L'N-II diu adéu als camions
La nit ha estat llarga a Bàscara. Ahir a les 00.00 h tots els veïns van destapar les ampolles de xampany que des de fa 80 dies tenien reservades per a l'ocasió. Avui probablement els nens creuaran el pas de vianants per anar a l'escola sense por. Ja no passaran més camions de gran tonatge per la N-II a tota la província de Girona, cosa que en Bàscara, poble partit per una de les carreteres amb més densitat de trànsit d'Espanya, té gust de victòria.
La Generalitat, el Ministeri de Foment i Abertis, propietària de l'AP-7, l'autopista que avança en paral·lel a la nacional cap a la frontera amb França, van confirmar dilluns el seu acord de veto dels camions a partir d'aquest divendres. Aquesta era, ni més ni menys, la reivindicació dels veïns de Bàscara, que venien tallant el trànsit de la carretera dues vegades al dia, sense excepció, des que una veïna -una més- va morir al xocar el seu turisme amb un tràiler fa exactament 80 dies.
D'ara endavant, els camions de més de quatre eixos hauran de circular per l'AP-7 just en el trams entre els pobles de la Jonquera i Maçanet de la Selva. Entre l'Administració i Abertis se sufragarà una part del peatge que han de pagar els camions obligats a desviar-se cap a l'autopista -un 35% del preu si creuen tot el tram, un 50% si el trajecte és intern- i els Mossos d'Esquadra vigilaran que es compleixi la disposició, sota multa de 500 euros. Fins diumenge, la Generalitat ha anunciat que portarà a terme una campanya informativa a base de repartir 50.000 fullets.
“Haurem fet justícia”, declara Pere Tubert, veí del poble i molt actiu en les concentracions, orgullós que els seus conveïns hagin sabut “canalitzar de manera cívica” el que reconeix que va començar com una “protesta visceral”. Bàscara s'ha convertit en el símbol de la lluita, però el sentiment de descontentament és generalitzat a tots els pobles de la zona. Després de 20 anys de promeses incomplides en relació al desdoblament de la via -només s'ha executat un 8% de les obres del tram- ja ningú no es pren seriosament al Ministeri de Foment, tot i que just ara hagi licitat el projecte d'ampliació de 26 quilòmetres més.
Amb aquesta mesura l'N-II es convertirà en una via d'ús més veïnal, i relaxarà en un 40% la seva densitat de trànsit, que és el que corresponia als camions. Actualment passen per la N-II 22.000 vehicles al dia, una freqüència molt elevada en tractar-se d'una via d'un sol carril per sentit. Per exemple, l'autopista que cobreix el mateix trajecte compta 44.000 vehicles diaris, però amb tres carrils per banda.
Sense els camions reduirà també la xifra d'accidents, el gran drama de pobles com Bàscara, on no hi ha veí que no hagi perdut un familiar o amic a l'asfalt. El servei de trànsit de la Generalitat calcula que en 6 de cada 10 accidents mortals en aquesta via s'hi veu implicat un camió. L'any passat van morir 14 persones i 22 van resultar ferides.
Però sembla que hi ha llum al final de l'N-II. A Bàscara preparen aquest migdia una paella per a tothom qui vulgui celebrar-ho. I Tubert assegura que, d'aquí a uns dies, seguiran treballant per procurar millores a la carretera, segons ells molt deteriorada. El que no saben encara és si aquestes millores passen pel tan promès desdoblament. Sobre el veto als camions la reivindicació era unànime, però no passa el mateix amb l'ampliació de la carretera. Més aviat el contrari. Cada vegada són més persones les que s'hi oposen. “Desdoblar l'N-II és irracional perquè només a 200 metres tenim una autopista amb sis carrils”, argumenta Tubert.
Aquest divendres es presenta com una jornada carregada d'emocions, però no tots compartiran l'alegria. Almenys un col·lectiu, el dels camioners, s'oposa a la mesura perquè considera que li fan pagar els plats trencats per unes responsabilitats que haurien de recaure en l'Administració. Per visibilitzar el seu malestar han convocat avui en paral·lel una protesta a peu de peatge, a Maçanet de la Selva.