Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
El PSOE convierte su Comité Federal en un acto de aclamación a Pedro Sánchez
Las generaciones sin 'colchón' inmobiliario ni ahorros
Opinión - El extraño regreso de unas manos muy sucias. Por Pere Rusiñol

El fill de l’escultor Gerardo Rueda va usar l’IVAM com a trampolí per a col·locar 600 obres falses per 21 milions d’euros

José Luis Rueda, dreta, fill i hereu de Gerardo Rueda.

Sergi Pitarch

València —

0

La Generalitat valenciana, la Fiscalia Anticorrupció i Acció Cívica, una entitat que lluita contra la corrupció, demanen entre sis i 12 anys de presó per a l’exdirectora de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) Consuelo Císcar, el seu cap econòmic i l’hereu de l’escultor Gerardo Rueda, per la compra amb diners públics de 96 obres falses de l’artista per valor de 3,4 milions. Els acusats s’asseuran en el banc dels acusats i, a més, s’enfronten a una responsabilitat civil de quasi cinc milions d’euros.

Però el presumpte frau d’obres falses del fill adoptiu de l’escultor preferit de José María Aznar es podria haver disparat. Segons l’escrit de la Fiscalia i l’Advocacia de la Generalitat, 11 anys després de la mort de son pare, José Luis Rueda, “de manera sorprenent i enigmàtica”, va fer una ampliació d’herència en què deia que havia trobat 600 obres d’art valorades en 21 milions d’euros. Aquesta inscripció a través del notari es va fer sense el coneixement del marmessor i comptador/partidor Alfonso de la Torre Vidal, que va ser la mà dreta de l’escultor en vida.

José Luis Rueda només va vendre a l’IVAM amb la gestió de Císcar 96 d’aquestes obres falses que es van fer després del 2007 en la foneria Capa per 3,4 milions, per la qual cosa en el futur podrien haver-ne col·locat amb el consentiment d’aquest museu o d’altres 506 més. Una jugada mestra, però la denúncia anònima que va desmuntar el cas i la posterior actuació policial i judicial van avortar el frau a gran escala.

L’informe de la Unitat de Delinqüència Econòmica i Fiscal que va destapar la falsedat de les peces revela que “en analitzar les obres, resulta que moltes mesuren més de 2 metres d’alçària, i alguna fa fins i tot 10 metres”. Així doncs, es pregunten retòricament els investigadors: “La pregunta sense resposta és: com van poder romandre oblidades i/o perdudes 600 escultures moltes de les quals saltaven a la vista? On estaven emmagatzemades escultures de 10 metres durant 11 anys? Curiosament, 96 de les 98 obres adquirides per l’IVAM a José Luis Rueda figuren en aquesta addició, 51 de les quals no existien al temps de fer l’addició, perquè van ser executades amb posterioritat al 2007”.

Per tant, afigen els investigadors sobre l’ampliació de l’herència: “És evident que ens trobem davant un document públic fals, que falta a la veritat en l’enumeració d’obres d’art i en els motius i les causes que pretexten la incorporació de més de 600 obres d’art a l’herència d’un artista”. Consideren els acusadors que “també en aquest cas, ens trobem davant un nou ardit de José Luis Rueda per a donar una falsa pàtina d’originalitat a les obres que va transmetre a l’IVAM; i com en la resta de les actuacions s’evidencia una omissió deliberada de la direcció del museu (Sra. Consuelo Císcar), i de la sotsdirecció de Gestió Econòmica (Sr. Juan Carlos Lledó) que mai van comprovar la titularitat de les obres que el museu adquiria, per bé que tots els indicis apuntaven que podien tractar-se d’obres no originals, de procedència dubtosa i de nul interés per a l’Institut Valencià d’Art Modern”.

Lluny de conformar-se, els ara processats van promocionar a través de l’IVAM una part de l’obra falsa de Rueda part de la col·lecció privada del seu hereu. “No satisfets per haver ocasionat un crebant de 3,4 milions d’euros a l’IVAM, els protagonistes de les adquisicions fraudulentes es van concertar per organitzar, amb càrrec sempre a l’IVAM, una sèrie d’exposicions la principal finalitat de la qual va ser promocionar les escultures falsament atribuïdes a Sr. Gerardo Rueda generant així més vendes d’obres d’art de les incloses en l’addició d’herència del 2007 i per a promocionar la col·lecció particular de Sr. José Luis Rueda Jiménez”, sentencia l’escrit d’acusació de l’Advocacia de la Generalitat.

Etiquetas
stats