Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

El port de València va descartar en la declaració ambiental del 2007 l’accés nord que ara veu “imprescindible”

Una vista aèria del Port de València

Carlos Navarro Castelló

València —

0

“La informació complementària remesa pel promotor informa que, tant en la fase d’execució com en la fase d’explotació, la xarxa d’accessos terrestres al port permet al trànsit pesant arribar al seu interior a través de la V-30, sense necessitat de circular pel viari urbà”.

Això diu la declaració d’impacte ambiental (DIA) de l’ampliació nord del port de València publicada l’any 2007 en l’apartat de “contaminació atmosfèrica” i “impacte sobre el trànsit”.

En el document esmentat, la mateixa Autoritat Portuària (APV) obvia la necessitat d’un accés nord per a absorbir l’increment de trànsit previst per la creació d’un nou macromoll de contenidors.

Segons reflecteix la DIA, el port afig que, “si bé el trànsit de pesants amb destinació al port és significatiu davant del de pesants totals, aquest trànsit queda diluït en el total del trànsit”.

A més, conclou que “el promotor informa que el 73% dels camions que accedeixen al port de València tenen origen/destinació més pròxim a València que a Sagunt, per la qual cosa les emissions de CO 2 són més baixes si el trànsit de contenidors es fa des del port de València”. Ni una paraula de la futura necessitat de l’accés nord.

L’APV va obtindre així el 2007 la DIA favorable, subjecta a una sèrie de controls a les platges de l’entorn i mesures correctores en cas d’afecció, sobre el projecte inicial de l’ampliació.

Un document al qual s’aferra el port per a justificar que no cal una altra avaluació ambiental per a la construcció del moll nou, malgrat que l’avantprojecte aprovat l’any passat no té res a veure amb el que va obtindre la DIA favorable.

Tant és així que, si en la DIA no esmenta la necessitat d’un accés nord com a conseqüència de l’ampliació, actualment es considera “imprescindible”.

Així ho va traslladar l’APV en les al·legacions que va presentar fa poc a un informe del Tribunal de Comptes en què assegura que “les obres per a la terminal de contenidors nova acolliran una concessió per 50 anys, i el nou accés nord és imprescindible, ja que el port disposa actualment d’una única via d’accés. Així mateix, aquest accés suposarà en una millora de la mobilitat de tota l’àrea metropolitana –actual congestió del bypass i de la V-30– que permetrà una reducció

important de les emissions a l’atmosfera del trànsit pesant“.

A més, segons el pla d’empresa del 2019 del port, “a partir del 2023 s’executaran les obres corresponents a l’accés nord del port de València, la principal actuació en matèria d’accessibilitat viària projectada per l’APV, amb una inversió de 400 milions d’euros, en el finançament dels quals s’espera que participe el Ministeri de Foment amb una contribució del 50%”.

Quant al projecte d’ampliació en si, a falta que es presente el projecte definitiu previsiblement al març de l’any que ve, el carrusel de canvis que conté l’avantprojecte aprovat el 2018 respecte al projecte inicial que va obtindre la DIA favorable és considerable.

Tal com ha informat eldiario.es, les modificacions impliquen prolongar 500 metres l’actual dic de recer, eliminar l’actual contradic, traslladar a les drassanes de Boluda la terminal de creuers i canviar la configuració dels molls que es destinaran íntegrament al trànsit de contenidors, la qual cosa implica l’ús de 4 milions més de metres cúbics de material de rebliment del que estableix la DIA.

MSC redueix el trànsit a 1.752 camions per dia

El Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) va publicar el dissabte 23 de novembre la proposta de la firma Terminal Investment Limited (TIL), filial del grup MSC, per a equipar i gestionar per mitjà d’una concessió de 50 anys la futura terminal de contenidors amb una inversió de 800 milions d’euros, després d’haver donat el vistiplau a la proposta el consell d’administració de l’Autoritat Portuària de València (APV), amb el vot en contra de l’alcalde de la ciutat, Joan Ribó, que va anunciar la presentació d’al·legacions.

Segons el projecte mediambiental de TIL, 1.752 camions cada dia a la terminal nova (635.000 per any), tot i que la previsió era que es duplicaren els 7.000 que actualment accedeixen cada dia al recinte portuari, tal com en el seu moment van assegurar des de l’associació de directius i empresaris logístics Propeller València.

La proposta de la companyia també inclou una aposta pel ferrocarril, amb la construcció d’una platja de vies en amplada ibèrica i amplada internacional amb capacitat per a donar entrada i eixida a 10 trens per dia (2.980 l’any), la qual cosa donaria capacitat per a atendre un percentatge de càrrega local fins al 38% del total de contenidors, percentatge àmpliament superior al projectat en el Pla de Negoci (29%).

La longitud total de moll projectat serà de 1.970 metres, tindrà cinc llocs d’atracament i 22 grues portainer operades per control remot amb capacitat per a donar servei a vaixells portacontenidors fins a 24.000 TEU (mesura que equival a un contenidor normalitzat de 20 peus). El moll tindrà una capacitat de 5 milions de TEU anuals.

Etiquetas
stats