Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
La UCO detecta contraprestaciones a Ábalos por parte del empresario
ANÁLISIS | Qué se juega España en el sur de Líbano, por Olga Rodríguez
OPINIÓN | ¿Dónde está el Sémper de 2020?, por Esther Palomera
Sobre este blog

Este blog recoge la primera etapa de El Diari de l'Educació, ahora un medio con identidad propia, que forma parte de un proyecto de periodismo independiente comprometido en la defensa del Estado del bienestar.

Visita El Diari de l'Educació

También puedes leer algunas de las noticias de El Diari de l'Educació en castellano

Els alumnes d'escoles en entorns desfavorits no assoleixen els nivells fixats per la Generalitat

Rigau es mostra satisfeta, malgrat tot, amb els resultats obtinguts de la prova.

Pau Rodríguez

Barcelona —

Les proves d'avaluació del departament d'Ensenyament, que cada any passen els alumnes de sisè de primària, segueix evidenciant que els centres ubicants en entorns socioeconòmics desfavorits no assoleixen el nivell de competències que es fixa la Generalitat. La intenció del departament és que, de cara al 2020, el fracàs escolar afecti a menys del 15% del total d'alumnes, però a hores d'ara en aquests centres “d'alta complexitat” -segons la terminologia de la Generalitat- al voltant del 30% dels escolars no assoleix les competències bàsiques.

Pel que fa a la nota mitjana dels alumnes d'aquest centre, en cap de les matèries no arriben al 70 sobre 100 que la Generalitat considera que seria el resultat “idoni”. De les quatre matèries avaluades -català, castellà, matemàtiques i anglès-, aquesta mitjana oscil·la en els centres més desfavorits entre el 61 i el 68 sobre 100.

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ha admès durant la presentació dels resultats que aquest problema “no és nou”, i que és la “primera prioritat” del departament posar-hi solucions, encara que no les ha concretat. En català i matemàtiques, el fracàs a aquests centres s'eleva per sobre del 30% de l'alumnat, i en el cas de l'anglès arriba al 37%. La xifra, a més, constrasta amb els resultats obtinguts en escoles on l'entorn és acomodat, en les quals el percentatge de nens i nenes de sisè que no arriba als coneixements mínims és inferior al 10%.

En general, tanmateix, la consellera està “satisfeta” amb els resultats extrets de les proves, atès que reflecteixen com la mitjana dels alumnes que acaben l'educació primària i que accedeix a l'ESO ho fan amb per sobre del nivell de 70, considerat òptim. I això tenint en compte que aquest curs, segons el departament, la prova era més complicada, ja que incloïa apartats de “reflexió i valoració d'informació” en el cas de les competències lingüístiques i “representació gràfica de dades” en el cas de les matemàtiques.

El fet que l'estructura de la prova hagi variat respecte al curs passat ha dificultat les comparacions amb anys anteriors per valorar la progressió dels alumnes. Tot i això, com que només s'han modificat les preguntes de l'examen que anaven orientades a obtenir informació dels alumnes més avançats, i s'han mantingut les que anaven orientades als infants amb més dificultats, sí que s'ha pogut comparar l'evolució del fracàs escolar. En aquest cas, el departament sosté que s'ha reduït. En català, el 2012 era del 15,8% i ara és del 15%; en castellà, era del 19% i ha baixat al 14,2%; en anglès ha passat del 27,4% al 19%, i en matemàtiques, del 18,2% al 15%.

Millors resultats en castellà que en català

A diferència del curs passat, quan els alumnes de sisè van demostrar un coneixement lleugerament superior del català respecte al castellà, aquesta els resultats de català han estat els més fluixos (71%), no només per sota de castellà (73%) sinó també de l'anglès (73%) i les matemàtiques (76%). La falta de preparació s'ha notat especialment en la comprensió escrita, on la mitjana dels alumnes, de 67%, no ha arribat al llindar de 70 que la Generalitat considera satisfactori.

La consellera, en aquest sentit, s'ha mostrat sensiblement preocupada pel domini del català en les escoles emplaçades en zones de nivell socioeconòmic baix, on els suspensos arriben al 31,6% -per un 28,1% en el cas del castellà. Rigau ha afirmat que, en l'actuació integral que requereixen aquestes escoles, s'ha d'incidir si es pot, i de forma especial, en el català. Paral·lelament ha esgrimit aquests resultats, una vegada més, per argumentar que a la immersió lingüística garanteix el domini de les dues llengües per igual a les aules.

L'anglès, assignatura pendent

Tal com ja es va veure en les mateixes proves d'evaluació efectuades a quart d'ESO i presentades fa dos mesos, quan es va detectar una millora general però sense assolir els nivells desitjats en anglès i matemàtiques, aquesta vegada amb a sisè també s'ha evidenciat una bossa significativa d'alumnes que no aprenen bé l'anglès. Malgrat que la mitjana arriba al 73 sobre 100, una ullada més detinguda a les xifres desglossades mostren una diferència substancial entre els alumnes que dominen la matèria amb excel·lència i els que la desconeixen completament. Un 24% dels alumnes té un nivell alt de la matèria, mentre que un 19% -per sobre del 15 que voldria aconseguir la Generalitat- no en té les competències bàsiques.

Fin CONTENT LEVEL 3

Fin CONTENT LEVEL 3 Imagen de apertura

Editar

.hd

  • : EDIIMA20130517_0631
  • : 14.jpg
  • : Rigau es mostra satisfeta, malgrat tot, amb els resultats obtinguts de la prova.

elemento visible

EDIIMA20130517_0631

Rigau es mostra satisfeta, malgrat tot, amb els resultats obtinguts de la prova.

Rigau es mostra satisfeta, malgrat tot, amb els resultats obtinguts de la prova.

elemento visible

Imagen para listados

Editar

.hd

Contenidos body

Editar

.hd

Añadimos selector para poder ocultar la caja de más info en noticias, pero manteniendo la posibilidad de editarlo

Contenidos relacionados

Editar

.hd

  • : EDIPOS20130321_0012
  • : Un 20% dels alumnes que acaben l'ESO segueix suspenent matemàtiques i anglès malgrat haver millorat
  • :

elemento visible Post EDIPOS20130321_0012

Un 20% dels alumnes que acaben l'ESO segueix suspenent ...

elemento visible

Caja Encuesta

Editar

.hd

Caja Multimedia

Editar

.hd

Fin NAVSET LEVEL 3

Fin CONTENT LEVEL 2

Sobre este blog

Este blog recoge la primera etapa de El Diari de l'Educació, ahora un medio con identidad propia, que forma parte de un proyecto de periodismo independiente comprometido en la defensa del Estado del bienestar.

Visita El Diari de l'Educació

También puedes leer algunas de las noticias de El Diari de l'Educació en castellano

stats