Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Las comunidades del PP amenazan con boicotear el plan para blindar las VPO
El borrado de nombres en los papeles del franquismo: “Frena la investigación”
Opinión - 'Felipe González y el hartazgo', por Neus Tomàs

La Intervenció de València veu carències “legals” en places de la fundació en la qual Anticorrupció investiga col·locació

L'alcaldessa de València, María José Catalá.

Carlos Navarro Castelló

València —

0

La Intervenció General de l’Ajuntament de València ha emés l’auditoria de control intern corresponent a l’exercici 2025 sobre la gestió de les diferents empreses i fundacions municipals, que no ha fet sinó afegir dubtes sobre les presumptes irregularitats comeses en dues entitats que són objecte d’investigació de la Fiscalia Anticorrupció.

L’informe, a què ha tingut accés eldiario.es, passarà dimecres per la Comissió d’Hisenda i Participació i posteriorment es portarà al ple del pròxim dimarts 28 d’abril. El mes de desembre passat se’n va traslladar una versió preliminar, que ara s’ha completat amb les aportacions dels diferents organismes auditats.

L’auditoria analitza els comptes de l’exercici 2024 i una de les entitats que pitjor parada ix és la fundació Visit Valencia sobre la qual Anticorrupció ha obert una investigació per un presumpte cas de “col·locació”. En concret, com ha informat aquest diari, Compromís va denunciar que va haver-hi prevaricació i tràfic d’influències en la publicació i l’adjudicació de diverses places en organismes públics dependents de l’Ajuntament de València i de l’Autoritat Portuària (APV), places que es van convocar al llarg del 2024 de manera gairebé simultània i que van ocupar tres extreballadors del Consorci València 2007, que estava llavors en procés de liquidació per a donar entrada al nou operador privat. La denúncia apunta l’alcaldessa, María José Catalá, les regidores de Turisme, Paula Llobet, i Esports, Rocío Gil, i la presidenta de l’APV, Mar Chao. Compromís i el PSPV han demanat que s’amplie al regidor José Marí Olano després dels àudios destapats per elDiario.es en què s’aprecia com informa els exempleats de diverses places a què podrien presentar-se.

La investigació de la Fiscalia se centra així en tres possibles irregularitats: el presumpte tripijoc de les places del Port de València; la convocatòria quasi idèntica a què es presenten les mateixes aspirants en la Fundació Esportiva Municipal (FEM), entitat que desisteix del procés una vegada són admeses en l’APV; i el possible incompliment dels requisits de l’adjudicatari de la plaça de Visit Valencia.

En el cas d’aquesta última entitat, l’informe de la Intervenció Municipal revela que “la nova estructura organitzativa aprovada l’abril del 2024 va donar lloc a increments salarials i reclassificacions de llocs amb deficiències legals i procedimentals”. En diversos casos, “no consta acreditació de la titulació exigida, l’adjudicació de llocs es va fer sense respectar plenament els principis d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat, i tampoc figura una justificació objectiva de la reclassificació”.

A més, “en altres llocs promoguts a categories superiors, no es va formalitzar prèviament la modificació de la relació de llocs ni es van definir adequadament funcions i requisits, i el procés de promoció interna presenta falta de transparència i de documentació suficient” i afig: “Aquestes actuacions van provocar que la massa salarial del 2024 augmentara un 5%, superant el límit legal del 2,5% previst en la normativa aplicable”.

Les conclusions de l’informe apunten també a un possible cas de fraccionament de contractes: “En tres contractes menors de patrocini del 2024 no consta una justificació suficient del retorn econòmic per a la Fundació, per la qual cosa no queda acreditada l’equivalència de les prestacions, en incompliment de la circular de 17 de setembre de 2021 de l’Ajuntament de València. A més, l’import individual dels contractes, 14.950 euros més IVA, suggereix un possible fraccionament o una fixació orientada a eludir la tramitació d’un procediment de contractació no menor, amb menys garantia dels principis de la Llei de contractes del sector públic (LCSP)”.

Possibles irregularitats en València Activa

L’informe de la Intervenció també enumera presumptes irregularitats en la fundació València Activa, ara extingida, una entitat sobre la qual també hi ha una investigació oberta per part de la Fiscalia Anticorrupció. De fet, la Unitat Central Operativa de la Guàrdia Civil va intervindre el 30 d’abril passat en el consistori documentació sobre els processos de contractació d’aquest ens, que era dirigit per l’exportaveu de Vox i exregidor d’Ocupació Juan Manuel Badenas.

Sobre aquest tema, l’auditoria municipal destaca que “s’han evidenciat deficiències rellevants en la contractació menor de patrocinis formalitzada el 2024, consistents en la insuficient connexió de determinats expedients amb les finalitats fundacionals, incompliments de les regles internes de tramitació i validació, absència d’una justificació econòmica suficient del retorn publicitari i de l’equivalència de les prestacions, falta d’acreditació documental bastant de l’efectiva execució de l’objecte contractual i concurrència d’indicis que determinades operacions pogueren respondre, per la seua vertadera naturalesa, a subvencions o a una utilització improcedent de la contractació menor, al marge de les exigències de l’LCSP”.

També posa en relleu que “el règim retributiu del personal fix de la Fundació s’equipara al del personal d’igual categoria de l’Ajuntament de València”. No obstant això, “s’ha comprovat la consolidació indeguda, com a retribució bàsica, de determinats conceptes salarials que no els corresponen conforme a aquest règim i que haurien de ser objecte de reintegrament”. En particular, “s’han inclòs de manera improcedent el complement d’activitat professional, el complement de carrera professional i un càlcul superior al que hi ha hagut dels triennis en les pagues extraordinàries”.

Visit Valencia evita avalar la plaça adjudicada a un extreballador del Consorci

Compromís va remetre una pregunta a la direcció de Visit Valencia perquè acreditara si E. M., extreballador del Consorci València 2007 que va obtindre una plaça en un procediment que està sota la lupa de la Fiscalia Anticorrupció, complia el requisit de ser empleat públic durant tot el procés de selecció, tal com marcaven les bases. Segons la informació que maneja la coalició valencianista, E. M. va ser acomiadat del Consorci abans que acabara l’oposició, i encara així, va obtindre la plaça.

Sobre aquest tema, Visit Valencia ha contestat que, “a conseqüència de les notícies aparegudes recentment en els mitjans de comunicació relacionades amb aquesta sol·licitud, s’ha encarregat un informe per part de l’Ajuntament per al qual està recopilant-se tota la informació necessària. En el moment en què siga possible, i com a màxim en el termini d’un mes, es traslladarà la informació sol·licitada”.

Sobre la petició de còpia de la relació de llocs de treball (RLT) de la Fundació Visit Valencia sol·licitada també per Compromís, la fundació afirma que “en aquests moments no té una RLT en els termes de l’article 74 del Trebep, motiu pel qual no se li’n pot facilitar una còpia”. No obstant això, l’informe de la Intervenció adverteix que “en altres llocs promoguts a categories superiors, no es va formalitzar prèviament la modificació de la relació de llocs”.

Etiquetas
stats