El restaurant sobre una illa artificial en aigües del port d’Alacant, un projecte fallit de més de tres milions d’euros
LLEGIR EN CASTELLÀ
El 29 de juny de 2022, el consell d’administració de l’Autoritat Portuària d’Alacant aprovava l’oferta de la unió temporal d’empreses Alicante Gastronómica SL i Restaura Gestión Forty SL per a una concessió administrativa per a la construcció d’un edifici a l’illa artificial prevista per a la bocana de la dàrsena interior del port d’Alacant. L’estructura artificial va ser construïda per l’empresa Vías y Construcciones, filial d’ACS. El projecte temia un pressupost de més de tres milions d’euros.
No obstant això, la setmana passada l’Autoritat Portuària tancava l’exercici econòmic del 2024 en què aplicava un “ajust comptable de màxima prudència, vinculat a la deterioració de l’actiu corresponent a l’estructura fixa de l’illa de la bocana, per import de 2,7 milions d’euros, que preveu la possibilitat de la seua demolició i, per tant, de la deterioració 100% del valor de l’invertit, cosa que no exclouria la possible recuperació de les quantitats invertides, en cas d’exercir les accions legals oportunes davant el contractista”.
El Port ha confirmat a elDiario.es que encara estan en negociacions amb l’adjudicatària i que encara no s’ha pres una decisió definitiva: “Preveiem la possible demolició de l’obra, el cost de la qual es reclamaria posteriorment a l’empresa; nosaltres voldríem que s’executara el projecte, però no sabem si és viable”. L’illa ja està construïda, en la bocana de la dàrsena interior de la infraestructura, a l’eixida del port esportiu: “Es va edificar sobre setze puntals assentats sobre el fons marí, i un va cedir, per la qual cosa es van formigonar i reforçar tots els pilars”.
Després de reforçar l’estructura, només faltava per fer la prova de càrrega, “però l’empresa no ho ha fet, i ja estem dos anys d’estira-i-arronsa amb informes encreuats”, apunten des de l’Autoritat Portuària; elDiario.es ha intentat recaptar, sense èxit, la versió de l’empresa adjudicatària.
El projecte
La creació de l’illa i l’edifici, que havia de prestar serveis d’hostaleria, havia de potenciar la integració del port a la ciutat, i se sumava a les inversions que es duen a terme per a conformar un passeig marítim per als vianants, al voltant de la dàrsena interior, “un dels llocs més emblemàtics i concorreguts de la ciutat”.
El concurs es publicava l’abril del 2022 i el projecte preveia la construcció en els 669 m² de superfície de l’illa d’un edifici per a usos d’hostaleria de 393 m² en planta, amb un màxim de dues altures (planta baixa i planta primera). Els més de 260 m² d’illa restants serien d’accés públic amb un passeig de tres metres d’amplària.
La proposta triada es basava en la creació d’un edifici amb cos el·líptic, envidrat en tres de les façanes i amb un pati enjardinat en l’interior. Havia de tindre tres usos diferenciats per les altures de la construcció: en la planta baixa, un bar cafeteria amb un gran jardí central, en la planta primera, un restaurant envidrat amb vista a la ciutat i, a la terrassa superior, una zona per a cocteleria adornada amb una làmina d’aigua.
A més de la construcció de l’edifici, l’adjudicatari havia d’encarregar-se del manteniment i el govern de l’embarcació que havia de connectar els molls 5 i 8 amb l’illa, així com de l’explotació de l’edifici de restauració de la plaça del port (conegut com a Soho). La construcció de l’edifici havia de començar una vegada finalitzara l’obra de l’illa, a càrrec de l’Autoritat Portuària.
0