Bandera negra al port de València per "posar en perill les platges més naturals del Saler i l’Albufera"

Un vaixell expulsant fum en el Port de València.

L’organització Ecologistes en Acció va presentar dimarts el seu informe ‘Banderes Negres 2020’ en virtut del qual van atorgar 48 banderes negres a les platges i les costes espanyoles més contaminades o pitjor gestionades ambientalment, de les quals el 40% es corresponen amb abocaments d’aigües sense depurar, encara que l’acumulació de fems continua tenint molt de pes.

Pel que fa a la Comunitat Valenciana, va dur a terme una anàlisi dels més de 400 quilòmetres de les costes valencianes, amb un resultat de sis banderes negres, dues per cada província.

Una d’aquestes va ser per al port de València per “mala gestió”. En concret, l’informe conclou que és “un port artificial, que ha anat ampliant-se al llarg dels anys, i amb aquest creixement també els danys que produeix en el medi marí i costaner, amb conseqüències que s’estenen per la costa valenciana i les mesures previstes del qual en la correcció d’impactes dels seus projectes s’han incomplit”.

Segons el document, “el port provoca un gran obstacle en la deriva litoral de sediments, que en aquesta zona és majoritàriament de nord cap a sud, i queden retinguts a les platges del nord del port, com la de les Arenes, a causa dels dics, espigons i estructures portuàries. Aquesta retenció de sediments fa que al nord augmente l’amplària de les platges, mentre que les platges al sud del port, per l’efecte ombra que provoca, es van erosionant i posant en perill les poques platges més naturals del Saler i del Parc Natural de l’Albufera”.

L’informe afig que “aquesta regressió i pèrdua de les platges al sud del port de València, arriba a ser de fins a 70 metres en algunes zones des de mitjan anys 60 del segle passat”.

Aquesta regressió “també està afectada pel descens d’aportacions sòlides del riu Túria, l’eixida a la mar del seu antic llit va ser interrompuda per una ampliació sud del port fa més de 30 anys, que es va fer sense declaració d’impacte ambiental i per la qual, a més, es va destruir completament la platja de Natzaret, un barri els veïns del qual continuen esperant les actuacions compromeses per a pal·liar aquests efectes”.

L’entitat ecologista posa en relleu també que la polèmica ampliació projectada pot incrementar els danys a les platges del sud: “Es vol continuar ampliant el port per la part nord, menyspreant l’impacte que ja ocasiona i provocant més mal a la costa, i es poden destruir zones amb un alt valor ecològic i que són importants de conservar, especialment perquè les zones dunars són la nostra defensa natural davant del canvi climàtic, la pujada de la mar i l’augment de la força i la freqüència dels temporals com el Glòria”.

En aquest sentit, afig l’informe que “el dic de l’ampliació nord ja està construït, el mal i l’erosió de les platges al sud del port són més que evidents, pèrdua d’arena a la platja i les primeres dunes del cordó aguantant l’erosió, en cada temporal el mal continuarà augmentant, ja que aquestes platges han perdut l’equilibri a causa de canvis en la hidrodinàmica de la zona pel fet d’haver augmentat la grandària de l’espigó en l’ampliació nord”.

Pel que fa a la resta de les banderes negres de la Comunitat Valenciana, a la província d’Alacant van assignar aquest simbòlic antiguardó a la platja de Babilònia de Guardamar del Segura per mala gestió i a la platja de Sant Gabriel d’Alacant per contaminació.

A la província de Castelló van atorgar bandera negra la platja de les Fonts d’Alcossebre per contaminació i les del Fortí i Cervol per mala gestió.

A València, a més de l’esmentada del port, van donar una altra bandera a la platja de Medicalia del Puig per contaminació.

Etiquetas
Publicado el
30 de junio de 2020 - 22:11 h

Descubre nuestras apps

stats