Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Feijóo se alinea con la ultra Meloni y su discurso de la inmigración como problema
Israel anuncia una “nueva fase” de la guerra en Líbano y crece el temor a una escalada
Opinión - Junts, el bolsillo y la patria. Por Neus Tomàs
Sobre este blog

El Diari del Treball es un blog con voluntad de reflejar, tanto desde la información como la opinión, la lucha por preservar los derechos laborales y económicos que la crisis pone ahora en peligro. El blog está coordinado por el periodista Tomeu Ferrer.

Llegir el Diari del Treball en català aquí.

El Tribunal Superior declara vigent el conveni de transport de mercaderies de Barcelona del 2010

Los trabajadores del sector del transporte de mercancías de Barcelona mantendrán el convenio

Tomeu Ferrer

Barcelona —

Els treballadors del sector de transport de mercaderies per carretera de Barcelona mantindran el seu conveni. Ara ja oficialment. Una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) així ho determina. Aquest és el resultat de la demanda de conflicte col·lectiu presentada per UGT i CCOO de Catalunya. Per tant, les patronals Transcalit i ACET hauran de seguir respectant el conveni que tenia el seu acabament teòric el 2010.

Tot i que les patronals del sector poden presentar recurs de cassació, aquest no paralitza la sentència, cosa que farà que les empreses que haguessin modificat unilateralment les condicions salarials i de treball dels empleats basant-se en la pèrdua de vigència del conveni hauran de tornar a aplicar l'acord en tot el seu contingut.

La història de la negociació del conveni de transport per carretera de Barcelona mostra els mecanismes perversos posats en marxa per la darrera reforma laboral posada en marxa pel Partit Popular i enriquida i votada favorablement per CiU.

El conveni, que afecta uns 25.000 treballadors, va vèncer el 31 de desembre de 2010. Durant dos anys i mig les dues patronals del sector van evitar negociar la seva renovació. Els sindicats consideren que la negativa estava motivada pel desig a que la norma perdés tot vigor fruit de la reforma laboral. La llei limita la ultractivitat dels convenis a només un any. És a dir, després d'un any es perdia la facultat que feia que mentre no se n'aprovés un de nou es mantenien les condicions de l'anterior. En el cas que ens ocupa suposava que a partir del 8 de juliol de 2013 el conveni quedava sense vigor i el sector desregulat.

La clau de volta de la resolució és l'article que indica que mentre es manté la negociació, tot i haver finalitzat teòricament la vigència de l'acord laboral, les condicions s'han de mantenir, segons la interpretació dels jutges. Segons dicta la sentència, aquestes negociacions entre sindicats i patronals no s’han deixat de realitzar en cap moment malgrat hagin estat conflictives i hagin precisat de la intervenció del la Direcció General de Relacions Laborals de la Generalitat.

Segons fonts judicials consultades, el problema que es pot donar ara és com es recupera l'aplicació del conveni en aquelles empreses que unilateralment hagin deixat de pagar els sous corresponents a l'acord o hagin canviat substancialment les condicions de treball dels seus empleats. En aquest sentit auguren un reguitzell de denuncies i reclamacions, per exemple de salaris endarrerits o no pagats.

Sobre este blog

El Diari del Treball es un blog con voluntad de reflejar, tanto desde la información como la opinión, la lucha por preservar los derechos laborales y económicos que la crisis pone ahora en peligro. El blog está coordinado por el periodista Tomeu Ferrer.

Llegir el Diari del Treball en català aquí.

Etiquetas
stats