Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Sánchez busca romper la unidad del PP para reformar la financiación autonómica
La Fiscalía pide la declaración del marido de la número tres de Ayuso y otro testigo
Opinión - Así se desmonta un bulo de Vox en directo. Por Raquel Ejerique

Les entitats ciutadanes surten al carrer contra la privatització de l’espai públic de Barcelona

La iniciativa Park(ing) Day, al Poble Sec de Barcelona l'any passat /ENRIC CATALÀ

Cristina Palomar

Barcelona —

Davant de la constant privatització de l’espai públic de Barcelona, beneïda per l’actual equip de govern de l’Ajuntament, al vianant només li queda l’opció de sortir al carrer. Una quarentena d’entitats ciutadanes ho faran el 19 de setembre en el marc del Park(ing) Day 2014, un esdeveniment anual que se celebra des del 2005 a més de 170 ciutats del món i que té com objectiu ocupar de forma temporal places d’aparcament i convertir-les en espais verds i de participació ciutadana per reivindicar un model de ciutat més sostenible.

Tot i l’eliminació del viaducte de la Ronda del Mig i la desaparició de l’anella viària de les Glòries, Barcelona continua sent una ciutat pensada i dissenyada per al vehicle privat, com ho demostren les actuals remodelacions del Passeig de Gràcia i de l’Avinguda Diagonal, pactades per CiU amb els comerciants desoint les crítiques de les associacions de veïns. Segons Espai Ambiental, l’entitat responsable de coordinar les activitats del Park(ing) Day a Barcelona, es calcula que el 55% de la superficie de la ciutat és calçada mentre que només es destina al vianant el 45% restant.

En paral·lel al predomini del cotxe sobre les persones, augmenta l’espai públic ocupat per activitats privades relacionades amb el turisme o directament llogat pel consistori barceloní a empreses multinacionals. La presència de terrasses a les voreres, la cessió temporal de carrers, monuments i museus a marques; i el patrocini de serveis com el Bicing i el Metro sembla no tenir aturador. L’ocupació del tram final del carrer Marina per Porsche, la samarreta de Nike que va lluir l’estàtua de Cristobal Colom i el tancament del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) per celebrar un banquet de boda són alguns dels exemples més recents de la preeminència de l’ús comercial de la ciutat en detriment del convivencial .

El manifest que acompanya les activitats reivindicatives del 19 de setembre reclama a l’Ajuntament de Barcelona la derogació de l’ordenança de civisme i l’elaboració de plans d’usos dels barris comptant amb els ciutadans, la reducció de la contaminació ambiental i sonora, més inversions en transport públic, ampliar la xarxa de carrils bici, augmentar l’espai dedicat al vianant i a les zones verdes, i l’extensió de la zona 30 i de les plataformes úniques al 80% dels carrers de la ciutat. “Hem de posar fre a la creixent mercantilització i privatització dels espais comuns”, es remarca al text.

La idea d’organitzar un Park(ing) Day va sorgir d’un grup d’arquitectes de San Francisco i des de fa nou anys se celebra arreu del món. L’any passat, el Park(ing) Day es va limitar al barri del Poble Sec. Aquest any, les ocupacions de la calçada s’estendran pels carrers i les places de tots els districtes de Barcelona. S’hi han organitzat des de creacions de jardins i horts urbans, fins a espais de lectura amb llibres per llegir o endur-se a casa, i debats sobre mobilitat urbana i sobre com utilizar els espais públics dels barris.

Etiquetas
stats