Es pot mesurar el dolor? L’IA ajuda els sanitaris a quantificar la intensitat del mal i agilitzar diagnòstics
Un equip de la Universitat Politècnica de València (UPV) i professionals especialistes en dolor i en urgències de l’Hospital General de la capital valenciana han desenvolupat Painkey, una nova app que ajuda a valorar, mitjançant tècniques d’intel·ligència artificial, el nivell de dolor en les persones que acudeixen als serveis d’urgències hospitalaris i contribueix així a agilitzar i facilitar el seu diagnòstic.
Actualment, tres de cada quatre pacients que acudeixen als serveis d’urgències hospitalaris és per dolor i, a més, solen presentar taxes de retorn més altes. De fet, entre el 40% i el 50% d’aquests pacients freqüenten aquest servei unes quantes vegades a l’any.
“Painkey és capaç de fer distincions entre els motius d’alarma o de gravetat, en funció dels tipus de dolor, i diferenciar els episodis de dolor agut dels de dolor crònic. A més, pot distingir els pacients amb dolor crònic reaguditzat i els que solen acudir al Servei d’Urgències. Contribueix així a millorar tant l’atenció al pacient com el funcionament de les urgències”, assenyala Dolores López Alarcón, anestesista i cap clínic de la Unitat del Dolor de l’Hospital General i promotora del projecte Painkey.
A través d’un primer qüestionari, Painkey permet tindre una valoració integral del dolor dels pacients que acudeixen al Servei d’Urgències per aquest motiu. Aquestes dades són incorporades a la història clínica del pacient i el sistema proposa un circuit en funció de la urgència, la fragilitat o el risc que té el pacient de patir un esdeveniment advers i la complexitat de cada cas.
D’aquesta manera, l’aplicació ajuda a tindre una valoració del dolor prèvia al triatge. Això repercuteix en un increment de la qualitat i de la seguretat, perquè aportarà una informació bàsica que, d’una banda, enviarà una alerta al triatge perquè la infermera puga prioritzar el pacient i, de l’altra, ajudarà el facultatiu durant l’acte assistencial.
Valoració del dolor “innovadora”
“Painkey es pot personalitzar per a organitzar la urgència per circuits assistencials, de manera que estiga adaptat a la necessitat de cada pacient. A més, ens permetrà tindre una valoració del dolor innovadora, perquè tindrem una valoració total que ens pot ajudar a evitar cronicitats o a detectar pacients en risc de patir un dolor crònic”, exposa Dolores López.
Per part seua, Gema Ibáñez Sánchez, enginyera del grup de tecnologies per a la salut i el benestar (SABIEN) de l’Institut Universitari de Tecnologies de la Informació i Comunicacions (ITACA) de la UPV, explica que aquesta aplicació és capaç de suggerir un circuit d’atenció determinat gràcies a l’anàlisi de dades que combina la mineria de processos juntament amb una aplicació mòbil.
“Ara estem en una primera fase en què l’aplicació es pilotarà a l’hospital durant dos mesos, cosa que ens permetrà assegurar-nos que tot funciona correctament. A partir d’ací, començarem una segona fase que servirà per a anar implantant els circuits gradualment”, afig Ángeles Celda, infermera del Servei d’Urgències.
Implantació progressiva
Així doncs, l’eina anirà implantant-se per a fer una valoració del dolor de tots els pacients que acudeixen al Servei d’Urgències de l’hospital, si bé l’objectiu és estendre’l també als centres de salut que deriven a aquest servei pacients amb dolor, i fins i tot als que arriben per una urgència fora dels centres de salut i són atesos pels serveis mòbils medicalitzats.
Painkey va ser la guanyadora del Repte Grünenthal del VI Hackathon en Salut. En el seu desenvolupament han participat també Jesús Mandingorra Giménez, Fernando Alfonso Ríos, Eva Mateo Rodríguez i Ricardo Rubini, de l’Hospital General de València, i Carlos Fernández Llatas, també del grup ITACA-SABIEN de la Universitat Politècnica de València.
0