Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
La izquierda presiona para que Pedro Sánchez no dimita
Illa ganaría con holgura y el independentismo perdería la mayoría absoluta
Opinión - Sánchez no puede más, nosotros tampoco. Por Pedro Almodóvar
Sobre este blog

Este blog es el espacio de opinión y reflexión de elDiario.es en Galicia.

Galitren: Camiños de Ferro de Galicia

Un tren Feve durante su recorrido.

0

A planificación da mobilidade en Galicia é un deber da administración autonómica que non pode consistir meramente en poñer a pelota no tellado do Goberno central. Non hai nada que impida que a Xunta de Galicia cree unha sociedade pública para xestionar servizos ferroviarios, ou, máis amplamente empresas públicas de transportes integrados: autobuses, tranvías, transportes marítimos.

Un sistema integrado de comunicacións e transportes melloraría a vida da xente, favorecería o papel da rede de cidades galegas como laboratorio de ideas e ámbito de innovación e creación de valor e promovería a competitividade da economía galega creando novas oportunidades. Forma parte da literatura económica a idea de que unha mellor accesibilidade favorece a localización industrial. As infraestruturas son un elemento clave do desenvolvemento.

Unha nota histórica: Galicia quedou fóra da construción de viais, á parte do Itinerario Antonino e o Camiño de Santiago, practicamente ata que o marqués da Ensenada proxectou a estrada Madrid-A Coruña e fixo do tramo entre esta cidade e Benavente o eixe neurálxico das comunicacións galegas. Non o fixo, por certo, para comunicar a poboación que era numerosa -o 13% da española: un de cada oito- nin para favorecer os tráficos das mercadorías propias do país, senón fundamentalmente para conectar a capital española co porto da Coruña, sede dos Correos Marítimos dende 1764 e habilitado para o comercio colonial dende 1765. Tamén había un motivo estratéxico: a cercanía do arsenal de Ferrol. No entanto, foi unha oportunidade, especialmente para A Coruña.

Se a xeopolítica non xogou a favor do comercio e da industria en Galicia, naquel momento, baixo o reinado de Carlos III e a liberalización do comercio con América, antes monopolizado por Sevilla e Cádiz, o país tivo unha pequena oportunidade. Convén lembralo para ilustrar o presente.

Hoxe, unha vez desaparecidas as fronteiras dentro da UE, a conexión con Portugal sen dúbida favorece a potenciación dunha economía de aglomeración que maximizará as posibilidades de desenvolvemento mutuo. Iso non quere dicir que se poda deixar ao azar ou meramente á iniciativa lusa. O exemplo do Sá Carneiro, o verdadeiro aeroporto internacional de Galicia, di moito da falta de responsabilidade das autoridades galegas e españolas que ben poderían no seu momento ter creado un organismo de xestión común dos tres aeroportos galegos para mellorar os seus servizos e aumentar as súas liñas.

Euskadi, Cataluña, Valencia ou Mallorca gozan de compañías ferroviarias, ben produto da transferencia de liñas preexistentes, ben debido á creación de novas liñas.

Euskotren, por exemplo, ten trinta millóns de viaxeiros/ano. Nos seus máis de 30 anos de vida, Euskotren consolidouse como o operador de transportes de referencia en Euskadi. Trátase dun servizo público que satisfai as necesidades de mobilidade da xente a través do ferrocarril e o funicular (Euskotren trena), o tranvía (Euskotren tranbia), o autobús (Euskotren autobusa) e o tránsito de mercadorías a través de ferrocarril (Euskotren kargo). Por suposto, Bilbao ten un metro que dá servizo á cidade vasca e á súa área metropolitana. A súa construción supuxo arredor de 5.000 millóns de euros de investimento, mentres que a Y vasca calcúlase que chegará aos 8.000 millóns repartidos en moitos exercicios.

Non só polo aspecto económico, pero tamén por el, infraestruturas deste tipo non se poden improvisar: esixen planificación previa e anos, ou décadas, para crealas. Por iso toda iniciativa, ben sexa de creación dunha rede de cercanías, de sistemas de tranvías, e non digamos dun metro, como se postulou nalgún momento en Vigo, obrigan a unha discusión previa non só entre técnicos, senón tamén entre representantes públicos e a cidadanía.

A cuestión do tren está adquirindo, sen dúbida algunha, masa crítica na opinión pública, transversalidade nas forzas políticas e un lugar na axenda. Tamén dando lugar a aparición de iniciativas cidadás de usuarios afectados polas deficiencias do servizo público. Pódese afirmar de modo apodíctico que o tren é o futuro e, sen dúbida, está no centro das políticas europeas a súa implementación. Non hai descarbonización posible sen fomentar o seu uso. Un dato: España é o terceiro país da UE que menos usa a circulación de mercadorías por tren.

De feito, e probablemente urxidos por esa ollada europea, ademais de pola crecente demanda da opinión pública, recentemente puidemos ler que a Xunta opina que o desafío da descarbonización nas grandes cidades debe pasar por unha aposta polo tren metropolitano. No Informe sobre a necesidade de recuperación e mellora dos servizos ferroviarios, realizado pola Consellería de Infraestruturas e Mobilidade, ponse sobre a mesa a necesidade de incrementar os servizos de proximidade existentes “adaptándoos ben ás necesidades da poboación á que se destina co obxecto de estimular a demanda, de facelos competitivos e de servir de alternativa aos diferentes modos de transporte”. De feito, A Coruña e Vigo son as dúas únicas áreas urbanas de España no seu tamaño que non teñen transporte de cercanías.

Agora ben, a consellería parece pensar que non ten responsabilidade propia, alén de enunciar o problema. Con singular agudeza -e moito despois de que teña sido sinalado por unha miríada de voces que intentaron ser escoitadas dende hai moito tempo- considera que o Goberno central debería explorar a posibilidade de aproveitar os corredores ferroviarios antigos máis próximos ás grandes cidades, “que están quedando sen tráficos de media e longa distancia por teren sido obxecto de variantes de mellores prestacións”.

Nada se opón a que a Xunta de Galicia demande a transferencia da xestión deses corredores ou que acometa iniciativas propias. A Xunta, que se saiba, está para facer algo máis que para escribir artigos de opinión, por moi acertados que estes sexan. O que é peor: o PP rexeitou no Parlamento galego unha proposta, apoiada por BNG e PSdeG, para crear un servizo ferroviario de proximidade, a través da creación dun ente ferroviario galego, ou Galitren. É deprimente o modo en que o Goberno galego bota balóns fóra e se declara a si mesmo insolvente e incompetente.

Na Coruña, un informe da UDC para o Concello, a propósito da reordenación do espazo portuario, mencionaba en 2021 a oportunidade de crear unha liña de ferrocarril de cercanías entre A Coruña e Betanzos aproveitando as infraestruturas existentes e a prevista desaparición da estación de mercadorías de San Diego. É un punto de vista cada vez máis compartido na cidade. Outras voces suxiren a posibilidade da creación dunha liña cara Carballo.

O eixo ferroviario entre Vigo e Pontevedra cumpre todos os requisitos para a constitucion dun núcleo de cercanías ou un servizo ferroviario de proximidade. Iso declaraba Isabel Pardo de Vera, a secretaria de Estado de Transportes recentemente dimitida. É unha iniciativa que podería axudar a integrar a área metropolitana. Tamén o Concello de Vilagarcía demandaba a creación dunha liña de cercanías entre Vigo e Santiago, lembrando que a do Eixo Atlántico é unha das liñas máis rendibles, certamente dende que a duración da viaxe pasou de 140 minutos de A Coruña a Vigo a 80 minutos. Menos tempo de viaxe, máis frecuencias e mellores horarios fixeron a diferenza.

É máis, a hemeroteca lembra que en 2005 Feijóo presentou un proxecto viable de metro subterráneo en Vigo cando desempeñaba o cargo de conselleiro de Política Territorial. O ambicioso plan postulaba a creación dunha líña de nove quilómetros dende o Náutico ata Navia. O trazado se realizaría en superficie e baixo terra e barallaba unha segunda conexión dende Castrelos ao Calvario. Serían 13 paradas. Contemplaba un investimento de 355 millóns de euros e o Goberno galego calculaba unha afluencia de 30.000 usuarios ao día, o que parece unha estimación moi baixa. É de supoñer que se o prometía é porque pensaba que a súa consellería podía construílo.

Todo isto non quere dicir, por suposto, que o Goberno central non teña responsabilidade no trazado, mantemento, horarios, frecuencias das liñas ferroviarias en Galicia dado que, en efecto, todas as liñas hoxe en funcionamento dependen de Renfe/Adif.

De feito, recentemente, a presidenta do Eixo Atlántico, Lara Méndez, reclamaba á ministra de Transportes, Mobilidade e Axenda Urbana, Raquel Sánchez, a licitación do tramo pendente para que a saída sur de Vigo chegue ata a fronteira portuguesa (O Porriño-Portugal), paso imprescindible para conseguir o obxectivo de que a conexión Ferrol-A Coruña-Lisboa esté operativa en 2030 a través dunha liña de alta velocidade. O Ministerio de Transportes e Mobilidade acaba de finalizar o estudo de alternativas a esa saída sur ferroviaria de Vigo: parece que algo se está movendo.

Ao mesmo tempo, ese Ministerio afirma que empregará máis de 16.000 millóns de euros para impulsar o desenvolvemento do Corredor Atlántico. Agora ben, convén que ese corredor que, no trazado actual, pasa por Madrid e deixa á marxe a Galicia (estase estudando o chamado ramal noroeste), incorpore ás demandas galegas que, pola súa parte, convén que estean ben pensadas para non errar o tiro. Para aumentar a complicación, Francia descarta a conexión con este vial para 2030 como a UE así o fixo, hai un par de semanas, coa conexión Vigo-Porto. Hai dous días anunciouse que Euskadi quere sumar a Galicia, Asturias e Cantabria a un eixe de presión política que impida que ese corredor morra nos Pirineos, deixando illadas estas economías. A presión tamén é necesaria para que chegue á UE a urxencia das conexións ferroviarias entre Galicia e Portugal, non só as de viaxeiros, tamén as de mercadorías.

O tramo Ferrol- Betanzos-A Coruña precisaría unha acción decidida para, probablemente, substituír o actual trazado. Esa conexión entre as dúas cidades e as súas áreas metropolitanas serviría para dar forma a un novo polo urbano que se conectaría coa rede europea a través de Lugo. A creación do que Albalat chamou a Cidade das Rías significaría un enorme salto adiante tanto para A Coruña como para o Ferrol que abriría un capítulo novo no libro de Galicia. Son, afirma o Eixo Atlántico “obras de carácter urxente para as que existe financiamento europeo nun momento no que se está cuestionando a capacidade de xestión dos fondos Next Generation, que poderían estar en risco”.

Que isto sexa así, non pode obviar, no entanto, as responsabilidades propias da Xunta de Galicia, e a necesidade dunha planificación, eficiente e de conxunto, tanto na mobilidade das persoas como na das mercadorías, e no transporte non só ferroviario. Dende o Corredor Atlántico europeo, ata as Autopistas do Mar, ademais da xestión aeroportuaria hai moito que a Xunta pode e debe facer por si mesma, ou presionando nos foros apropiados e/ou negociando con quen corresponda.

É máis, cabe, mesmo é probable, que neste ano o PPdeG poida ver a Feijóo na Presidencia do Goberno central: o dossier debería estar preparado. A inacción, a ausencia de ideas e de proxecto, a deixación das propias responsabilidades e iniciativa, iso non é, non debería ser, admisible. A Xunta non pode fumar en pipa e, menos aínda, botar fume sobre a propia pasividade nunha mediocre atribución a outros das propias formas de incompetencia.

Sobre este blog

Este blog es el espacio de opinión y reflexión de elDiario.es en Galicia.

Etiquetas
stats