La nova cap de personal de la Diputació va incomplir la recomanació d’Antifrau que demanava que Mompó tornara part del seu sou
LLEGIR EN CASTELLÀ
La flamant cap de personal de la Diputació de València i exsecretària interventora de l’Ajuntament de Gavarda durant més de 12 anys, María Escamilla Faus, no va acatar i no va implementar les recomanacions que l’Agència Antifrau havia fet al consistori que dirigeix Vicente Mompó des del 2011, segons la memòria de la institució del 2022. En concret, va incomplir el requeriment de l’Agència de reclamar a Mompó que tornara els diners de les nòmines d’alcalde que havia cobrat indegudament entre el 2011 i el 2019 per haver incorregut en una incompatibilitat, ja que va percebre un salari públic i un altre de privat sense comunicar-lo al ple. A més, tampoc va introduir en el consistori un protocol per a donar a conéixer a tots els càrrecs electes municipals “l’obligatòria observança i compliment en matèria d’incompatibilitats”.
María Escamilla ha explicat a elDiario.es que sí que va iniciar des de l’Ajuntament de Gavarda el protocol que li sol·licitava Antifrau, però que es va quedar obert perquè va abandonar el consistori el desembre del 2023. “Ja vaig explicar a l’Agència Antifrau que un ajuntament de poc més de 1.000 habitants no té recursos humans i materials per a fer aquesta mena de documents, però, així i tot, vaig iniciar la recomanació. No sé si finalment es deu haver acabat, perquè me’n vaig anar”, ha argumentat. Pel que fa a la segona recomanació, l’habilitada nacional ha defensat que va motivar davant Antifrau que no es podia reclamar el sou cobrat irregularment, segons l’Agència, perquè era menor de 40.000 euros anuals. “Una dedicació parcial pot arribar a 40.000 euros i l’exclusiva de Mompó era de 32.000, com li havia de reclamar una cosa si no havia arribat al mínim?”, ha afegit.
Com va contar dilluns elDiario.es, entre el 2011 i el 2019 Vicente Mompó “ni va sol·licitar ni va obtindre compatibilitat” del ple de l’Ajuntament de Gavarda per a cobrar el sou íntegre en el consistori i a més percebre emoluments de la seua empresa d’activitats esportives. En un extens informe, l’Agència Antifrau va concloure que l’actuació del president de la Diputació de València havia sigut irregular i havia de tornar part del que havia percebut com a alcalde. En el procediment, la secretària interventora va fer diversos informes en què defensava Vicente Mompó. En un, fins i tot responsabilitzant-se ella mateixa de l’actuació per no haver avisat l’alcalde, i els altres regidors, que han de conéixer la llei d’incompatibilitats. En un altre informe va concloure que, com que la investigació havia arrancat el 2021 i Mompó ja no cobrava de l’Ajuntament des del 2019, no hi havia cas. No hi havia incompatibilitat.
El 2022, un any després que Antifrau haguera conclòs que Vicente Mompó havia actuat de manera irregular, l’Agència va publicar en la seua memòria anual que l’Ajuntament de Gavarda, en aquest cas la secretària interventora, havia incomplit les seues recomanacions.
Quines eren aquestes recomanacions? Segons la memòria de 2022, l’habilitada nacional de l’Ajuntament havia d’haver iniciat “la revisió d’ofici de les actuacions que incorregueren en causa de nul·litat de ple dret, corresponents als actes administratius aprovatoris de les diferents nòmines abonades al càrrec electe”. És a dir, havia d’haver calculat els salaris abonats de manera irregular i obligat Vicente Mompó a reintegrar-los a les arques municipals. No va fer res, per la qual cosa l’actual president de la Diputació de València es va salvar d’haver de tornar una quantitat que podria haver suposat una quantitat important, almenys la corresponent als exercicis 2018 i 2019, perquè els anteriors estarien prescrits.
María Escamilla ha defensat pel que fa a aquest incompliment que discrepava de l’informe d’Antifrau i que ella havia lliurat altres informes igualment fonamentats. “Jo no puc anar en contra dels meus actes, si jo motive i argumente que Vicente Mompó tenia en realitat una dedicació parcial de facto, quin procediment he d’iniciar, si no se n’ha passat del màxim” ha defensat. “El fons de la qüestió és que Mompó tenia normativament una exclusiva, però no cobrava com una exclusiva”, ha afegit. Per això, la secretària interventora no va fer la revisió d’ofici calculant el possible cobrament indegut.
María Escamilla és des de maig la cap de personal de la Diputació de València. L’habilitada nacional ha hagut de sol·licitar una comissió de servei per a poder treballar com a cap de servei en la institució provincial. Pel seu nou treball percebrà un salari de 91.000 euros bruts anuals, per ser un lloc de funcionària A1 amb complements 28 C3. A aquests emoluments caldrà sumar els triennis que tinga acumulats, per la qual cosa la nova cap de personal podria arribar o superar els 100.000 euros de salari. Un sou molt més alt que el que podria percebre en un ajuntament de menys de 5.000 habitants en què els ingressos poden ser d’uns 55.000 euros bruts a l’any. Segons la mateixa Escamilla Faus, encara que el lloc és de lliure designació, s’ha hagut de presentar a un procediment a què es van presentar mitja dotzena més d’aspirants.
Després de revelar elDiario.es les actuacions de María Escamilla com a secretària interventora de Gavarda que van beneficiar Vicente Mompó, el PSPV-PSOE ha anunciat que portarà el nomenament de la flamant cap de personal de la Diputació de València a la Fiscalia Anticorrupció. El portaveu socialista en l’ens provincial va lamentar que la funcionària, fins fa poc més d’un any i mig secretària interventora de l’Ajuntament de Gavarda que presideix Mompó, “arribe a la Diputació després de ser una de les figures essencials en l’elaboració de l’estratègia i els informes que tenien com a objectiu justificar que Mompó, sent alcalde i amb dedicació exclusiva, poguera cobrar de manera simultània el sou d’alcalde i, a més, una sèrie de remuneracions privades”. “Uns fets pels quals l’Agència Antifrau va sancionar l’actual president de la Diputació de València i el va obligar a tornar part del seu sou”, va afegir.
Aquest nomenament, amb un salari de més de 90.000 euros, “constitueix una burla al principi d’exemplaritat que ha de regir en qualsevol Administració pública”, assegura el portaveu socialista.
“En compte de garantir la independència en els llocs clau de la Diputació Provincial de València, Mompó premia amb un càrrec de màxima rellevància a qui va contribuir en la seua defensa davant una investigació oficial d’Antifrau i va intentar justificar el seu cobrament indegut”, va assegurar Bielsa. “Resulta intolerable que una institució que representa tots els municipis de la província s’utilitze com a plataforma per a recompensar lleialtats personals per damunt de l’interés general, motiu pel qual Mompó ha de comparéixer públicament i explicar-se davant la ciutadania”, va assenyalar el portaveu del PSPV en la institució provincial.
0