Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

La Policia inicia el desallotjament forçós dels centenars de persones que malviuen a l'antiga presó de Palma

Dispositiu policial als afores del recinte en una imatge d'arxiu.

elDiario.es

Europa Press —

0

La Policia Local de Palma i la Policia Nacional han iniciat aquest dimecres a les 12.00 hores el desallotjament forçós de l'antiga presó de la ciutat, donant compliment a l'acte dictat pel jutjat, que va autoritzar l'execució de l'actuació davant el greu risc existent per a la seguretat dels qui romanen al recinte. Unes 80 persones malviuen a l'antiga presó, que des de fa més de vint anys funciona com a refugi precari de centenars de persones expulsades del mercat de l'habitatge.

Segons ha informat l'Ajuntament de Palma, el dispositiu, coordinat conjuntament per tots dos cossos policials, tal com es va establir en la Junta Local de Seguretat extraordinària de la setmana passada, es preveu que es prolongui al llarg de la jornada. Durant tota l'execució del desallotjament romandran en el lloc els serveis socials municipals i la presència d'una ambulància del 061.

Segons el cens realitzat a l'inici del procediment, a l'interior dels mòduls de l'antiga presó residien 206 persones, si bé al llarg d'aquests mesos la xifra s'ha anat reduint progressivament fins a situar-se actualment entorn de 70 o 80. Així mateix, en coordinació amb l'Institut Mallorquí d'Assumptes Socials (IMAS), 45 han estat derivades a centres d'acolliment temporal i a programes d'inserció social i laboral.

La resolució fonamenta el desallotjament en els informes elaborats per la Policia Local, els bombers i les autoritats sanitàries, que alerten d'un “risc real, greu i actual” per a la vida i la integritat física dels residents a causa de la deterioració de l'immoble. L'acte judicial adverteix de les deficients condicions de salubritat, les dificultats per a una eventual evacuació i l'elevat risc d'incendi existent en l'edifici.

Una vegada executat el desallotjament, la Policia Local mantindrà en l'entorn un dispositiu permanent de vigilància les 24 hores del dia per a garantir la seguretat i evitar noves ocupacions i, posteriorment, l'Ajuntament procedirà al tapiat del recinte.

La vella presó, símbol de la crisi residencial

L'antiga presó de Palma va ser inaugurada en 1968 i va funcionar com a presó provincial fins a 1999, quan els interns van ser traslladats a l'actual centre penitenciari, als afores de la ciutat. Després de la seva clausura, el recinte va quedar abandonat entre promeses polítiques de reconversió que mai van arribar a materialitzar-se. Amb el pas dels anys, les cel·les buides, els patis interiors i les dependències en ruïnes van ser ocupats progressivament per persones sense alternativa residencial que, en els últims temps, han sobreviscut entre enderrocs, munts d'escombraries i murs esquerdats que a penes aconsegueixen contenir el fred i la humitat de l'exterior.

Com si d'un termòmetre extrem de la fractura residencial de Palma es tractés, entre els murs de l'immoble han conviscut perfils molt distints: treballadors de la construcció i de l'hostaleria, jubilats amb pensions insuficients, persones migrants en situació irregular o dones víctimes de violència, als qui en els últims anys s'han sumat joves abocats a trobar solucions alternatives per a protegir la seva integritat física i mental.

Molts compartien i comparteixen una mateixa trajectòria: habitacions cada vegada més cares, ocupacions precàries, desnonaments silenciosos i la impossibilitat d'accedir fins i tot al lloguer més bàsic en una ciutat on la pressió immobiliària no ha deixat d'augmentar i en la qual fins i tot els qui treballen han deixat de poder permetre's un habitatge.

Etiquetas
stats