El Diari de la Cultura forma parte de un proyecto de periodismo independiente y crítico comprometido con las expresions más avanzadas del teatro, la música, la literatura y el cine. Si quieres participar ponte en contacto con nosotros en fundacio@catalunyaplural.cat.
Art a Tutti Plenni: quan és l’art qui busca el públic
El projecte de tres galeristes catalanes vol apropar les tendències barcelonines a turistes internacionals com a sortida a la crisi econòmica i del sector galerístic
Portar l’art allà on hi ha trànsit, on la gent pugui trobar-se’l i gaudir-lo. Aquesta és la màxima d’Art a Tutti Plenni, un projecte innovador impulsat per tres dones catalanes que volen que els turistes s’impregnin de l’art que es cultiva a Barcelona. A The Gallery, la seva petita sala d’art a l’Hotel Grand Central de Via Laietana, s’hi inaugura avui una nova exposició: Electronic Portraits.
Però Art a Tutti Plenni va més enllà de le l'exposició. Va néixer amb l’objectiu de divulgar la producció artística de Barcelona. Berta Bugés, Helena Cabadés i Lourdes Bernal, les seves impulsores, treballaven en el món de les galeries d’art, però la crisi econòmica sumada a la del propi sector, les va ajudar a fer un cop de cap per tirar endavant un nou projecte. “Vam voler traslladar les exposicions que fins ara es concentren en galeries o museus -expliquen les sòcies- a nous ambients concorreguts per atraure el públic internacional”, perquè consideren que “difícilment un turista entraria a una galeria d’art en una ciutat com Barcelona, en què hi ha molts edificis i espais exteriors atractius per visitar”.
Els cicles trimestrals d’exposició d’Art a Tutti Plenni han esdevingut fórmules per endinsar-se en l’univers musical barceloní, aprofitant que el Grand Hotel Central s'ha convertit en ambaixador de la música aquest 2014. Entre el gener i el març ha estat el torn d’Street Art i ara, d’Electronic Portraits. La mostra que s’inaugura avui “no parla de la música pròpiament, sinó del que ens evoca”. Són obres molt escollides de Dani Buch, Maria Rivans i Cristina Blanxer, “tres artistes molt diferents que ens han permès construir una exposició molt eclèctica que ens ajuda a saber com ens afecta la música”.
La sala agrupa obres dels tres artistes que “tracten temàtiques urbanes amb colors elèctrics”. Bernal, Cabadés i Bugés entenen la música electrònica “com a música avançada, la barreja de diferents ritmes que penetren en la nostra ment i donen forma a una imatge”. I Electronic Portraits no fa més que conjugar els estils dels tres artistes i fusionar-los per retratar la música electrònica.
Context de crisi
Barcelona va rebre 8,5 milions de turistes només el 2013 i és la desena ciutat del món més visitada. En canvi, els museus de la ciutat comtal són dels menys concorreguts del planeta. Evidentment, el trànsit d’estrangers a les galeries d’art és ja ínfim. De fet, les vendes d’art a Espanya s’han desplomat un 33% en els últims cinc anys. Els artistes joves i les galeries de mercat primari en són els principals afectats.
El sector galerístic pateix una crisi important que l’ha obligat a canviar les relacions amb els clients i els artistes. “Els fons d’art han disminuït notablement”, expliquen les sòcies d’Art a Tutti Plenni, que diagnostiquen que “els artistes s’han convertit en els seus propis marxants”, un fet que ha comportat, paral·lelament, el naixement de nombroses associacions d’artistes que vetllen per la salut del sector.
Divulgar l’art emergent
Art a Tutti Plenni va començar una recerca per trobar espais on col·locar exposicions i mostres itinerants per donar a conèixer l’art de Barcelona. En aquest període van coincidir amb el Grand Hotel Central, immers aleshores en una reforma integral, que va oferir-los gestionar el petit espai The Gallery que tenen darrere el bar annex a l’hotel. A partir de llavors no han deixat d’exposar artistes vinculats a importants galeries de Barcelona com la Sala Parés, la Víctor Lope o la 3punts. Artistes de Barcelona o que hi treballen, sovint emergents, “per fer una mostra de les tendències artístiques que es mouen a Barcelona”.
Turistes selectes
Van trigar un any a iniciar un projecte que va inaugurar la primera exposició el novembre del 2012. Des d’aleshores, la valoració és força positiva, ja que “no només hem aconseguit captar visitants, sinó també clients”. Clients estrangers en un 90%, europeus i joves, d’entre 35 i 50 anys i amb un poder adquisitiu alt.
Formen part de l’anomenat turisme de luxe a Espanya en els últims anys. L’estat espanyol compta amb la cinquena major xifra de negocis del turisme de luxe a la UE, només per darrere de França, Itàlia, Regne Unit i Alemanya. Es tracta d’un perfil de turista ric, allunyat de les estades de sol i platja que ve a Barcelona a buscar oportunitats de negoci principalment, com ara els assistents al MWC o a la 080 Bcn Fashion Week. Per tant, amb un nivell cultural alt que els converteix en potencials consumidors de cultura.
Per això, Bernal, Cabadés i Bugés volen que aquest 2014 sigui la culminació de la iniciativa. “Ha de ser l’any en què ens ampliem a nous espais i trobem noves col·laboracions per fer créixer la idea”, aseguren, motiu pel qual han recuperat la idea inicial de muntar exposicions “molt lligades al calendari turístic i firal de Barcelona”. Esdeveniments com el Mobile World Congress, la Fira Alimentària o els creuers són el nou punt de mira d’Art a Tutti Plenni ja que porten a Barcelona milers d’empresaris que no deixen de ser turistes de negocis amb un alt poder adquisitiu. Noves vies, al cap i a la fi, “per internacionalitzar l’art barceloní”.
Sobre este blog
El Diari de la Cultura forma parte de un proyecto de periodismo independiente y crítico comprometido con las expresions más avanzadas del teatro, la música, la literatura y el cine. Si quieres participar ponte en contacto con nosotros en fundacio@catalunyaplural.cat.