Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

L'ajuntament de Colau critica el retard de les inversions de l'Estat en infraestructures de Barcelona

La tinent d'alcalde, Janet Sanz, al costat de Colau, durant la constitució del Consell Municipal de Nou Barris / Ajuntament de Barcelona

Arturo Puente

L'Ajuntament de Barcelona ha criticat aquest dissabte el retard i l'ordre de prioritats de les inversions pendents de l'Estat en infraestructures a la capital catalana. En un comunicat, el govern municipal ha reclamat més inversions en la millora de la xarxa del transport públic, especialment a Rodalies, que dóna servei a milers de ciutadans cada dia.

Després d'analitzar en detall els pressupostos generals de l'Estat (PGE) per al 2016 presentats aquesta setmana, la tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha retret al Govern central que els comptes no recullen les inversions més necessàries i de major retorn a dia d'avui per als barcelonins. “El Govern central del Partit Popular porta quatre anys retenint inversions per a grans projectes d'infraestructura crítics per a la ciutat, amb un ritme d'implantació molt allunyat de les previsions i amb unes prioritats clarament desenfocades amb les necessitats reals dels ciutadans”, ha assegurat Sánz.

Segons l'ajuntament de Colau, les propostes d'inversió futures incloses en els PGE per al 2016 “es corresponen poc amb la dinàmica inversora dels darrers anys, en què el Govern central no ha complert els seus compromisos, encara que la majoria d'inversions estaven incloses en els comptes anuals”. Així mateix, aquesta dinàmica “ha posat traves al desenvolupament econòmic i a la creació de llocs de treball a la ciutat”, segons Sanz.

Per a la tinenta d'alcalde, a més, “s'ha demostrat clarament que les inversions en infraestructures del Govern espanyol no coincideixen amb els interessos de la ciutat, ja que des de l'Estat es destinen recursos a infraestructures menys prioritàries”.

En aquest sentit, segons la seva opinió, el tren llançadora a l'Aeroport del Prat no té caràcter prioritari en un context de posada en marxa l'any que ve de la Línia 9 del metro entre l'aeroport i Fira de Barcelona, i en qualsevol cas, s'oposa a la introducció d'un operador privat en la gestió d'aquest servei.

Sanz ha assenyalat els accessos ferroviaris al Port de Barcelona, les inversions en Rodalies o l'estació de la Sagrera i l'adequació dels seus entorns i el carril bus de la B-23 com a projectes prioritaris, amb un nivell d'inversió molt baix i que requereixen una execució urgent.

Dels accessos ferroviaris al Port, Sanz ha criticat que ja faci 9 anys que va fer l'estudi informatiu i el projecte encara no estigui licitat, mentre que els accessos viaris avancen a un ritme molt més lent del que s'esperava.

Pel que fa a Rodalies, del pla i la inversió promesos pel Ministeri de Foment de 4.000 milions en tota la xarxa no s'ha executat ni el 25%, i, alhora, les inversions prioritàries pactades amb la Generalitat per valor de 306 milions també tenen un grau d'execució totalment insuficient, assegura la tinenta d'alcaldia.

En aquest sentit, Sanz ha afegit que, a Rodalies, les inversions previstes no faran que aquesta xarxa augmenti la capacitat, la fiabilitat ni la freqüència de la mobilitat quotidiana dels ciutadans de Barcelona, que és el necessari en aquests moments.

Per a Sanz, Barcelona necessita augmentar també la capacitat del transport públic viari d'accés a la ciutat des de la seva àrea metropolitana i, en aquest context, el carril bus a la B-23, segons el projecte realitzat per la Generalitat, seria una inversió econòmica i de gran impacte sobre el repartiment modal d'accés a la ciutat a favor dels modes més sostenibles.

Igualment, la responsable urbanística de Barcelona ha reclamat la posada en servei de la nova estació de Sant Andreu Comtal de Rodalies, una infraestructura a mig executar que és cabdal per a resoldre la urbanització de l'entorn, millorar la qualitat d'aquest espai i reprendre l'obra principal en què està inserida, la de la plataforma de la Línia d'Alta Velocitat al Sector Sant Andreu.

Pel que fa a l'estació de la Sagrera, el ritme d'avanç dels treballs des que es va posar en funcionament l'alta velocitat ha estat molt baix.

El pressupost total és de 650 milions i, tot i que l'Estat ha transferit a Adif un total de 255 milions per a aquest projecte, de moment només s'han executat 85 milions, de manera que falten 565 milions per dur a terme l'obra.

Per tot això, Janet Sanz ha sostingut que els 36 milions reservats per a la Sagrera en els PGE són clarament insuficients.

Totes aquestes qüestions les abordarà l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, amb la ministra de Foment, Ana Pastor, a la reunió prevista per al proper dia 1 de setembre, que ha de servir, segons el consistori, per plantejar la necessitat de desencallar aquestes infraestructures posant l'interès de la ciutat per davant de tot.

Etiquetas
stats