Una empresa de camions utilitza la imatge de dones semidespullades en vehicles que transporten carn
Un dels últims casos de publicitat sexista que ha saltat a la palestra ha tingut lloc a Vila-real, on el col·lectiu feminista Grup de Dones de Vila-real i l'Ajuntament d'aquesta localitat castellonenca han denunciat l'ús que l'empresa de transport de carns Platzen –austríaca, encara que amb base en aquesta província- fa de la imatge de la dona. El col·lectiu ha criticat el tracte vexatori que suposa la presència de dones semidespullades en vehicles de transport de carn i el Consistori, per la seua banda, ha traslladat la denúncia a l'Observatori Valencià de Publicitat no Sexista.
Des de l'agrupació de dones afirmen comptar amb el suport, no solament de l'Ajuntament, sinó també amb el de molts veïns “que no volen que passen aquestes coses”. Asseguren que l'empresa, que utilitza en els seus vehicles la imatge de models semidespullades, usa a la dona “com un objecte, que pots agafar i tirar quan vulgues”.
“Aquest tipus de coses fa que proliferen els ramats, que els masclistes et tinguen com un objecte, donar aqueixa imatge cosificada com si dins dels camions hi haguera verdures que em puc menjar o una dona que em puc tirar… Transportes carn i anuncies carn de dona. És un tipus de publicitat que està penalitzada, això no cal deixar-ho passar. Aquestes coses no es poden consentir”, afirma Ana Claramonte, portaveu del col·lectiu, en declaracions a eldiario.es.
L'empresa, sobre la qual ja consta un expedient obert al febrer de 2018 en l'observatori, no ha donat resposta encara als requeriments de la Generalitat Valenciana, assegura que els camions espanyols no porten aquestes imatges i són, únicament, els que procedeixen d'Àustria els que les contenen, a pesar que aquests vehicles sí que circulen per les carreteres de la Península i estacionen en les instal·lacions que l'empresa té a Vila-real. Des de l'observatori s'ha instat a l'Institut de la Dona del Govern central i al Govern austríac a actuar per acabar amb aquesta situació.
Casos similars
En 2015, el Jurat de la Publicitat d'Autocontrol va considerar discriminatoris una sèrie d'anuncis de Cillit Bang en els quals únicament apareixien dones netejant. Autocontrol va considerar: “Presenta a la dona com a única encarregada d'assumir íntegra i exclusivament les tasques de la cura de la llar” i perpetua un comportament estereotipat per raó de gènere.
En 2016, després d'una denúncia de la Conselleria d'Igualtat, Bankia va retirar una sèrie de cartells sobre “la comissió que et cobra la teua dona per anar-te'n de comiat de solter” per publicitat sexista. L'entitat bancària va retirar immediatament l'anunci en obrir-se les diligències pre-processals per part de la Fiscalia provincial de València.
Al maig d'enguany, el Consell va obrir expedient a El Corte Inglés per publicitat sexista en la campanya “100% mare”. La Conselleria d'Igualtat va considerar que aquesta publicitat fomentava “un estereotip de mare que resigna a les dones a complir amb el seu paper de ”bona mare“ basat en la dedicació per damunt de la resta d'identitats que la conformen”.
La Llei contra la publicitat masclista
La Llei General de Comunicació Audiovisual especifica: “Està prohibida tota publicitat que utilitze la imatge de la dona amb caràcter vexatori o discriminatori” i l'Estatut dels Consumidors i Usuaris de la Comunitat Valenciana estableix com a infracció “l'ús de pràctiques comercials deslleials amb les persones consumidores i usuàries i la realització de publicitat il·lícita, infringint el que es disposa per les disposicions aplicables”.
Així mateix, la llei General de Publicitat estableix que és “il·lícita” la publicitat que “atempte contra la dignitat de la persona o vulnere els valors i drets reconeguts en la Constitució”. Aquesta llei inclou en la tipificació “els anuncis que presenten a les dones de forma vexatòria o discriminatòria, bé utilitzant particular i directament el seu cos o parts del mateix com a mer objecte desvinculat del producte que es pretén promocionar, bé la seua imatge associada a comportaments estereotipats”.
0