Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Armengol defensa els contractes del Govern balear: “Ni he mentit ni m'he missatgeat mai amb Víctor d'Aldama”

L'expresidenta de les Illes Balears i actual presidenta del Congrés, Francina Armengol, compareix davant la Comissió d'Investigació pel 'cas Koldo', al Senat, 8 de juliol de 2025, a Madrid.

Ángela Torres Riera

Eivissa —
8 de julio de 2025 19:15 h

0

La presidenta del Congrés dels Diputats i expresidenta del Govern balear, Francina Armengol, ha assegurat que ni ha “mentit” sobre el cas Koldo ni ha intercanviat missatges de WhatsApp amb Víctor de Aldama, presumpte comisionista de la trama. Armengol ha intervingut aquest dimarts per segona vegada en la Comissió d'Investigació al Senat, citada per la majoria en aquesta Cambra del Partit Popular.

Tant els 'populars' com Vox l'acusen d'haver mentit en el primer interrogatori. No obstant això, ella ha afirmat que no va faltar a la veritat quan va assegurar que no es va reunir amb Víctor de Aldama, sinó que no “recordava” la seva presència en una reunió amb Pepe Hidalgo, directiu de Air Europa, en el Consolat de la Mar, seu de l'Executiu balear.

Uns fets que ha tornat a recalcar davant el senador del PP Antonio Maíllo, a qui ha respost, respecte als Whatsapps intercanviats amb Koldo García, que la comunicació mantinguda amb el Ministeri de Transports havia de ser constant per una qüestió “estratègica”, en estar al capdavant d'una comunitat que té la condició d'arxipèlag. L'ex presidenta ha afirmat, a més, que “no conserva” els missatges amb Koldo García per un canvi de dispositiu mòbil, davant la pregunta del popular sobre si havia esborrat la conversa amb el exasesor del Ministeri.

Maíllo també ha qüestionat a Armengol durant el seu torn de preguntes per les màscares de pitjor qualitat adquirides a la trama a l'abril de 2020 i que van estar guardades en el magatzem central de Ib-Salut, el Servei Balear de Salut, durant tres anys. En la seva resposta, la presidenta del Congrés ha volgut aclarir que el material sanitari es va comprar per a ús civil per a la desescalada i que es van guardar com a estoc per si els contagis augmentaven en aquest procés de tornada a la normalitat.

“Servia per a ús civil, record que la Comunitat de Madrid, les KN-95 –el mateix tipus, homologat en el seu moment com FPP2–, les venia en les farmàcies”, apunta l'ex dirigent de Balears. També ha afegit, després que Maíllo incidís en què les màscares eren “defectuoses”, que l'actual Govern de PP va acceptar l'informe elaborat pel seu Govern socialista i va deixar perdre la reclamació tramitada de 1,68 milions d'euros.

En les seves declaracions pels contractes que el seu Executiu va signar amb empreses vinculades a la trama –Solucions de Gestió en el cas de les màscares de pitjor qualitat i Llevantina, Enginyeria i Construcció per la frustrada construcció d'una residència d'ancians–, Armengol ha mantingut un dur enfrontament amb el senador de Vox, Ángel Pelayo Gordillo, qui ha vaticinat sense proves que resultarà imputada.

L'expresidenta balear ha defensat els contractes públics que el seu Govern va negociar durant la pandèmia i ha detallat que no es va arribar a signar un amb l'empresa Megalab, pel qual va intentar mediar Koldo García i pel qual l'empresa oferia PCR per a fer controls als turistes en els aeroports. Encara que Armengol no ha detallat si l'investigat li mantenia al dia de les novetats durant la negociació amb la companyia ni tampoc ha indicat qui li va donar el contacte de Koldo García.

Tot això malgrat les discrepàncies i interrupcions de Gordillo, a qui el president de la mesa ha hagut de dir diverses vegades a l'ordre pel seu estat de nerviosisme i per “no deixar contestar” a Armengol que, per part seva, ha confessat estar “hipertranquil·la i orgullosa” de la gestió del seu Govern. “No he fet res, no tinc res a témer”, ha recalcat. Tot seguit, ha criticat als socis d'ultradreta de l'actual Govern balear, als qui ha dit que “només qui treballa comet errors”.

L'ex presidenta del Govern ha considerat que l'oposició “inventa” amb la intenció de ficar-la en un “embolic” i ha recordat que dels membres del seu Govern no hi ha cap “investigat” per la Justícia. “El que estigui –en un escàndol– que la pagui, però ni jo ni el meu Govern estem”, ha dit rotunda.

Mascaretes de pitjor qualitat

Dins de la batejada com a ‘Operació Delorme’, la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil investiga l'adjudicació del Servei de Salut balear per 3,7 milions d'euros d'un lot de màscares de per qualitat a les contractades. Va ser el propi Executiu d'Armengol el que va demanar la seva anàlisi al Centre Nacional de Mitjans de Protecció (CNMP), que va certificar la pitjor qualitat d'aquestes. Al final, van acabar emmagatzemades i sense usar. L'actual Executiu balear del PP va anul·lar el contracte amb l'empresa i li reclama l'import íntegre.

D'altra banda, sota el mandat d'Armengol, el Govern va adjudicar en 2022 un contracte de més de nou milions d'euros per a les obres d'una residència d'ancians en el complex de Son Dureta, que també està sota el punt de mira, encara que no hi ha evidència d'irregularitats. En aquest cas, el contracte va sortir a licitació a la fi de l'any 2021, amb Fina Santiago, de Més per Mallorca, al capdavant de la Conselleria d'Afers Socials.

En un principi, l'adjudicació es va fer a l'empresa Tecnologia de la Construcció i Obres Públiques, S.A (Tecopsa), que va renunciar després al contracte, per la qual cosa va ser suplerta per una altra de les companyies candidates al concurs, Llevantina, Enginyeria i Construcció (LIC), propietat de José Ruz. Aquest empresari comptava amb Koldo García com a col·laborador a sou a través d'un intermediari, segons ha revelat la Guàrdia Civil i ha publicat aquest dimarts el periòdic El Confidencial, basant-se en informacions publicades fa temps pel Periòdic d'Eivissa.

Les recerques de la Guàrdia Civil apunten que Ruz tenia a sou a Koldo García i li pagava 2.600 euros a través d'un intermediari. També hi havia una estreta relació personal amb l'exministre de Transports José Luis Ábalos, segons els esbrinaments de l'Institut Armat i com ha publicat El Confidencial. El primer contacte de l'empresari valencià amb Koldo va succeir en 2019 i, al principi, la seva connexió amb el Ministeri la tenia mitjançant Aldama.

Armengol ha defensat conèixer a Ruz solament pel que ha aparegut en els últims dies en els mitjans de comunicació i ha especificat que, de totes maneres, va contrastar amb la seva secretaria si ho havia vist o havia parlat amb ell en alguna ocasió. “No conec a aquest senyor de res, ni tinc el seu contacte, no he parlat amb ell en la vida”, ha assegurat sobre les vinculacions amb l'empresari.

L'objectiu del contracte amb LIC, que no va ser una adjudicació directa, era aixecar una residència de llarga estada per a persones majors dependents en el complex sanitari de Son Dureta, a Mallorca. No obstant això, el projecte aviat es va convertir en un focus de complicacions. La constructora va acumular fins a nou mesos de retard en les obres i l'actual Executiu, presidit per Marga Prohens (PP), va acabar rescindint el contracte, com han confirmat des de l'actual Conselleria d’Afers Social a eldiario.es. Les mateixes fonts també han explicat que LIC es troba actualment en concurs de creditors i que el contracte ja ha estat adjudicat a una altra empresa per a reprendre les obres de la residència.

Etiquetas
stats