Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

La Conselleria d’Habitatge desestima el 75% de les 12.000 sol·licituds d’ajuda del bo jove de lloguer presentades

Pisos de lloguer a una imatge d'arxiu.

Miguel Giménez

València —
20 de julio de 2025 23:01 h

0

El mes de març passat, la vicepresidenta primera i consellera de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge, Susana Camarero, anunciava la convocatòria de les ajudes del Bo de Lloguer Jove per a l’any 2025 amb una dotació de 22,8 milions d’euros, un procediment que assegura que “va ser impossible” traure el 2024: “Aquesta mesura té com a objectiu facilitar l’accés a un habitatge digne i adequat als joves de la Comunitat Valenciana, especialment a aquells amb més dificultats econòmiques”.

L’ajuda, de 250 euros al mes durant un termini de dos anys (24 mensualitats), ascendeix a 6.000 euros per als que “complisquen els requisits” –va dirigida a persones de fins a 35 anys els ingressos dels quals no superen 3 vegades l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (Iprem)–. De les aproximadament 12.000 sol·licituds presentades, més de 9.000 (el 75%) no s’han admés a tràmit inicialment per no complir els requisits. Les 3.000 restants sí que estan tramitant-se, cosa que no significa que s’hagen d’aprovar.

Ara, la Sindicatura de Greuges, en resposta a una queixa presentada per un ciutadà, ha sol·licitat a la Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge un informe “detallat i raonat” sobre aquesta mesura impulsada per la Generalitat Valenciana i, en particular, “sobre els estudis d’oferta d’habitatge de lloguer” fets pel departament que dirigeix Susana Camarero per a determinar els preus màxims de la renda de lloguer a la ciutat de València i la seua àrea metropolitana.

La institució requereix a la Conselleria que justifique els preus màxims fixats i incloga una valoració sobre “el possible efecte limitador en l’accés a les ajudes que pot haver-se produït a conseqüència del desfasament al·legat pel promotor de l’expedient respecte de la realitat del mercat de lloguer” en els municipis en qüestió. Així mateix, insta la Conselleria que informe sobre els arguments que “van conduir a no acordar un augment” del preu màxim per a “compassar-lo” a la realitat del mercat d’habitatge i, amb això, aconseguir que un nombre més gran de persones necessitades de les ajudes del Bo Lloguer Jove puguen tindre-hi accés.

La Sindicatura, que dona un termini d’un mes ampliable a un mes més a la Conselleria per a respondre al seu requeriment, reclama d’Habitatge informació sobre les possibles mesures a adoptar “a la vista del llistat de sol·licituds desestimades” per a revertir aquesta situació.

Els preus reals de mercat superen els límits marcats

La queixa del ciutadà, dirigida a la Sindicatura de Greuges, apunta que la majoria de les sol·licituds s’han denegat perquè l’import de la renda consignada en la sol·licitud “supera els límits establits per al municipi per a l’obtenció de l’ajuda, per la qual cosa s’incompleix el requisit per a ser beneficiari de l’ajuda”. Això significa, sosté, “que qualsevol persona que declare un contracte d’arrendament amb una renda superior al límit establit per al seu municipi queda automàticament exclosa, encara que complisca tots els altres requisits econòmics i administratius”.

Aquesta circumstància, prossegueix, té un impacte negatiu en els municipis de l’àrea metropolitana de València, on els preus reals del mercat immobiliari “superen àmpliament els límits establits per la Generalitat a través del sistema de classificació per zones”. I es refereix en concret al cas de Montcada, “amb més de 37.000 habitants i un campus universitari els preus de lloguer del qual estan molt per damunt del límit fixat de 650 euros al mes per a habitatge complet, cosa que invalida de facto l’accés a aquestes ajudes per a la major part de joves i estudiants”. Aquestes xifres “mostren un desajustament clar entre els límits oficials i la realitat del mercat, situació especialment greu en municipis sense parc públic de lloguer ni ajudes municipals addicionals”.

En la queixa es reflecteix que molts joves, davant aquesta situació, “comparteixen pis i paguen una part proporcional del lloguer; no obstant això, l’Administració denega l’accés a l’ajuda als que residisquen en pisos el lloguer dels quals supera el límit establit, encara que només paguen la seua part proporcional i complisquen la resta dels requisits”. I afig que aquesta “exclusió sistemàtica” en aquests casos “suposa una vulneració del principi d’individualització de les ajudes públiques, que obliga a tindre en compte la situació personal i econòmica individual del sol·licitant, no únicament el total del contracte compartit”.

Exclusió provisional de les ajudes

La Conselleria ha explicat a elDiario.es que les 9.000 sol·licituds incompletes estan excloses provisionalment al no haver aportat tota la documentació requerida o per no complir els requisits necessaris per a ser persona beneficiària d'aquesta ajuda, per la qual cosa se'ls concedeix un termini de deu dies per aportar la documentació necessària o esmenar els defectes que hi haja. Per això, insisteixen que no hi ha “cap” sol·licitud denegada, atés que les que estan incompletes estan en període d'esmena.

Els límits als contractes de renda, apunten, estan marcats pel decret del Govern. En el cas de la Comunitat Valenciana, en previsió de l'increment que podia experimentar el preu del lloguer als municipis afectats per la dana per la falta d'oferta, la Generalitat va sol·licitar poder incrementar aquests límits en la zona. La resta de municipis “es regeix pels criteris establits pel Ministeri, que podria valorar l'increment dels límits de renda en el pròxim Pla d'Habitatge 2026-2030”.

Quant a l'exclusió de les sol·licituds d'ajuda per habitació en els casos en els quals la suma de les ajudes individuals d'un habitatge superen el límit de renda dels supòsits d'ajuda per a habitatge complet, “desconeixem d'on ha extret tal conclusió [el ciutadà que ha presentat la queixa], atés que les bases no estableixen aquesta qüestió com a motiu d'exclusió”. “Tal com regula el decret del Govern, els límits són de renda sobre el contracte; per tant, en els casos en què es demana ajuda per habitatge, el límit és de l'habitatge complet; i en els casos en els quals se sol·licita ajuda per habitació amb el corresponent contracte d'habitació, tenen el límit per habitació, sense que afecte el límit que s'estableix en els casos d'habitatge complet”, detallen.

A més, indiquen que des de la publicació de les bases i la convocatòria d'ajudes “no s'ha rebut cap recurs advertint d'error o cap consideració”. “Podria entendre's que la queixa es basa en interpretacions personals i en alguns casos equivocades sobre un llistat provisional”, sostenen des de la Conselleria, i afigen que el Síndic ha considerat traslladar a la Generalitat aquesta qüestió i l'administració “estudiarà i contestarà dins del termini i en la forma corresponent totes aquestes qüestions”.

Etiquetas
stats