Fa 22 anys, L’Alternativa - Festival de Cinema Independent de Barcelona, apropa a la ciutadania pel·lícules d’autor que s’arrisquen a fugir d’allò convencional i busquen mantenir-se fora dels circuits comercials. Per debatre aquestes i altres obres, el festival s’ha sobreposat als problemes econòmics i ha estat capaç d’ampliar les propostes, a les quals convida professionals, estudiants, aficionats al cinema independent i, fins i tot, nens i nenes. Una oportunitat única de conèixer i gaudir de projeccions i activitats que defensen la diversitat, la creativitat, la llibertat, el compromís i la reflexió.
Què és allò que distingeix el cinema independent d’altres tipus de cinema?
Parlem de cinema lliure i creatiu, on el cineasta treballa de manera autònoma, des del començament del projecte fins a la seva projecció. És un cinema honest i cinematogràficament atrevit, on hi ha una clara intenció de trobar un diàleg i equilibri entre la part formal i la temàtica plantejada. Un cinema compromès amb el llenguatge cinematogràfic, l’expressió creativa i l’espectador.
Com queda plasmat en la programació del festival?
Durant l’any, fem un esforç per buscar petites joies cinematogràfiques de tot el món. A part de la projecció de pel·lícules, aquest any oferim un ventall d’activitats molt ampli. L’Alternativa és un festival de petits detalls personalitzats i molt cuidats. Programar L'Alternativa és un treball de formigueta que permet crear un context diferent per a l’enorme oferta audiovisual internacional que existeix al marge de la indústria i que mai no es veuria si no fos per festivals com el nostre. Requereix un procés de recerca i selecció acurada que demana prendre determinats riscos.
Avui amb Internet és més fàcil tenir accés a aquestes pel·lícules. La funció del festival ha canviat?
L’Alternativa permet gaudir l’experiència compartida i única que es viu a la sala de cinema, però també crea debat i reflexió entre el públic i els cineastes convidats. Aquesta edició consta de 215 pel·lícules de 36 països. Totes compleixen perfectament aquesta voluntat de revisar la tasca de recuperació de nous autors i noms imprescindibles.
Com ara Hubert Sauper i Lucrecia Martel?
El director, guionista i productor Hubert Sauper visitarà Barcelona per presentar els seus films y fer una masterclass del seu particular mètode de treball. Aquest monogràfic comptarà amb algun dels seus primers curts i migmetratges, així com com la projecció del seu conegudíssim film Darwin's Nightmare (2004) i la seva última pel·lícula, We Come as Friends (2014). Ens fa molta il·lusió dedicar també una retrospectiva a la cineasta argentina Lucrecia Martel, una de les grans veus creatives del cinema contemporani, molt ben considerada per la crítica internacional. Podrem veure alguns dels seus curts i tots els seus llargmetratges.
Des de L’Alternativa ja fa anys que proposeu temàtiques que poden ser de l’interès dels professionals. Què aporten els laboratoris col·lectius independents?
Aquest any volem atendre la demanda de col·lectius de creadors de tot el món que reivindiquen el cinema artesanal en suport fílmic. Els laboratoris de cinema independents, autogestionats per artistes i cineastes, són espais de creació que controlen tots els processos de producció dels films -rodatge, revelat i projecció- de manera realment lliure. L’Alternativa, amb la col·laboració de l'Institut Francès de Barcelona i Crater Lab, hem convidat laboratoris de Canadà, Croàcia, Finlàndia, França i Espanya, qui, a través de projeccions, performances i activitats de tot tipus, ens mostraran les seves pel·lícules, filosofia i funcionament.
Les dificultats econòmiques han fet reduir el pressupost a 200.000€ menys en 5 anys. Com ha sobreviscut el festival?
No ha estat fàcil. Hem dipositat molta energia a l’organització del festival per tal de preservar la programació. El més fàcil seria deixar-ho, però no ens dóna la gana, no volem desaparèixer com a festival. Fem més activitats que mai, estem contentes i la gent cada vegada confia més amb l’Alternativa.
Per què heu decidit els últims anys que el públic infantil formi part del festival?
És imprescindible afavorir l’apropament de nous públics per obrir noves oportunitats, per enriquir les mirades, i contribuir al descobriment de noves formes de narrar i nous relats, per despertar la seva curiositat. El cinema per a nens està ple de clixés i es basa en un efectisme desmesurat que dificulta al nen imaginar més enllà. Els espectadors dels primers anys de L’Alternativa són pares i volem oferir-los la possibilitat de seguir gaudint del festival amb els seus fills.
Un simposi debatrà i reflexionarà sobre com s’adapta el cinema als nous canvis polítics i tecnològics. En què (no) s’hauria de convertir el cinema?
Córrer perill que es converteixi en una mercaderia amb un discurs buit. És evident que les transformacions actuals del cinema tenen a veure amb els canvis constants del capitalisme. Ha de compatir amb altres indústries. Per exemple el videojoc. És bo que s’adapti a aquestes mutacions però que no perdi potencial. Que continuï conservant la seva naturalesa experimental.