Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
El Gobierno da por imposible pactar la acogida de menores migrantes con el PP
Borrell: “Israel es dependiente de EEUU y otros, sin ellos no podría hacer lo que hace”
Opinión - Salvar el Mediterráneo y a sus gentes. Por Neus Tomàs

Com es pot conscienciar i sensibilitzar en la prevenció de les conductes de risc i violentes des de les aules

Alumnes de Batxillerat a classe.

Miguel Giménez

València —

0

Les masculinitats igualitàries són “formes alternatives al model hegemònic tradicional que busquen, a través del canvi en les pràctiques i la societat, produir una transformació real; abandonar una masculinitat entesa com a tradicional i superar la visió androcèntrica i patriarcal del món per treballar per un món en equitat i igualtat des d’una perspectiva de gènere masculina”. D’aquesta manera, “plantegen una alternativa, un canvi de pràctiques masculines cap a posicions més corresponsables, conciliadores, emocionals, sanes respectuoses i equitatives pel bé de tots”.

Així es recull en Repensant(-nos) en masculí plural, una guia introductòria de la Conselleria d’Educació elaborada per Jorge Cascales i Joan Sanfèlix en col·laboració amb Carles Fons per treballar les masculinitats igualitàries a l’aula. L’objectiu d’aquest document és “conscienciar, sensibilitzar i formar la comunitat escolar sobre la importància de la coeducació, i més concretament sobre el paper de les masculinitats respecte de la igualtat entre dones i homes, així com per a previndre conductes de risc i violentes que es reprodueixen a causa de la socialització sexista i/o masclista amb què vivim hui dia i, d’aquesta manera, previndre l’assetjament i la violència masclista entre altres qüestions socials”.

El document pretén servir al professorat per a incorporar “de manera transversal o específica” la qüestió de les masculinitats igualitàries en la seua docència, en el pla d’acció tutorial i en qualsevol altre context educatiu en què siga possible abordar aquest tema. Per fer-ho, ofereix una sèrie d’eines –teòriques i pràctiques– de caràcter bàsic i introductori pensades per a treballar, fonamentalment, amb alumnes de Secundària, Batxillerat i Formació Professional.

La guia, dirigida principalment al professorat i als coordinadors d’igualtat i convivència, parteix de dues idees bàsiques i complementàries: una visió crítica sobre el model de masculinitat tradicional i allò que comporta en les nostres vides i la necessitat de reflexionar i produir de manera col·lectiva tota una sèrie de coneixements concrets i pràctics sobre “què i com volem que siguen les masculinitats igualitàries”.

Així doncs, la planificació i les activitats s’han programat, principalment, per a adolescents entre 14 i 18 anys: “A aquestes edats es té un desenvolupament evolutiu i unes característiques òptimes per a treballar aquests temes”. Es tracta de joves amb un desenvolupament cognitiu i unes capacitats que “afavoreixen la mirada crítica”; estan “en procés d’emancipació familiar, un moment crític en què guanya importància el grup d’iguals; comencen a tindre ”autoconsciència, sentiment de justícia i, fins i tot, una identificació sexual més marcada“; ”interioritzen les normes del grup i tenen una moral més autònoma“; i estan en una etapa en què les seues manifestacions conductuals ”són característiques per a sentir-se acceptats en els nous espais en què estan submergint-se“.

La proposta sorgeix com una reflexió que “pretén trobar punts de connexió i estar d’acord amb les reivindicacions feministes contemporànies més rellevants, fonamentalment les que interpel·len els homes en la seua posició de privilegi i sobre la necessitat de la seua implicació/transformació per a poder evolucionar cap a societats efectivament igualitàries”. Partint d’aquesta base i per mitjà de la crítica de les qüestions més “nocives i tòxiques” del model tradicional i acompanyada de la reflexió/construcció col·lectiva sobre les característiques d’aquestes “preteses masculinitats igualitàries” es vol oferir una “eina bàsica”.

Es tracta de fer “un primer pas” per a abordar aquesta qüestió des de l’òptica i les realitats i experiències dels adolescents, “a qui cal informar i dotar d’un pensament crític perquè puguen, de manera autònoma, fer front a discursos que pretenen perpetuar sistemes de dominació que van en contra de tots i que cal superar definitivament”.

El document ofereix una sèrie de fitxes amb propostes de diferents dinàmiques o activitats que poden interpretar-se de manera flexible i adaptada a cada context particular i que es poden desenvolupar de manera específica o transversal, integrada en el temari d’assignatures concretes dels plans d’estudi, com per exemple valors ètics, cultura clàssica, àmbit de les ciències.

Etiquetas
stats