La ZAS de Russafa, a mig gas: mitja hora menys de terrasses i només dues discoteques afectades entre la rebel·lió dels hostalers
LLEGIR EN CASTELLÀ
Russafa serà zona acústicament saturada (ZAS). Les sigles, que poden sonar a onomatopeia, impliquen limitacions a l’activitat hostalera i d’oci per a tractar de minvar les molèsties a un veïnat que sí que està completament saturat pel soroll. El popular barri valencià, que competeix amb el Carme com a epicentre del vespreig, dels comiats de solter i de l’oci turístic, veurà alguns canvis en el moment en què es publique la normativa en el Butlletí Oficial de la Província de València, que es preveu d’ací a poc. Així doncs, les limitacions aprovades dijous en el ple municipal veuran la llum durant el mes de maig, sis anys després que el Tribunal Superior de Justícia ho decretara.
Les limitacions seran, grosso modo, les següents: les terrasses hauran de tancar mitja hora abans entre setmana (a les 00.30 de diumenge a dijous, entre març i octubre), no podran ampliar la superfície i els pubs i les discoteques no podran obrir més enllà de les 3.30 de diumenge a dijous, mentre que divendres, dissabtes i vespres de festius podran estirar-se fins a les 4.30. En la pràctica, a penes afecta dues discoteques, que amb la norma anterior podien obrir fins a les 7.00. Per als pubs, la retallada és de tot just mitja hora. Tampoc es podran obrir més terrasses en el barri.
Les restriccions no calaran en tot el barri. El projecte aprovat per l’equip de govern del PP i Vox afectarà 18 carrers: Baró de Cortés, Cadis, Carles Cervera, els Centelles, el Consolat de Mar, Mossén Femenia, Doctor Landete, Doctor Serrano, Doctor Sumsi, Literat Azorín, Maties Perelló, Pare Perera, Puerto Rico, Reina Na Maria, Romeu de Corbera, Sueca, els Tomasos, els Vivons. Dins seu, es preveu la creació d’una “zona de respecte”, amb alguna restricció més.
El pla preveu la constitució d’una taula permanent de treball integrada per representants de l’Administració municipal, de les associacions veïnals, d’associacions de consumidors i d’entitats del sector hostaler i turístic de València. Amb tot, el model no contenta ni veïns ni les associacions hostaleres. Els primers creuen que és una regulació “falsa” i veuen escasses les restriccions: “Només redueix 2 discoteques en un barri de més de 360 locals hostalers i al voltant de les 300 terrasses”, assenyalen des de la plataforma Russafa Descansa.
Els hostalers i els empresaris de l’oci, per contra, estan en peus de guerra. L’Associació Empresarial de Discoteques de València (AD) i l’Associació per una Hostaleria Responsable a Russafa, es van concentrar dilluns a les portes de l’edifici municipal de la Tabaquera, seu de la Regidoria de Millora Climàtica, per a exigir la dimissió del seu titular, Carlos Mundina, pel que consideren “una campanya de criminalització injustificada” contra els locals, i han acusat l’edil de convertir el barri de Russafa “en el parallamps i boc expiatori” per les seues “polítiques fallides” i la seua “incompetència” en la lluita contra el soroll a la ciutat de València.
En el ple, Mundina va defensar que les mesures d’aquesta ZAS “tenen com a objectiu buscar la conciliació entre el dret al descans dels veïns de Russafa i l’activitat cultural i gastronòmica del barri”. I ha explicat que l’aplicació de la ZAS “suposa complir un mandat judicial”. De fet, Mundina ha assenyalat que “l’Ajuntament aprova de manera definitiva la ZAS de Russafa, arran dels mesuraments duts a terme i de les resolucions judicials, i després de sotmetre també a exposició pública les mesures i obrir un termini d’al·legacions”.
0