Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
Sobre este blog

El Diari del Treball es un blog con voluntad de reflejar, tanto desde la información como la opinión, la lucha por preservar los derechos laborales y económicos que la crisis pone ahora en peligro. El blog está coordinado por el periodista Tomeu Ferrer.

Llegir el Diari del Treball en català aquí.

Més de 100.000 treballadors veuen perillar els seus drets laborals per la caducitat dels convenis

Imagen de la manifestación del Primero de Mayo en Barcelona. /ENRIC CATALÀ

Tomeu Ferrer

Barcelona —

A partir d'avui a Catalunya es pot contractar un metge o un conductor de camió per 641 euros mensuals. La frase és de Camil Ros, secretari de política sindical d'UGT a Catalunya. Es pot fer perquè els convenis de transport de mercaderies per carretera i de la xarxa concertada d'hospitals han deixat de tenir vigència i els seus continguts estan, si més no, en dubte. En total, són 25 convenis els que caduquen a causa de la reforma laboral, i afecten a poc més de 100.000 treballadors catalans. La norma, impulsada pel PP i CiU, indica concretament que, després d'un any d'haver acabat a vigència del conveni, si no s'ha aconseguit renovar, perd validesa.

Ros indica que les dues grans centrals sindicals es mostren a partir d'aquest moment expectants amb la idea d'evitar com sigui la pèrdua de drets laborals dels treballadors que no han pogut renovar els convenis “davant les tàctiques dilatòries d'algunes patronals catalanes”. “En primer lloc hi plantejarem la mobilització. Si aquesta no dóna resultats pràctics passarem a la judicialització”, afirma el dirigent ugetista, que mostra cautela davant la novetat de la situació actual.

En aquests moments podria passar que en una branca on el conveni no s'hagi renovat tots els drets inclosos al conveni quedessin anul·lats i que s'apliqués directament l'Estatut dels Treballadors, una norma de mínims. Però es podrien donar també casos com que els salaris no es poguessin retallar perquè formen part del contracte de treball individual de l'operari, si ja fa temps que està en una empresa.

Un altre aspecte que temen els sindicalistes és que les noves contractacions que es facin en els rams sense conveni es facin sota els mínims de l'Estatut dels Treballadors. D'aquí vindria la idea que a un xofer o un metge se'ls pogués contractar amb un salari de només 641 euros al mes, el sou mínim interprofessional. La jornada laboral també passaria als mínims fixats: 40 hores setmanals.

Empresa per empresa

Existeix una tercera possibilitat, més enllà de les mobilitzacions i el pas pels tribunals, i és que es negociïn empresa per empresa els acords que substitueixin els convenis no renovats. En tot cas CCOO i UGT no voldrien que aquesta via fos un mecanisme perquè les direccions introduïssin noves rebaixes.

Precisament en aquestes rebaixes pensaven, segons UGT, els empresaris del transport de mercaderies per carretera, que han condicionat renovar el conveni a incloure en el seu articulat un apartat en què els treballadors renunciessin al dret de vaga. “Aquest és un absurd d'aquesta patronal”, diu Ros. Tanmateix, si es plantegés aquest punt seria impossible d'incloure perquè la llei afirma taxativament que mai no es pot renunciar a drets constitucionals.

Sobre este blog

El Diari del Treball es un blog con voluntad de reflejar, tanto desde la información como la opinión, la lucha por preservar los derechos laborales y económicos que la crisis pone ahora en peligro. El blog está coordinado por el periodista Tomeu Ferrer.

Llegir el Diari del Treball en català aquí.

Etiquetas
stats