La Generalitat torna a usar els serveis mínims del 100% per a constituir els tribunals de les PAU, malgrat haver-hi renunciat uns 200 correctors
LLEGIR EN CASTELLÀ
La vaga educativa que ha posat en escac el Govern valencià compleix arriba divendres la quinzena jornada d’aturs i mobilitzacions en la tercera setmana. De moment no hi ha acord, més enllà del pacte que van tancar la Conselleria d’Educació i els sindicats minoritaris —CSIF i ANPE, que representen aproximadament el 30% del professorat—, que preveu una millora salarial de 200 euros —vinculats a l’IPC— en tres trams entre el mes vinent de setembre i gener del 2028. D’altra banda, s’han registrat alguns acostaments en qüestions com la reducció de la càrrega burocràtica o les infraestructures, però les postures continuen encara molt allunyades en matèries clau com les ràtios o les plantilles.
Una de les principals repercussions d’aquest conflicte laboral podria traslladar a les proves d’accés a la universitat (PAU) que s’esdevenen la setmana vinent, entre el 2 i el 4 de juny. Així doncs, més de 250 correctors d’exàmens de la PAU han amenaçat aquesta setmana mateixa de retardar el procés absentant-se dels tribunals o fins i tot renunciant a formar-ne part. També consideren la possibilitat d’emprendre “accions més contundents” referides al lliurament de les qualificacions dels alumnes arribat el moment. En total, el sistema té 55 tribunals i 1.500 professors titulars, sense computar els substituts.
Segons aquests docents, constituïts en l’Assemblea de Professorat Corrector, ja s’han presentat nombroses sol·licituds formals de renúncia davant els tribunals respectius per a evitar participar en les correccions. A més, han explicat que hi ha una “absoluta falta de directrius clares i unificades per part de l’Administració”, cosa que provoca que cada tribunal oferisca respostes “dispars i contradictòries”.
Sobre aquest tema, sostenien que en alguns casos s’accepten les renúncies immediatament, mentre que en altres es deneguen de manera taxativa o es manté els afectats a l’espera, al·legant que la consulta ha d’elevar a instàncies superiors. La disparitat arriba a l’extrem que a diversos docents se’ls ha advertit que el mer fet de connectar-se a la reunió informativa en línia ja implica l’acceptació automàtica de la seua plaça en el tribunal, anul·lant qualsevol possibilitat posterior de renúncia.
Des d’aquest col·lectiu han assenyalat a elDiario.es que ja s’han produït unes 50 renúncies en la Universitat Politècnica de València i en la Universitat de València, unes 40 en la Universitat Jaume I de Castelló, una trentena en la Universitat d’Alacant i 25 en la Universitat Miguel Hernández d’Elx (cosa que suma unes 200 renúncies, el 13% en total). Per contra, la Conselleria ha rebaixat l’impacte assegurant que els casos notificats fins al moment “són anecdòtics i s’han cobert amb els suplents”.
Des del departament d’Educació s’ha confirmat que els tribunals estan constituint-se “sense cap problema” en totes les universitats de la Comunitat Valenciana, al mateix temps que insistien que, gràcies als serveis mínims, “no hi haurà cap problema de realització, ni de correcció dels exàmens”.
En aquesta línia, la secretària autonòmica d’Universitats, Esther Gómez, en la seua condició de presidenta de la Comissió Gestora de la PAU, va sol·licitar a la Direcció General de Treball uns serveis mínims del 100% per al personal docent designat com a membre dels tribunals avaluadors amb la finalitat de “garantir” la celebració de les proves. L’Administració autonòmica advertia aquesta setmana mateixa que la correcció és de compliment obligat per als que s’hi van inscriure voluntàriament, i va alertar que l’absentisme podria implicar sancions que impedisquen tornar a formar part de futurs tribunals.
0