Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Feijóo se alinea con la ultra Meloni y su discurso de la inmigración como problema
Israel anuncia una “nueva fase” de la guerra en Líbano y crece el temor a una escalada
Opinión - Junts, el bolsillo y la patria. Por Neus Tomàs

Un directiu implicat en la manipulació de l’accident de metro denuncia FGV per discriminació

La consellera d’Habitatge, María José Salvador, i el nou gerent de FGV, Ángel García de la Bandera, en una de les instal·lacions de l’empresa.

Voro Maroto

Noé Gutiérrez, un dels directius de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) implicat en la contractació d’una consultora de comunicació que alliçonava els treballadors sobre la manera com parlar de l’accident de metro del 2008 a València, ha demandat l’empresa per discriminació.

Gutiérrez va ser degradat al setembre. Llavors, el nou gerent de FGV, Ángel García de la Bandera, va canviar alguns dels càrrecs de confiança de la companyia. L’excap dels serveis jurídics de FGV, amb un sou de 74.000 euros l’any, va ser relegat a tècnic de departament. El seu nou lloc de treball comportava una rebaixa de categoria –de nivell salarial 18 a 12– i, per tant, de sou.

Gutiérrez ha denunciat “vulneració dels drets fonamentals de l’article 14 de la Constitució espanyola per tracte discriminatori”. Qualifica d’“humiliant” la seua nova comesa, atribueix la decisió als “canvis polítics” –el PP ja no governa després de 20 anys en la Generalitat–, recorda els seus 30 anys de servei a l’empresa, lamenta la “important rebaixa salarial que se li ha imposat” i qualifica d’il·legal la seua nova comesa en FGV per diversos defectes de fons i de forma. A més, aporta un informe psicològic en què se li diagnostica “trastorn d’ansietat”.

El tribunal ha desestimat la revocació de la degradació de Gutiérrez per discriminació política. Entén que no ha estat provada, “ja que una mera rebaixa de salari no es pot considerar prou indici” de “vulneració d’un dret fonamental”. La decisió del tribunal també considera lícit que la direcció jurídica de FGV, un càrrec de confiança, estiga subjecta a canvis, per això es dóna per bona la nova comesa de Gutiérrez.

La rebaixa salarial, per contra, sí que queda anul·lada. Gutiérrez continuarà cobrant 74.000 euros l’any, una mica més que la seua dona (67.000), contractada pel gabinet jurídic de FGV, sense oposició ni concurs, després d’uns quants anys treballant com a assessora externa de l’empresa pública. Francesc Signes, diputat socialista el 2013, va esmentar aquest assumpte en el Parlament valencià coincidint amb l’ERE en FGV. Per a Signes, la contractació de Rosa Gutiérrez va poder ser un cas de “tràfic d’influències, prevaricació i falsedat en document públic”. De fet, segons el demandant, el gerent de FGV li va esmentar l’assumpte de la seua dona per a justificar la seua destitució.

En tot cas, la magistrada del Jutjat Social número 11 de València entén que FGV no va explicar les raons del canvi experimentat per Gutiérrez. Aquest empleat i els altres huit afectats pels canvis van rebre una carta model en què s’al·ludia a “raons econòmiques, tècniques, organitzatives i de producció…”, sense concretar, com marca la llei, “les raons/fets pels quals l’empresa adopta la decisió empresarial”.

Peça clau en la gestió de l’accident

Gutiérrez va ser una peça clau de FGV en la gestió de l’accident que va provocar 43 morts i 47 ferits a València el 2008. Com a responsable jurídic, va ser criticat per les víctimes per la gestió de les indemnitzacions. I, com a membre de la direcció de l’empresa, va ser un dels càrrecs que va autoritzar la contractació de la consultora de comunicació que alliçonava els treballadors sobre la manera com parlar de l’accident de metro del 2008 a València per a minimitzar el desgast informatiu de l’empresa i, per extensió, del PP, en aquell moment en el poder.

Gutiérrez va ser ascendit des de l’assessoria jurídica a director adjunt de gestió 15 mesos després de l’accident de metro. Treballa a l’empresa des del 1985.

Etiquetas
stats