Emergències de la Generalitat ja va tindre constància des del matí de la dana de crescudes en barrancs
LLEGIR EN CASTELLÀ
El servei del telèfon del 112 de la Generalitat, situat al Centre de Coordinació d'Emergències de la Generalitat en l'Eliana, tenia constància des del matí del 29 d'octubre que hi havia zones on “gairebé” no plovia i, malgrat això, s'havien desbordat rambles i barrancs, concretament a la Foia de Bunyol. Així figura en els informes de supervisió sobre el 29 d'octubre elaborats pels tècnics del telèfon d'emergències i remesos per la Generalitat a la jutgessa de la dana, als quals ha tingut accés elDiario.es.
El testimoni Joaquín AR va al·ludir en la seua declaració com a testimoni del passat 12 de juny a aquests informes de supervisió de cada torn i la magistrada instructora va requerir la documentació al departament autonòmic d'Emergències. L'informe indica sobre la situació del final del primer torn del matí: “La situació continua evolucionant de manera negativa a la zona d'Utiel-Requena”. Es tracta de la mateixa situació que es donaria, ja de vesprada, a les zones del barranc del Poyo, on no plovia, però on la rambla es va desbordar a tota velocitat, causant la majoria de les 228 víctimes mortals (una embarassada de vuit mesos).
Aquell primer torn va començar amb una “càrrega molt alta” de treball, “heretada” de la nit anterior, amb episodis de pluges intenses “inicialment” localitzats a la zona de la Ribera Alta, on va haver-hi avisos “habituals” en aquest tipus de situacions de vehicles. més de 500 trucades per hora. A partir de les 11.00, les precipitacions més intenses es van concentrar en la zona de Bunyol i d'Utiel Requena, d'on es van començar a rebre avisos al 112, així com de Quart de Poblet i dels municipis confrontants a l'A-3.
L'informe de supervisió detalla la incidència tècnica “heretada” del torn de nit, amb un “problema generalitzat” amb les trucades entrants, en què l'operador “s'escolta a si mateix i no escolta el que telefonat”. Es tracta d'un “problema que afecta la Sala de manera important, ja que l'exercici d'aquestes trucades s'allarga”, afegeix.
Ja des de les 7.30, s'havia activat l'“operativa extraordinària” consistent a instal·lar un missatge pregravat que alertava de la situació de pluges intenses. L'informe ressenya el nivell vermell que va activar l'Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) a les 7.53 en tot el litoral i interior nord de la província de València i els diferents nivells d'emergència per comarques, que es van anar ampliant al llarg de la jornada.
A les 12.18, figura l'avís especial d'alerta hidrològica al riu Magre i l'“augment de cabal i la vigilància pels municipis riberencs i els del Xúquer, des d'Algemesí fins a Cullera”. D'altra banda, el supervisor del 112 registra a les 12.31 l'avís per alerta hidrològica a la rambla del Poyo. A les 14.35, segons l?informe, l'alcaldessa de Requena va sol·licitar suport de la Unitat Militar d'Emergències (UME).
En ell torn de la vesprada, a partir de les 15.00, la situació va empitjorar. El supervisor del 112 destaca que els efectius de Policia Local i de la Guàrdia Civil “no poden atendre els serveis”, així com la “concentració de trucades molt potent per municipis” i els “problemes de comunicació”.
Un nombre d'incidents greus “elevadíssim”
A partir del segon torn, en les hores prèvies a la reunió del Centre de Coordinació Operativa Integrat (Cecopi), convocada a les 17.00, en Emergències ja tenien una idea clara que hi havia nombrosos avisos de situacions molt greus: “El nombre d'incidents en què, aparentment, la vida o la integritat física de les persones està en perill o els danys causats són importants ha estat elevadíssim i impossible de seguiment apropiat”.
La Policia Local d'Utiel, localitat que ja estava completament inundada en aquests moments, va crear una llista de rescats “imminents”. L'informe, davant de l'allau d'avisos, reconeix que els casos “acaben sense gestionar-se durant un temps excessiu”. Més tard, la Policia Local d'Utiel va avisar que no podia gestionar les trucades del 112 relatives a la localitat i va advertir que estaven “esperant l'arribada de l'Exèrcit”, en referència a la UME.
A partir de les 17.45 —amb la reunió del Cecopi en marxa—, “sembla” que els problemes de comunicació de Telefónica s'havien resolt, encara que després d'una prova que van fer els mateixos treballadors del 112 es va demostrar que no era així. “Companys del 112”, relata el document, han contactat amb telèfons particulars “per passar avisos”. A les 18.28, una treballadora ha informat que feia uns 15 o 20 minuts que “tractant de contactar amb el 112 no dóna línia o pareix comunicant”. “Es fan diverses proves i efectivament és així”, anota l'informe.
A les 21.45, encara hi havia seriosos problemes, amb una “fallada” de les comunicacions “en tota la sala”. “No es pot trucar, no funcionen les trucades que ixen”, explica l'informe en mans de la jutgessa instructora.
0