La DEA opera des del port de València per evitar l'eixida de droga als EUA en plena tempesta per l'operació 'Spider' contra el narcotràfic

L'operació Spider contra el narcotràfic al Port de València ha acabat amb més de 80 detinguts, 41 a la presó provisional, i ha permès la confiscació de més de 4,5 tones de cocaïna. La macrocausa oberta pel jutjat d'Instrucció número 15 de València ha demostrat, una vegada més, que el port més important en tràfic de contenidors del Mediterrani és una de les portes d'entrada de la droga a Europa, juntament amb els ports d'Anvers i Rotterdam. Però a banda d'un accés també és una via de trànsit d'altres substàncies tòxiques i rendibles, sobretot del que arriba de països tercers i passa per les seues instal·lacions. El soroll al recinte portuari ha posat en alerta, encara més, a la discreta unitat de l'Administració per al Control de Drogues (DEA, per les sigles en anglès) dels Estats Units (EUA), país que des de fa uns anys i sobretot amb l'arribada de Donald Trump porta una guerra sense quarter contra el narcotràfic.

Des dels atemptats de l'11 de setembre del 2001 a Nova York, la política de seguretat nord-americana en països tercers es va convertir en una qüestió d'estat. Els EUA van omplir de controls els punts d'accés de mercaderies, entre ells tots els ports que volien exportar productes. Tot i ser aliats i amb condicions de seguretat importants, els ports europeus també van patir la psicosi per l'11S i van haver d'assumir algunes de les exigències. El port de València no va ser menys i a una oficina pròpia de funcionaris nord-americans i agents de la DEA va haver d'afegir la incorporació d'un escàner per detectar materials radioactius i explosius. Qualsevol camió que entra al port de València i la càrrega té destinació als EUA passa per aquest control automàtic, expliquen fonts portuàries.

La tecnologia d'aquest escàner és tan precisa que, de vegades, es produeixen falsos positius. Com quan va saltar l'alarma per radioactivitat i no va ser per transport de materials radioactius, sinó perquè el camioner estava rebent un tractament de radiofreqüència. També han saltat alarmes per carregament de plàtans o adobs, que, de vegades, contenen materials que emeten radiació, explica un veterà del Port de València.

Tot i que, en un primer moment, el motiu principal de la presència de funcionaris nord-americans va ser per motius de seguretat nacional i antiterroristes, amb el temps, la lluita contra el narcotràfic ha adquirit un paper important, més quan el port de València no només és un port d'entrada, sinó d'eixida i de trànsit. Des de la Xina, per exemple, circulen diàriament centenars de contenidors amb destinació als ports de la costa est.

El 2022, els funcionaris dels EUA i de la DEA, que comptaven amb una petita oficina, van aconseguir tota una planta baixa d'un dels edificis que ocupava l'antic Consorci València 2007 que es va muntar per a la Copa de l'Amèrica. Les operacions d'aquest personal nord-americà expatriat són molt sigil·loses i es coneix poc de la seua faena, però segons ha pogut saber elDiario.es, una dotzena de funcionaris nord-americans treballen cada dia en el control de tot el que ix en direcció als EUA. I el trànsit de mercaderies entre València i el país nord-americà no és menor. Segons les dades de l'Autoritat Portuària de València (APV), entre gener i agost i malgrat les polítiques aranzelàries de Trump, 94.612 contenidors amb productes van partir des del Port de València cap als EUA, mentre que en trànsit -és a dir, amb origen Xina o altres països- el nombre de contenidors que han eixit des de la capital valenciana amb destinació als EEUU fou de 134.830.

Així, des del 2022 i actualment, els funcionaris i els membres de la DEA ocupen un espai de més de 300 metres quadrats en un edifici de l'Autoritat Portuària de València. La seua faena, passar cadascun dels contenidors per l'escàner i supervisar tot allò que s'exporta cap al seu país. Aquests agents vesteixen de paisà i passen més que desapercebuts, si no fos pel reconeixible accent nord-americà. Ni uniformes ni armilles de la DEA, encara que sí que s'ha pogut observar algun vehicle de fabricació nord-americana i matrícula de Texas.

La seua posició al port és també estratègica, ja que estan molt a prop de l'edifici de Duanes que depèn de l'Agència Estatal d'Administració Tributària del Ministeri d'Economia i Competitivitat. Aquesta oficina és l'encarregada de supervisar tot allò que entra i ix del port i de perseguir el narcotràfic, evidentment amb l'ajuda de les Forces i els Cossos de Seguretat de l'Estat.

La recent operació policial contra el narcotràfic al port de València no ha estat una actuació més. Hi han caigut un agent de la Guàrdia Civil, tres membres del càrtel dels Balcans, 17 treballadors portuaris, nou camioners i 17 responsables de cinc empreses, entre d'altres. Les alarmes estan enceses, sobretot quan 400 contenidors parteixen cada dia de València cap als EUA, a més de 560 més en trànsit procedents de tercers països, la majoria de la Xina, actualment un dels principals fabricants de productes per a drogues sintètiques.