Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
La guerra entre PSOE y PP bloquea el acuerdo entre el Gobierno y las comunidades
Un año en derrocar a Al Asad: el líder del asalto militar sirio detalla la operación
Opinión - Un tercio de los españoles no entienden lo que leen. Por Rosa María Artal

Un Mercat Central per a clients o per a visitants?: els venedors demanen a Ribó més transport públic per a mantindre la seua essència

Façana principal del Mercat Central de València.

Carlos Navarro Castelló

0

“Hem d’analitzar si volem un Mercat Central ple de clients o de visitants. Si és de clients que compren perquè es puga mantindre la seua essència com a rebost de producte fresc, les 300 parades que té el recinte i les 1.000 famílies que viuen d’elles, hem de fomentar mesures perquè els veïns i veïnes de tots els barris puguen vindre a comprar”.

Així s’ha pronunciat la gerent del Mercat Central de València, Cristina Oliete, després de la reunió que va mantindre dilluns juntament amb la presidenta de l’associació de venedors, Merche Puchades, amb l’alcalde de València, Joan Ribó, acompanyat de la vicealcaldessa i regidora de Desenvolupament Urbà, Sandra Gómez, i del regidor de Mobilitat Sostenible, Giuseppe Grezzi, amb l’objectiu d’abordar els problemes i les inquietuds de l’entitat, i treballar de manera conjunta en la millora de les línies de promoció comercial i d’accessibilitat. Puchades, va assegurar que se senten “escoltats” per l’Ajuntament, i va agrair el compromís del Govern municipal per a resoldre aquestes qüestions.

“Hem escoltat i analitzarem les coses que es poden resoldre, crec”, va assegurar l’alcalde, Joan Ribó, que va subratllar que “estem davant un canvi molt important en una sèrie d’aspectes, el més significatiu dels quals és la conversió en zona de vianants de tota la plaça de Bruges i la plaça del Mercat, que implica una sèrie de canvis en la manera d’entendre l’accés a aquests àmbits”. Ribó, amb Gómez i Grezzi, va assenyalar el compromís del municipi per a millorar les solucions de mobilitat i accés, “en un marc en què València està canviant, i des de la voluntat que els problemes que es puguen generar siguen els mínims possibles”

La reunió l’havia sol·licitada, per registre d’entrada i en ocasions reiterades, des del 12 de maig, l’Associació de Venedors. Les peticions dels venedors es refereixen, la major part, a l’accessibilitat en transport públic i privat, que s’ha vist afectada per la conversió en zona de vianants de l’entorn i les càmeres de l’àrea de prioritat residencial (APR), que, segons van comentar, “dissuadeixen els clients o els impedeixen arribar des de determinats barris i entrades de la ciutat”.

En aquest sentit, van sol·licitar recuperar les línies 81 i 28 de l’Empresa Municipal de Transports (EMT) fins a la porta del Mercat Central, complementar el recorregut de la línia C1 amb línies que arriben del nord de la ciutat i, en general, assegurar el transport des de tots els barris de la ciutat.

A més, van demanar que es reivindicara davant la Conselleria de Transports l’arribada del metro a l’estació habilitada en l’últim soterrani del pàrquing de la plaça de Bruges, la instal·lació de parades de taxis pròximes a la porta de la Llotja i a la plaça de Bruges i accés per a taxis des del carrer de la Pau i Sant Vicent a l’avinguda de Maria Cristina.

També van exigir l’obertura de l’aparcament de Joan de Vila-rasa, amb totes les places en rotació, i iguals condicions del pàrquing del Mercat per al de la plaça de la Reina, per a assegurar l’accés més directe als clients que arriben de la zona nord.

Quant a l’APR, van demanar la mateixa consideració que qualsevol empresari del centre per a poder gestionar-se ells mateixos els seus vehicles; respectar la zona de plaça de Bruges com a zona de serveis del Mercat; agilitar al màxim les gestions perquè una zona del soterrani del Mercat s’habilite per a la càrrega i descàrrega; i la gestió municipal dels grups del turisme de creuers en el centre.

Neteja de la façana

La vicealcaldessa i regidora de Desenvolupament Urbà, Sandra Gómez, va llançar “un missatge de tranquil·litat, perquè tota la ciutadania sàpia que pot accedir perfectament a comprar al Mercat Central, en transport públic o en el seu vehicle privat, independentment que s’haja personalitzat l’entorn de la Llotja o que s’hagen efectuat altres mesures”. Gómez va fer també “una crida a la responsabilitat dels grups d’oposició municipal, perquè la confrontació política acaba perjudicant el Mercat”.

A més, la vicealcaldessa i regidora va manifestar també el compromís adquirit amb l’associació de traslladar a la Conselleria de Territori la necessitat “que la nova parada de Metrovalència que està estudiant-se, després del desdoblament, estiga com més pròxima millor a l’avinguda de Maria Cristina”. Així mateix, durant la reunió es va acordar destinar una partida pressupostària a la neteja de la façana del Mercat que, com ha recordat Gómez, “no es neteja des de l’any 2005”.

Finalment, el delegat de Mobilitat Sostenible, Giuseppe Grezzi, va recordar que l’objectiu de totes les actuacions efectuades és “aconseguir un espai molt atractiu per a la gent que ve a la plaça de l’Ajuntament i a l’entorn del Mercat i la Llotja i garantir l’accessibilitat universal. I per a això treballem”. Durant la trobada, es van repassar les actuacions impulsades en els últims 7 anys: “teníem un aparcament abandonat –ha afirmat Grezzi– que hem posat en ús i el deute del qual encara paguem any a any”. “I hem impulsat una línia de descomptes per a la clientela en el pagament de l’aparcament, per les seues compres que, entre el 2019 i el 2022, ha suposat un total de 314.317 euros (218.000 descomptes) que ha assumit el consistori. Són ingressos que hem deixat de tindre, però que beneficien els que van al pàrquing i, per descomptat, la venda”, va explicar l’edil.

Respecte a la mobilitat, tres línies arriben a la porta del Mercat Central: 7 (Mercat Central-Font. St. Lluís), 27 (La Torre- Mercat Central), i 73 (Tres Creus-Estació del Nord), i quatre més ho fan a l’entorn: la C1 (Centre Històric), 11 (Patraix-Orriols), 60 (Estació del Nord-Torrefiel) i 62 (Benimàmet- Estació del Nord). Des de principis del 2022, el nombre total de persones usuàries de les línies que donen servei a l’entorn del Mercat Central superen ja els quatre milions (4.059.071).

La presidenta de l’Associació de Venedors i Venedores del Mercat Central, Merche Puchades, va agrair la trobada amb l’alcalde i va assegurar que “des de l’Ajuntament entenen la problemàtica i ens han escoltat”. “S’han compromés a ajudar-nos perquè el Mercat Central siga com és actualment, un mercat tradicional i que no perden la seua essència”, va afegir.

Puchades va valorar positivament “tot el que s’ha fet, ja que l’entorn del Mercat estava molt abandonat, i ara és un espai molt més agradable, per als venedors i per a qualsevol client que vinga a comprar”. “El que passa –va afegir– és que és un moment de canvis i d’adaptacions, i aquesta reunió ha sigut important per a veure les possibles millores”. “Perquè el Mercat Central puga continuar estant viu ha de mantindre els seus clients”, va concloure.

Etiquetas
stats