Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Gobierno y PP reducen a un acuerdo mínimo en vivienda la Conferencia de Presidentes
Incertidumbre en los Altos del Golán mientras las tropas israelíes se adentran en Siria
Opinión - ¡Con los jueces hemos topado! Por Esther Palomera

El Govern paga 140.000 euros en busos per dur la plantilla de la hisenda catalana a la Zona Franca

L'edifici T, que ara està al costat d'un solar desocupat, ha de ser la seu de l'Agència Tributària de Catalunya a partir del proper febrer

Oriol Solé Altimira

El trasllat de l'Agència Tributària de Catalunya (ATC) a la Zona Franca suma un nou cost a l'estalvi que va vendre el Govern quan va anunciar-ne el canvi d'ubicació. La Generalitat vol gastar-se 140.283 euros (127.530 euros més IVA) en autobusos per portar els funcionaris de l'ATC fins a l'edifici T de la Zona Franca, la nova seu del fisc català a partir del febrer de l'any que ve. El contracte va licitar-se a finals del mes de novembre i té una durada de deu mesos i mig, des del 15 de febrer fins al 31 de desembre de l'any que ve.

A més dels autobusos llançadora, que sortiran cada dia de la Plaça Catalunya i la Plaça Espanya, fonts del sindicat CATAC han explicat que la Generalitat també subvencionarà les places de pàrquing de l'edifici T. De moment s'han contractat 114 places, que es llogaran per 60 euros al mes. Si s'ocupessin totes, el cost pujaria a 82.080 euros anuals. A partir del mes de maig del 2018, a més, es preveu que les places contractades d'aparcament siguin 134.

Pel sindicat, tant el bus llançadora com les places de pàrquing indiquen que la Generalitat “reconeix” els problemes de mobilitat que comporta la nova ubicació de l'ATC. Tots aquests costos, afegeixen les mateixes fonts, no es donen amb l'actual seu central de l'ATC, situada al carrer Fontanella de Barcelona, al costat de la Plaça Catalunya.

El servei de busos llançadora pels treballadors funcionarà tot i que el Govern va anunciar que al febrer del 2016, coincidint amb la celebració del Mobile World Congress, estaria operativa una nova parada de la línia 9 del metro a la zona. No obstant, aquesta parada quedarà a 20 minuts a peu de la nova ubicació de l'ATC.

Els contribuents no tindran la mateixa sort: les mateixes fonts expliquen que la Generalitat va rebutjar les reclamacions sindicals perquè el Govern posés a disposició un altre bus llançadora pels ciutadans. La mitjana de 500 contribuents que cada dia visiten l'ATC al carrer Fontanella o bé hi hauran d'arribar amb el seu vehicle particular, o bé amb la L9 del metro o amb autobús.

El sindicat considera que la L9 “no resulta accessible a la majoria de la població”, ja que per agafar-la s'haurà de fer transbord a Zona Universitària (L3) o Collblanc (L5). A les limitacions de mobilitat amb metro s'hi afegeixen les de l'autobús, ja que les 5 línies que arriben a la Zona Franca “tenen un recorregut tortuós”. Precisament les males comunicacions de la nova seu van ser un dels motius que va portar al sindicat CATAC a presentar un recurs al TSJC el passat mes de setembre contra el canvi d'ubicació de l'ATC.

Costos afegits

El departament d'Economia va indicar que el trasllat de l’ATC comportarà un estalvi d’1,4 milions d'euros anuals en lloguers. No obstant, només adequar les oficines l'edifici T de la Zona Franca ha costat a les arques públiques 3,36 milions d'euros, tot i que el pressupost bàsic pujava fins als 4,2 milions. L'Unió Temporal d'Empreses (UTE) que va presentar l'oferta més avantatjosa i es va quedar amb les obres va ser la formada per Acsa i Emte SLU (una filial del grup Comsa Emte que el passat mes d'abril va presentar un ERO per acomiadar a 195 treballadors). Emte forma part del tronc dels negocis de la família Sumarroca, vinculada tradicionalment a Convergència i Unió. Un fill, un oncle i una neboda de la família van ser detinguts el passat més de juliol en relació amb el cas del 3% amb epicentre a Torredembarra.

En la denúncia presentada pel sindicat CATAC també s'assenyala que el canvi d'ubicació pot resultar insuficient si s'acaben complint les previsions del Govern, que vol augmentar fins a 600 treballadors la plantilla de l'ATC (actualment en té 268). En el recurs presentat, el sindicat indica que es pretén augmentar la plantilla un 129%, però que la nova seu només augmenta un 9% la superfície d'oficines respecte l'actual del carrer Fontanella.

El sindicat també alerta que, amb la nova seu, la Generalitat haurà de trobar un lloc on dipositar tots els arxius que actualment es guarden al soterrani del carrer Fontanella (els càlculs indiquen que a l'edifici T es perdran 1.600 metres quadrats de soterranis), cosa que encara pot afegir un altre cost al trasllat.

La nova seu, situada al número 46 del Passeig de la Zona Franca, està lluny de tots els districtes de la ciutat de Barcelona excepte alguns barris de Sants-Montjuic. En conseqüència, segons els càlculs de la CATAC, la nova seu perjudica el 94% dels seus potencials usuaris.

D'altra banda, tant en l'operació de canvi de seu de l'ATC com en la de la nova Ciutat dels Funcionaris, els sindicats qüestionen el paper de l'ex director general de Patrimoni, Salvador Estapé, pel seu doble paper des del govern i des del consell d'administració de la societat Fira 2.000. Estapé va abandonar el Govern el passat mes de setembre per fitxar per Anticipa Real Estate, una de les filials espanyoles del fons voltor Blackstone.

Etiquetas
stats