseller del PP valencià Serafín Castellano ha sigut condemnat a un any i nou mesos de presó pels delictes de suborn, prevaricació, malversació i falsedat en document oficial, després d’un pacte de conformitat amb la Fiscalia Anticorrupció.
L’apartat de fets provats de la sentència, dictada després d’un pacte de conformitat amb la Fiscalia Anticorrupció, inclou la firma en una “associació” (un càrtel) que amb “pactes previs clandestins i ànim de lucre, imposaven a les administracions contractants preus superiors, dels quals derivarien de la lliure i transparent concurrència”. Tot això mitjançant un “repartiment fraudulent del mercat” i la utilització d’“expulsió d’altres oferents eventuals”.
La trama va arribar a tindre contractes de l’Administració valenciana, durant els governs autonòmics del PP, amb increments de fins a un 235,92% a conseqüència de pròrrogues o modificacions indegudes sense cap mena de justificació, tal com va declarar en el judici l’inspector de la Unitat de Delinqüència Econòmica i Fiscal (UDEF) que va encapçalar les perquisicions. L’exconseller Serafín Castellano va reconéixer els fets (que es va corrompre a canvi de regals com ara escopetes i caceres) i va assumir una pena que no implicava l’ingrés a la presó i una indemnització de 900.000 euros, a abonar a la Generalitat Valenciana conjuntament i solidàriament amb un altre dels principals acusats, l’empresari Vicente Huerta.
Una de les empreses que es va integrar en l’“associació” va ser Cegisa, una firma que, “gràcies a diferents processos d’absorció i participació encreuada de participacions entre els mateixos socis”, acabaria integrant el Grupo Inaer, segons diu la sentència de l’AN. L’empresa va ser rebatejada posteriorment com a Babcock Mission Critical Services España, tal com recorda la sentència.
L’empresa va obtindre el 2012 (en una UTE amb una altra de les firmes acusades) un contracte adjudicat pel conseller de Governació llavors, Serafín Castellano, que, malgrat ser licitat inicialment per 40,4 milions d’euros, es va disparar fins a 67,3 milions a conseqüència de diverses pròrrogues, tal com destaca la sentència.
La seua denominació actual –Avincis Aviation España SL, que comparteix NIF amb totes les anteriors– va resultar adjudicatària el mes d’agost passat del servei d’helicòpters de coordinació i emergències i d’urgències sanitàries, per un import de 13,8 milions d’euros. El contracte va ser licitat per l’Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències i la formalització va coincidir de ple amb la transició entre la primera consellera del ram, Elisa Núñez, de Vox, i la seua successora en el càrrec, la popular Salomé Pradas. Anteriorment, també va ser adjudicatària d’un contracte d’emergència licitat per al període comprés entre l’1 de març i el 30 de setembre de 2024, per haver caducat l’anterior.
Actualment, el grup Avincis és propietat d’Ancala, un fons d’inversió radicat a Luxemburg, segons les dades que consten en el Registre Mercantil. L’empresa no ha contestat les preguntes d’elDiario.es.
En el marc de l’últim contracte amb la Generalitat, Elisa Núñez va firmar l’1 de juliol de 2024 una resolució que va declarar desert el lot més barat, corresponent al servei d’avió de coordinació. Tres de les empreses d’Avincis (entre les quals la societat que ha sigut condemnada en el càrtel del foc), es van presentar en solitari a la licitació amb el compromís de constituir-se en una UTE. No obstant això, per al lot de l’avió de coordinació, l’oferta econòmica superava “gairebé el doble” el pressupost base de licitació, motiu pel qual va ser exclosa i el tercer lot va quedar desert, segons indica l’acta de la mesa de contractació.
Quatre aeronaus contractades
Les empreses van obtindre el contracte a penes dos mesos abans de la celebració del judici del càrtel del foc en l’AN. Avincis, històrica adjudicatària de contractes de serveis d’emergència, també va renovar el mes de setembre passat el contracte amb la Societat de Salvament i Seguretat Marítima (Sasemar), per un valor de 305 milions d’euros.
Les resolucions d’adjudicació dels altres dos lots es van firmar el 2 d’agost per la consellera de Justícia i Interior llavors, Salomé Pradas. Els quatre helicòpters requerits en els plecs de contractació són bimotors de turbina amb una capacitat per a carregar el pilot i un mínim de set passatgers, una velocitat de creuer de 220 quilòmetres per hora i una autonomia de tres hores. Diverses d’aquestes aeronaus es van encarregar d’alguns dels rescats el 29 d’octubre passat, dia de la catastròfica DANA, segons van confirmar fonts de la Generalitat Valenciana.
Els dos helicòpters de coordinació i emergències se centren en actuacions en incendis forestals (tant prevenció com vigilància i reconeixement, a més de trasllat de brigades forestals o transmissió d’imatges) i, també, en rescats terrestres, salvaments marítims, aprovisionament a nuclis incomunicats, col·laboració en plans i dispositius de seguretat o vigilància i reconeixement en episodis de contaminació marina, a més del transport de persones o autoritats per raons de seguretat o urgència.
Les altres dues aeronaus es dediquen al transport sanitari d’urgència primari i secundari i, ocasionalment, al transport relacionat amb trasplantaments d’òrgans. L’empresa adjudicatària presta el seu propi personal de vol i terra, amb els requisits corresponents de títols, llicències, habilitacions i acreditacions, i també s’encarrega de la retolació, “en lloc ben visible des de terra i en vol”, del nom i del logotip de l’Agència Valenciana de Seguretat i de Resposta a les Emergències.
0