Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

El fiasco dels plans de Rodalia a la Comunitat Valenciana: el Govern prepara el tercer després de fracassar els del 2010 i el 2017

Nombrosos usuaris esperen l'arribada, amb retard, d'un tren de Rodalia en l'estació del Nord de València, en una imatge d'arxiu.

Carlos Navarro Castelló

0

“Estem treballant en una proposta d’estudi de la qual presentaríem un primer esborrany al Ministeri de Transports aproximadament a principis de l’any que ve, amb la idea que al març o abril, si no hi ha canvis, presentàrem el Pla de Rodalia”.

Així es va pronunciar divendres el delegat de Relacions Internacionals de Renfe per a la Comunitat Valenciana, Juan Carlos Fulgencio, que, durant la presentació del projecte bàsic del canal d’accés de València i preguntat pel nivell d’execució del Pla de Rodalia vigent, va sorprendre en avançar que està treballant-se en un nou Pla de Rodalia per a la Comunitat Valenciana.

Aquest servei ja fa anys que és llastrat, sobretot en el nucli de València, per les obres del tercer carril del Corredor Mediterrani entre la capital valenciana i Castelló de la Plana, unes faenes que acabaran al llarg de l’any que ve, segons va assegurar fa poc el ja exministre José Luis Ábalos. Les queixes dels usuaris per retards o cancel·lacions de trens són habituals en les xarxes socials.

El nou Pla de Rodalia anunciat per Fulgencio, que inclourà el nucli d’Alacant, evidencia el fiasco dels dos anteriors, l’un presentat pel PSOE i l’altre pel PP. Així, el 2010 va quedar en lletra morta el presentat pel ministre de Foment socialista José Blanco, amb una inversió prevista de 3.400 milions.

Set anys més tard, després de no executar-se pràcticament cap dels projectes, el ministre de la mateixa cartera, Íñigo de la Serna (PP), va anunciar un nou Pla de Rodalia que incloïa 45 actuacions amb una inversió global de 1.436 milions d’euros (un 58% menys que l’anterior) fins a l’any 2025, encara que el ministre va assegurar que almenys 40 actuacions estarien acabades el 2022.

No obstant això, segons un estudi de la Cambra de Contractistes, fins al febrer de l’any passat tan sols s’havien licitat obres per valor de 100,4 milions d’euros, és a dir un 8,9% del total.

Ara, segons va explicar Fulgencio, es treballa en una reelaboració del Pla: “Durant els últims mesos s’ha estat treballant en la recapitulació d’actuacions que s’han d’escometre, un procés que es revisa línia per línia i projecte per projecte, i que una vegada s’ha arreplegat aquesta informació, recollida en l’ingent Pla de Rodalia de la Comunitat, s’ha sotmés a consideració del ministeri”.

També va remarcar la necessitat d’“anar tots a l’una” i treballar amb la Generalitat “la compatibilitat del disseny que correspon al territori”. Pretén ser un pla “vertebrat”, “molt ecològic” i “bastant intermodal”, en què està fent-se un “esforç no sols de disseny d’infraestructures sinó en la connectivitat”.

De la seua banda, la presidenta de l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) i Adif Alta Velocitat (Adif AV), María Luisa Domínguez, va explicar que s’estudia en quins trams cal duplicar línies, mentre que alguns trams del tren de la costa, per exemple, estan pendents de la declaració d’impacte ambiental, encara que hi ha “tantes ganes de fer-lo que ja es té contractat el projecte”.

Així mateix, va voler fer una “matisació” respecte del fet que no es tracta d’un nou pla diferent del de 2018, ja que el que es va presentar en el seu moment, “encara que es diguera pla”, era més aïna “un programa de necessitats d’inversió”. Ha explicat que dilluns passat es va aprovar un conveni entre el Ministeri de Transports, Hisenda i Adif per a la “senda inversora en els pròxims anys”.

En aquest sentit, va afirmar que “amb aquestes necessitats d’inversió, és realment ara que tenim una senda d’inversió garantida” i es pot “muntar el que sí que es pot denominar un pla”.

Etiquetas
stats