Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Puigdemont estira la cuerda pero no rompe con Sánchez
El impacto del cambio de régimen en Siria respaldado por EEUU, Israel y Turquía
OPINIÓN | 'Pesimismo y capitalismo', por Enric González

Prevenció de riscos infantils

Mireia Alonso

0

Fa ja més de vuitanta dies que tenim a les nostres filles i fills a casa. Han segut dies amb alegries, aprenentatges alternatius i abraçades a tothora sí, però també amb malsons, ansietat, rabietes i sensibilitats a flor de pell per part de tots: criatures i adults. Aquest canvi radical en la nostra manera de viure i també d’entendre les relacions humanes, ha segut fruit d’una pandèmia que ningú no podia preveure i que hem hagut de resoldre amb molta ciència sí, però també amb molta intuïció, aprenentatge constant i empatia.

S’han pres decisions encertades sí, però també errònies, i permeteu-nos dir-ho, sobretot de cara als més menuts. Fa unes setmanes, el ministeri hagué de recular en la seua prohibició a que les criatures eixiren al carrer, després que moltes famílies que ja no podíem més, llançàrem el crit al cel i amenaçàrem amb una insubmissió sense precedents.

I és que al llarg de tota aquesta crisi, els més petits no han estat al centre de les decisions, diríem que no han estat a les decisions (ni al centre ni al costat). Veiem com s’estan regulant tornades als centres laborals, als bars, a les platges i cinemes, inclús comença a perfilar-se la tornada als camps de futbol amb el pas a la fase 3, però la tornada a les escoles i instituts està lluny de ser resolta. Ni famílies ni professorat tenim informació de com serà aquesta tornada que cada cop està més a prop.

Així, ens apropem al mes de setembre amb una incertesa total, o pitjor encara, amb una informació (informal això sí) que parla d’una escola que sembla una peli de terror, amb alumnat i professorat separats 2 metres sense poder compartir espais ni tenir contacte humà, amb mesura de temperatura a l’entrada del centre i amb un missatge subjacent que diu als més menuts els teus amics i amigues són perillosos, i tu també ho ets. I tot, per una (necessària, ho sabem) política de prevenció de riscos laborals. Ningú no volem que professorat i criatures es troben davant una situació de risc, però creiem que és evident que hi ha una sèrie de riscos que no s’han avaluat: el risc a patir malalties mentals i tenir una petjada psicològica que quede per a sempre en la comunitat educativa.

No sabem com serà l’escola que ve, però sí que hi ha certes pinzellades que apunten cap a dues solucions diferents: mentre a Catalunya i País Basc s’han reobert centres amb distanciament social, mascareta i hidroalcohol, ens arriben notícies d’altres països que semblen un cant de sirena, perquè ens parlen d’escoles que s’han reinventat de dalt a baix, treient les aules a l’aire lliure, amb grups reduïts (grups bombolla els anomenen) que els permet tenir contacte dins el grup, oferint així una opció molt més humana i empàtica cap a les necessitats de menuts i també del professorat.

Cal pensar les conseqüències que pot tenir una tornada a unes aules distòpiques on el contacte humà siga considerat un perill. Creiem realment que l’alumnat voldrà anar a una escola amb eixes condicions? I el professorat? Quin efecte tindrà en l’abandonament escolar i la falta de motivació? Pot ser calen molts recursos per a canviar el model d’escola, però potser també, el remeï en aquest cas siga pitjor que la malaltia.

*Mireia Alonso-Monasterio, membre de la Junta Directiva de l’AMPA CEIP Lluis Santàngel (El Saler, València)

Etiquetas
stats