Ximo Puig acusa al PP d'utilitzar l'educació “com a eina electoral permanent”
El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha acusat al PP de voler utilitzar l'educació “com a eina de campanya electoral permanent” i ha advocat per “despartitizar” el debat de l'educació i ha defensat la gestió del conseller Vicent Marzà i de tots els membres del seu govern.
Així, ha apostat per un “gran acord” que li aporte “certesa i estabilitat” a l'educació, per a açò, segons ha exposat, és imprescindible la nova llei valenciana en aquest àmbit. Segons Puig, el que vol el PP és “intentar fer de l'educació un espai de confrontació política i un cartell electoral”.
El cap del Consell remarcat que el model que proposa el decret de plurilingüisme “està donant resposta al que ha sigut un enorme fracàs del PP”, el model educatiu del qual solament aconsegueix que el 6 % dels xiquets valencians que acaben l'ESO tinga un coneixement adequat d'anglès i el 36 % de llengua valenciana.
Per al president, la política educativa del seu govern no produeix “cap discriminació” i ha negat que tinguen “una posició tancada ni dogmàtica”, sinó que es revelen “davant d'un fracàs estrepitós del model del PP”. En aquesta línia, Puig ha assenyalat que “tot és sempre millorable” i ha insistit que van a seguir “parlant amb tothom”.
Garantir un inici de curs “amb total normalitat”
Sobre la suspensió de l'aplicació del decret que afecta afecta als matriculats per al pròxim curs en educació Infantil de 3 anys després d'una resolució del TSJCV, Puig ha afirmat que el Consell està estudiant l'acció a prendre per a garantir un inici de curs “amb total normalitat”.
Si ben no ha concretat quin serà aqueixa mesura, ha volgut tranquil·litzar als pares i mares dels alumnes afectats: “que tinguen la certesa que allà on hagen matriculat als seus xiquets, podran anar i tindran la millor escolarització possible”.
“Vull tornar a reafirmar que el Govern valencià l'única cosa que vol és que els xiquets valencians, quan acaben la seua etapa educativa obligatòria, sàpien castellà, valencià i anglès, perquè açò condiciona la igualtat d'oportunitats i nosaltres l'única cosa que volem és garantir la igualtat d'oportunitats”, ha subratllat Puig.
Escola Valenciana convocarà mobilitzacions
Escola Valenciana, per la seua banda, ha anunciat que convocarà mobilitzacions al setembre si s'impedeix pels tribunals l'aplicació del decret de plurilingüisme. Així, han insistit en la legalitat d'una llei que estableix el model lingüístic del sistema d'ensenyament en l'àmbit valencià i “no lesiona cap dret fonamental, tal com assegura l'informe de la fiscalia”.
Escola Valenciana ha recordat que la normativa ha comptat amb “un ampli consens” de la comunitat educativa i l'assessorament de les Unitats d'Ensenyament Multilingüe.
A més, ha assenyalat que el decret en si representa “una evolució coherent del camí recorregut” per la *Llei d'Ús del Valencià, que aplica un model de bilingüisme que ha produït resultats “positius i constatables” durant més de 30 anys.
L'entitat ha recordat que la norma té al seu favor dues sentències judicials que avalen la seua legalitat, a excepció de la disposició addicional cinquena, que es basa en la concessió de certificacions d'idiomes una vegada acabat el cicle educatiu i, per tant, no afectaria durant el curs 2017-2018 perquè enguany el decret solament entraria en vigor per al nivell d'Educació Infantil.
Com aquesta disposició no té efectes d'aplicació legal i acadèmica durant els cursos anteriors a 2023, Escola Valenciana considera que la paralització cautelar de l'aplicació del decret “no és un argument vàlid” i, en la seua opinió, “s'ha d'evitar que aquesta resolució judicial condicione negativament el desenvolupament normal de la llei”.
A més, la fiscalia ha rebutjat les demandes interposades per la Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSI-F) i la Unió Sindical Obrera (USO) contra la norma educativa, atenent al fet que no lesiona cap dret fonamental.
“Arbitrarietat” judicial
Amb aquestes dues sentències damunt de la taula, Escola Valenciana s'ha preguntat com és possible que l'òrgan col·legiat mantinga les mesures cautelars a l'aplicació de la llei educativa i ha denunciat “l'arbitrarietat de les instàncies judicials”.
Escola Valenciana ha subratllat que “les úniques raons que impedeixen el bon funcionament escolar són merament ideològiques, no es fonamenten en criteris pedagògics”.
“Amb la paralització de la norma es juga amb els drets fonamentals de l'alumnat, a més de que les comunitats educatives van decidir, democràticament i majoritàriament, adherir-se als nivells més alts de l'aplicació del decret”, han recordat.