La iniciativa aprovada en el Congrés deixa en evidència el president del port de València, que rebutja qualsevol informe ambiental
El Congrés insta a “treballar conjuntament entre el Govern d’Espanya i la Generalitat Valenciana per garantir el compliment de tota la normativa ambiental respecte de tot el que suposa l’ampliació nord del port de València, inclosa, si és el cas, la renovació de l’estudi d’impacte ambiental, a fi d’assegurar que qualsevol actuació es produïsca amb totes les garanties necessàries”.
Això diu el punt final de la proposició no de llei (PNL) que va aprovar dimecres el Congrés en una iniciativa presentada per Compromís i que va incloure les esmenes del PSOE i Unides Podem.
La proposta va tirar avant finalment amb el suport el suport dels partits esmentats i del PNB, ERC, EH Bildu, Més País-Equo, Junts Per Catalunya, BNG, NC i PRC. En total, 191 vots a favor.
D’aquesta manera, tal com va destacar el diputat valencià de Compromís, Joan Baldoví, el Govern deixa la porta oberta per primera vegada de manera oficial a la tramitació d’una altra declaració d’impacte ambiental (DIA) que substituïsca la del 2007 i que tinga en compte les modificacions importants que recull l’avantprojecte d’ampliació aprovat al juliol del 2018 i que no preveu aqueixa DIA.
Per a Baldoví, “aquesta PNL marca un abans i un després, ja que per primera vegada el partit socialista s’obri a admetre que puga haver-hi la possibilitat d’una altra declaració d’impacte ambiental (DIA) i, a més, que es modifique la Llei de ports en el sentit de democratitzar més i fer més partícip la ciutadania de les decisions que es prenguen en el port”.
L’aprovació d’aquesta proposició no de llei deixa en evidència el president de l’Autoritat Portuària de València (APV), Aurelio Martínez, que es nega a sol·licitar una altra DIA per a avaluar les possibles afeccions que el nou projecte pot implicar en el medi ambient, ja que argumenta que els canvis afecten l’interior de les aigües arrecerades que són de la seua competència i que legalment no tenen obligació de tornar a avaluar el projecte, ja que entenen que el document del 2007 segueix en vigor, malgrat que no té res a veure el projecte actual amb l’aprovat llavors.
El port argumenta també que la tramitació d’una altra DIA retardaria el projecte almenys tres anys, cosa que faria que la companyia MSC, principal interessada en uns molls que gestionaria en virtut d’una concessió, desistira del seu interés i d’una inversió de 800 milions d’euros.
L’aprovació de la PNL deixa, a més, Martínez en una situació delicada, perquè fa poc, en una conferència inaugural en el fòrum d’economia del Col·legi d’Economistes de València (COEV), va deixar caure que dimitirà com a president de l’APV si finalment es du a terme una altra DIA, per tal com entén que suposaria una alteració de les condicions amb què TIL, companyia filial d’MSC a qui es preveu adjudicar la gestió i l’explotació dels nous molls durant 50 anys (és l’única empresa que s’ha presentat al concurs), va concórrer al projecte.
Martínez entén que el projecte ja té una DIA vàlida i que la tramitació d’una altra suposaria un canvi de condicions que podria implicar-li problemes legals, segons declaracions recollides per Valencia Plaza. D’aquesta manera, vincula el seu futur a l’execució de l’informe ambiental.
No obstant això, el plantejament de Martínez no s’ajusta a la realitat, ja que ja hi havia un projecte inicial aprovat el 2001 que compta amb la DIA favorable del 2007; aqueix projecte inicial és el que ara s’ha modificat per ajustar-lo a les necessitats d’MSC, motiu pel qual no s’ajusta a l’informe ambiental i en necessita un altre.
Així doncs, serà el Ministeri de Mobilitat (abans Foment) com a responsable de Ports de l’Estat, amb el ministre valencià José Luis Ábalos al capdavant, qui tindrà l’última paraula sobre la necessitat d’una altra DIA, un pronunciament que no farà públic a fins que es conega en les pròximes setmanes el projecte definitiu d’ampliació, que ja s’ha deixat caure que podria renunciar a alguns dels canvis inclosos en l’avantprojecte més polèmics, com el dragatge del canal d’accés o la prolongació dels dics de recer.
La posició d’Ábalos no és gens còmoda, perquè en la seua etapa de regidor, el grup municipal socialista del qual formava part a l’Ajuntament de València el 2007 va al·legar en contra de l’ampliació i va apostar per traslladar-la al port de Sagunt.
Principals canvis en el projecte
Entre els canvis més importants que s’han introduït en el projecte d’ampliació del port de València destaquen la prolongació de 500 metres de l’actual dic de recer, l’eliminació de l’actual contradic, el trasllat a les drassanes de Boluda (al costat del barri de Natzaret) de la terminal de creuers, que ha suposat una compensació per a l’empresari, i el canvi de configuració dels molls que es destinaran íntegrament al trànsit de contenidors, la qual cosa implica l’ús de 4 milions més de metres cúbics de material de rebliment del que estableix la DIA del 2007.
A més, el canal d’accés previst a la dàrsena interior de la nova terminal preveu un dragatge per a arribar a 22,5 metres de profunditat, fet que implica que el volum de fons marins a extraure passe de 1,5 milions de metres cúbics a 21,3 milions de metres cúbics, 14 vegades superior a l’autoritzat en la DIA del 2007.
La superfície afectada pel dragatge per a habilitar el canal d’accés passaria de les 80 hectàrees previstes en la DIA del 2007 a 450 hectàrees, el límit inferior de l’àrea quedaria a uns 1.500 metres de l’àmbit marítim de l’Albufera.
1