Els treballadors de l'oficina d'atenció al públic d'Endesa a la Gran Via conservaran els seus llocs de treball, l'antiguitat i les condicions que tenien. La reincorporació es farà a les dependències del Centre d'Atenció al Públic que gestiona Eulen, segons fonts dels treballadors.
L'acord ha suposat trencar una situació kafkiana que perjudicava els 22 operaris que atenien al públic a la cèntrica oficina de l'elèctrica. Els fets van començar la primera setmana de desembre quan Eulen, l'empresa que assumia la gestió de l'atenció als consumidors va comunicar als treballadors que a partir de l'1 de gener els donaria de baixa perquè la societat concessionària havia atorgat la tasca a una altra empresa: Accenture. Normalment quan es donen aquests casos l'empresa que aconsegueix la contracta assumeix els treballadors que realitzaven la tasca. Però en aquest cas no va ser així, i l'empresa que havia aconseguit el servei no va voler subrogar-se el personal.
Fonts sindicals vinculaven l'estranya situació a les dures condicions que l'empresa elèctrica fixa en els concursos dels subcontractes.
Els empleats que exercien l'atenció al públic de l'oficina d'Endesa eren persones que feia anys que realitzaven la tasca i tenien a més una preparació especial perquè procedien del CAT, el centre que aten telefònicament les consultes i queixes del públic a Endesa. Però ni això va ser prou interessant per a Accenture per assumir aquestes persones. Al seu torn, Endesa tampoc es feia càrrec de la situació.
Precedent perillós
La situació, d'haver-se mantingut podia fixar un precedent perillós, segons fonts judicials, ja que podia acabar amb els treballadors en una mena de llimb legal, sense poder acollir-se a l'atur en cas de ser acomiadats, ni, evident-ment poder mantenir el lloc de treball. En aquest sentit, l'única sortida era presentar una denúncia judicial, cosa que hauria suposat un procés llarg i complicat fins a arribar a una solució.
Els treballadors van ser substituïts per nous empleats d'Accenture. La resposta va ser convocar una vaga indefinida en reclamació d'un acord que suposés la continuïtat dels llocs de treball, cosa que provocava en l'oficina tensions importants que havien afectat el servei i indirectament a la companyia elèctrica dominant del sector.
La solució s'ha aconseguit, segons fonts coneixedores del conflicte, per la coincidència de diversos factors. Un ha estat la defensa dels treballadors de la seva feina. Una altra el suport del sindicat CCOO a Eulen i de la federació corresponent. Un tercer element ha estat la coincidència del conflicte amb un altre encara no resolt, la protesta dels treballadors de les empreses de manteniment del sector elèctric a Catalunya, afectades per la política de reducció de costos en subcontractacions que, segons les mateixes empreses afectades ha fet que es produeixi el malestar entre els treballadors.
Les dues protestes van coincidir en una manifestació que va acabar al Parlament de Catalunya on diversos parlamentaris es van comprometre a fer de mitjancers amb Endesa per buscar una sortida, que finalment s'ha produït.