Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Peinado multiplica los frentes del ‘caso Begoña’ sin lograr avances significativos
El miedo “sobrenatural” a que el cáncer vuelva: “Sientes que no consigues atraparlo”
OPINIÓN | 'En el límite', por Antón Losada

Entitats socials exigeixen al Govern mesures efectives contra la pobresa energètica

Membres de l'Aliança Contra la Pobresa Energètica davant l'oficina d'Endesa ocupada al març / ROBERT BONET

João França

El Govern de la Generalitat té pocs dies per complir el seu compromís d'esmenar el decret de mesures contra la pobresa energètica aprovat l'any passat. El decret, considerat un fracàs per l'Aliança Contra la Pobresa Energètica i la Taula d'entitats del Tercer Sector Social, que han comparegut aquest divendres, plantejava mesures de suport a les famílies que durant els mesos d'hivern no poguessin fer front a les factures de llum, aigua i gas.

El decret, però, només obligava les companyies a no tallar el subministrament durant els mesos d'hivern. El deute de les famílies durant aquests mesos segueix acumulant-se i hi han de fer front un cop passada la treva. “Ens trobem amb un sobreendeutament de les famílies”, assegura Núria Salas, de la Taula del Tercer Sector. Reivindiquen que siguin les subministradores les que assumeixin el deute de les famílies en situació de vulnerabilitat. “Davant els grans beneficis d'aquestes empreses, apel·lem a la seva responsabilitat social”, diu.

Una de les principals queixes de les entitats socials és la manca d'informació per part de la Generalitat. “Sabem que un 10% de les famílies catalanes –320.000 llars– pateixen pobresa energètica, però desconeixem quin és el deute de les famílies i quantes s'han pogut beneficiar del decret”, denuncia Salas. “Estem en un procés de millora del decret que desconeixem quin efecte ha tingut”.

Mínims a cada llar

Eloi Badia, de l'Aliança Contra la Pobresa Energètica, assegura que “no podem tenir uns serveis bàsics que no siguin universals”. Per això les entitats volen que el decret garanteixin uns subministraments mínims a totes les llars. Calculen que cada casa hauria de disposar de 100 litres d'aigua per persona i dia i 2.000 kWh anuals d'electricitat, tenint en compte necessitats especials segons les condicions de les llars.

Per tal que no es produeixi cap tall de subministrament a persones en situació de vulnerabilitat, reclamen que les empreses responsables hagin de comunicar la situació d'impagament a serveis de socials. Actualment les companyies poden executar els talls sense conèixer la situació de la llar. L'Aliança denuncia també la desinformació per part de les empreses i reclamen que informin els clients de totes les possibilitats que els ofereix la llei.

El proper dilluns el govern convoca la taula sobre la pobresa energètica, en la que participen aquestes entitats, per tractar la nova llei, tot i que el seu compromís era presentar el text de la llei el dimarts 30 de setembre.

Una batalla amb molts fronts

Mentre treballa en aquesta taula, l'Aliança actua en múltiples fronts. El passat març van ocupar una oficina d'Endesa per exigir mesures col·lectives per respondre a la problemàtica. Des de llavors han establert un sistema d'atenció a les persones vulnerables. També han posat en marxa un assessorament col·lectiu a l'estil del de la PAH per atendre les persones que es troben amb aquesta problemàtica. Per altra banda, està en tràmit al Parlament una ILP catalana pel dret a l'habitatge i contra la pobresa energètica, per la qual esperen poder començar a recollir signatures a l'octubre.

Eduard Milan, de l'Assemblea d'Aturats de Barcelona, que forma part de l'Aliança, explica que l'assessorament col·lectiu avança des del passat juliol. Van començar donant difusió a les reunions quinzenals a través de les entitats veïnals, la PAH i els col·lectius d'aturats, i ara ja hi ha nuclis d'assessorament al Vallès, al Bages i al Baix Llobregat. Milan lamenta que de moment la gent s'hi apropa majoritàriament quan es troba en situacions més extremes –ja han patit talls o serveis socials els diu que no els hi pot oferir cap sol·lució–, però de moment les persones afectades estan trobant resposta als seus problemes a l'Aliança.

Etiquetas
stats