El pèrit en què es va basar la jutgessa per a tancar el cas reconeix que una balisa hauria evitat l’accident de metro
Aquest dilluns s’han représ les sessions de la comissió d’investigació de l’accident de metro de València que el juliol del 2006 va provocar la mort de 43 persones i va causar ferides a 47 persones més, i s’ha fet amb la compareixença, entre altres, d’Andrés Cortabitarte, el pèrit en què es va basar la magistrada Nieves Molina en la seua instrucció per a tancar el cas. Cortabitarte va apuntar que les instal·lacions s’ajustaven a la normativa de seguretat i atribuïa com a única causa de l’accident la velocitat excessiva.
L’exdirector de Seguretat en la Circulació d’Adif (Administrador d’Infraestructures Ferroviàries) ha reconegut, davant de les preguntes dels representants dels partits polítics, que una balisa hauria evitat l’accident, encara que ha justificat que es va optar per marcar la velocitat màxima de la línia (80 quilòmetres per hora) en compte de la del tram (40 km/h per revolt) pel fet que no s’havien denunciat incidents després d’haver-hi passat dos milions de trens.
A parer seu, no pensa que es produïra cap error, sinó que es tractava del criteri pel qual es va optar per a col·locar les balises. Així, ha sentenciat: “Si tenim més elements de seguretat, tindrem menys accidents”, mesura que es va posar en marxa el setembre del 2006, “posar més balises”.
Cortabitarte, actualment subdirector d’Innovació i Desenvolupament Tecnològic d’Adif, ha estat qüestionat sobre el fet si l’accident era evitable: “Si s’haguera pogut evitar, evidentment que s’hauria evitat”, alhora que puntualitzava que l’accident “no era previsible”, ja que no es tractava d’un punt negre.
La seguretat total és “impossible” o “molt cara”
Quant a les mesures de seguretat, el tècnic d’Adif –que la setmana que ve ha de tornar a comparéixer com a pèrit en la comissió– ha assegurat que la seguretat total “és impossible”, tot i que després ha matisat que seria “molt cara, no hi hauria prou contribuents per a poder-la pagar” i implicaria “no tenir gens de moviment”.
Finalment, quant al sistema de frenada FAP (frenada automàtica puntual), Cortabitarte ha insistit en el fet que en l’època de l’accident es va considerar que la capacitat de les balises instal·lades “era l’adequada”, i també ha destacat que es tractava d’un dels sistemes “més nous i evolucionats”. No obstant això, ha puntualitzat: “És clar que és millorable”.