Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
El coche de combustión contraataca en Bruselas, Madrid y con las ZBE
¿Quién vota a quién en Extremadura? La brecha campo-ciudad marca el 21D
Opinión - 'Nuevos pasos hacia el abismo', por Rosa María Artal

Fraccionament i desviacions en els preus: el demolidor informe de la Sindicatura sobre els contractes d’FGV per la dana

Estat de l'estació de Paiporta després de la dana del 29 d'octubre de 2024.

Carlos Navarro Castelló

València —

0

Fraccionament de contractes i estimació incorrecta de preus. Són només alguns dels “incompliments molt significatius” que ha detectat la Sindicatura de Comptes de la Comunitat Valenciana (informe complet al final de la informació) en relació amb l’adjudicació de faenes per part de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) derivades de les obres d’emergència per a pal·liar els danys de la dana del 29 d’octubre de 2024. L’organisme fiscalitzador posa el focus en les adjudicacions que va fer el Consell de Carlos Mazón, que va tramitar un volum provisional de contractes per un valor superior a 119 milions d’euros fins a juny del 2025 sense la justificació ni el control deguts.

La mostra revisada de contractes de tramitació ordinària inclou 10 expedients i, en el cas dels de l’emergència per la dana, s’han analitzat 15 expedients.

Com a conclusions generals, l’òrgan fiscalitzar afirma que “els mecanismes de control del compliment pels contractistes de les obligacions que sorgeixen de les condicions especials d’execució, els criteris d’adjudicació i de l’adscripció de mitjans, són insuficients per a complir la Llei de contractes del sector públic (LCSP).

Pel que fa a la subcontractació, “no s’ha donat compliment adequat al control legal, que requereix que els requisits s’acrediten i es verifiquen en l’oferta dels adjudicataris o a l’inici de l’execució”.

Quant als contractes d’emergència per la riuada, l’informe conclou que, “a causa de les condicions especials de l’emergència per la dana, els preus dels contractes s’han estimat amb molta celeritat, prioritzant-se l’inici de les actuacions, sense prou de temps per a aprofundir en l’anàlisi de les necessitats, i sense un projecte constructiu per al cas de les obres”.

A més, “en cinc dels expedients fiscalitzats no queda constància documental de les circumstàncies objectives que han motivat la decisió d’adjudicar als empresaris que han subscrit els contractes” i en l’exercici 2024 “FGV no va aplicar tots els procediments necessaris per a donar compliment a l’article 64 de l’LCSP, pel que fa a adoptar les mesures adequades per a detectar i solucionar possibles conflictes d’interés de tot el personal que participa en els processos de licitació”.

“Desviacions significatives” en els preus i fraccionament

Segons l’informe, “durant la seua execució el 2025, han sorgit noves necessitats o desviacions significatives que han obligat FGV, en uns casos, a ampliar la declaració d’emergència fent un modificat, i en altres, a haver de fer una altra declaració d’emergència i adjudicació”. En conseqüència, “FGV no ha pogut complir adequadament l’article 102 de l’LCSP, que requereix que els contractes tinguen sempre un preu cert i que els òrgans de contractació cuiden que el preu siga adequat per al compliment efectiu del contracte mitjançant l’estimació correcta de l’import, atés el preu general de mercat, en el moment de fixar el pressupost base de licitació”.

En un dels contractes analitzats, l’adjudicat per al subministrament dels nodes MPLS Core de València Sud mitjançant declaració d’emergència del 15 de novembre de 2024, per un import de 641.869 euros, IVA exclòs, i termini d’execució de quatre mesos, qüestiona la necessitat de fer-ho per procediment d’urgència: “L’inici de l’execució de les prestacions ha superat el termini màxim de tres mesos establit en la disposició addicional huitena del Reial decret llei 7/2024, per la qual cosa la contractació hauria d’haver-se fet mitjançant un procediment ordinari segons requereix l’article 120 de l’LCSP. Amb data 20 de maig de 2025, transcorreguts dos mesos des del venciment del termini de duració del contracte, encara no se n’havia iniciat l’execució”.

En el cas dels contractes menors, la mostra revisada inclou 12 contractes. En onze dels contractes fiscalitzats s’ha observat “el fraccionament indegut de tres serveis i dos subministraments, perquè s’han tramitat com a menors i, a la vista de les circumstàncies concurrents, haurien d’haver-se tramitat mitjançant un altre procediment d’adjudicació (obert / obert simplificat / obert supersimplificat / negociat), per la qual cosa no s’han ajustat als principis generals de la contractació que preveu l’article 1 de l’LCSP, en particular els de publicitat i concurrència, ni al que es disposa en l’article 99.2 d’aquesta llei”.

Les empreses adjudicatàries

Segons els números dels expedients identificats en l’informe, es poden desgranar les empreses que van obtindre les màximes adjudicacions. Vías y Construcciones SA es va adjudicar el contracte per a la rehabilitació de la platja de vies a València Sud, el de més import de la mostra, per 15.939.389 euros.

Quant a la reconstrucció del complex de València Sud, els tres lots van anar a parar a tres empreses diferents. Torrescámara C. SA es va adjudicar el lot principal per a l’edifici central per 9.496.200 euros, a més d’obtindre el contracte per al pont de Paiporta per 4.242.017 euros.

Per part seua, Víalobra SA va guanyar el lot per a l’edifici d’operacions per 4.833.780 euros, i Eigerman Construcción SLU (que correspon a Eiffage Infraestructuras) es va adjudicar el lot dels edificis de tallers per 4.693.360 euros. Finalment, Siemens Mobility SLU va ser la principal adjudicatària en sistemes de seguretat, amb contractes que van sumar més de 10,5 milions d’euros, incloent-hi la reposició d’instal·lacions de seguretat ferroviària per 8.813.400 euros.

Recomanacions de la Sindicatura

La Sindicatura de Comptes exigeix a FGV esmenar urgentment aquestes deficiències i dirigeix al consell d’administració una sèrie de recomanacions per a millorar la gestió i reforçar el control intern.

Aquestes mesures inclouen la necessitat de reforçar els mitjans humans i tècnics de la unitat de contractació per a optimitzar la gestió econòmica. En l’àmbit del control intern, assenyala que s’ha d’incloure entre les funcions de l’auditor intern la verificació del compliment dels criteris d’adjudicació i de les condicions d’execució dels contractes.

FGV presenta al·legacions

Fonts d'FGV consultades per elDiario.es han comentat sobre l'informe que s'han presentat les corresponents al·legacions, “agraïnt les observacions rebudes i prenent nota de les recomanacions formulades, que permeten reforçar la millora contínua dels procediments interns”.

Sobre els aspectes més polèmics com les desviacions dels preus han explicat que “aquests van ser definits amb la informació que es disposava en el moment de la redacció dels informes, entre les 48 i 72 hores següents a la dana, quan encara era pràcticament impossible acudir a la zona afectada i tenint en compte l'establert per l'Institut Valencià de l'Edificació (IVE); per altra banda, en els expedients tramitats per emergència no es pot exigir un projecte constructiu, el qual hauria de licitar-se, adjudicar-se i redactar-se, la qual cosa implicaria molts mesos”.

Pel que fa a “adoptar les mesures adequades per detectar i solucionar els possibles conflictes d'interès de tot el personal que participa en els procediments de licitació”, FGV ha explicat que l'entitat va al·legar el següent: “Els expedients tramitats contenen les Declaracions d'Absència de Conflictes d'Interès (DACI): redactor dels plecs, dels tècnics avaluadors, dels membres de la mesa de contractació en cada fase del procediment, de l'òrgan de contractació en qualsevol de les seues resolucions, l'única que no hi és, és la del responsable del contracte, ja que dita recomanació la va realitzar la Intervenció General el primer quadrimestre de 2025, per la qual cosa era impossible que constés en els expedients anteriors a dita data”.

Etiquetas
stats