Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Una denuncia de la extrema derecha lleva al límite al Gobierno de Sánchez
Crónica - El día que Sánchez se declaró humano. Por Esther Palomera
Opinión - El presidente Sánchez no puede ceder

‘Repensant(-nos) en masculí plural’, una guia per a treballar les masculinitats igualitàries en les aules valencianes

Alumnes de Secundària.

elDiariocv

València —

0

La Conselleria d’Educació, Cultura i Esport ha creat la guia ‘Repensant(-nos) en masculí plural’ per a treballar les masculinitats igualitàries en les aules. Aquest material de suport per al professorat conté propostes i dinàmiques de grup per a fer que l’alumnat adolescent reflexione sobre la necessitat de superar els models de masculinitats dominants que impedeixen el tracte igualitari entre dones i homes.

El conseller Vicent Marzà ha explicat que “alguns dels tòpics que s’associen a la masculinitat són més que qüestionables i poden, fins i tot, portar alguns xics a tindre conductes que podríem anomenar de risc”, així, continua Marzà, “la gelosia com a valor en les relacions afectives, el fet d’haver de demostrar una valentia i fortalesa constants, la falta d’expressió emocional i moltes altres característiques que s’atribueixen a la masculinitat tradicional poden induir els joves a continuar per camins que fomenten la desigualtat de gènere, i des de l’escola volem combatre aquest flagell social, per això posem a l’abast del professorat nous materials per a evitar replicar construccions de gènere no desitjades”.

La guia ‘Repensant(-nos) en masculí plural’ es pot descarregar en el portal REICO, el repositori de recursos per a la igualtat i la convivència.

El material ha estat desenvolupat pels especialistes Jorge Cascales Ribera i Joan Sanfélix Albelda i s’ha presentat en el marc de les jornades de formació del professorat ‘La igualtat també s’aprén: noves masculinitats en l’aula’, que du a terme el CEFIRE de València de manera telemàtica i en què participen més de 60 professors i professores.

En aquest sentit, la directora general d’Inclusió Educativa, Raquel Andrés, assenyala que “la finalitat d’aquesta guia és ajudar a aconseguir una societat en què les persones no hagen de tindre por a ser sensibles, a cuidar-se i a cuidar els altres, a expressar els seus sentiments, a ser vertaderament humanes. El gènere és una categoria relacional, construïda sociohistòricament, i la masculinitat no és el contrari de la feminitat, ni s’hauria de construir en oposició a aquesta”.

Totes les propostes de treball en l’aula incloses en la guia tenen per finalitat servir de suport al professorat d’ESO, Batxillerat i FP, per a incorporar de manera transversal o específica la qüestió de les masculinitats igualitàries a la seua docència, al Pla d’acció tutorial i a qualsevol context educatiu en el qual siga possible treballar aquesta qüestió.

Masculinitats “sanes i positives”

La guia està adreçada al professorat i a les persones coordinadores d’igualtat i convivència (CIC), “com a mitjà o eina per a treballar en les aules la importància d’unes masculinitats sanes i positives, per a la consecució de la igualtat entre dones i homes”, explica la directora general.

La integració dels criteris coeducatius en el sistema educatiu valencià és un dels eixos de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport des que governa el Botànic. Així, en 2015 es va crear la figura de la persona coordinadora d’Igualtat i Convivència en tots els centres del sistema educatiu valencià, la qual cosa ha suposat formar més de 4.000 docents en coeducació. A més, en 2018 es va presentar el Pla director de coeducació.

A tot això cal afegir iniciatives com el programa Coeducacentres, que ha arrancat aquest curs en 15 escoles i instituts i dona formació a més de 400 docents, o la ‘Guia de patis coeducatius’ creada recentment amb l’objectiu d’acabar amb estereotips i rols de gènere. Igualment, Educació de la Generalitat, en cinc cursos, ha destinat prop de 370.000 euros a ajudes a projectes d’innovació referents a patis coeducatius de 139 escoles i instituts. D’aquests 139 centres educatius, 61 ja han acabat de redissenyar el seu pati i els 78 restants ho estan fent aquest curs. Així mateix, a principis de l’any que ve se celebrarà un seminari sobre infraestructures escolars en què el disseny de patis coeducatius serà un dels punts centrals.

Etiquetas
stats