Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Adolfo Utor: “Construir vaixells que no contaminen no solament és responsable, també és rendible”

El president de Baleària, Adolfo Utor.

Redacció

Dénia —

En un món “en crisi generalitzada, en caiguda contínua”, el president de Baleària, Adolfo Utor, va traçar aquest dijous a bord del buc Regina Bálitca amarrat en el port de Dénia una visió de l'important paper“ que han de jugar les empreses en el futur: ”No cal tenir por a dir que les companyies han de dedicar-se a fer negoci, però han de ser negocis responsables, que s'avancen a les exigents normatives ambientals del futur“. I en aquest sentit, va explicar que Baleària aposta pel concepte 'smart maritime' per a seguir impulsant l'ecoeficiència i el desenvolupament sostenible.

Així, la companyia està construint tres 'cruise ferries' propulsats per gas natural liquat, “que reduiran les emissions contaminants i aplicaran la intel·ligència per a maximitzar l'experiència del viatge en alta mar”. Un d'aqueixos bucs s'està construint en una drassana de Bilbao i els altres dos a Venècia, amb una inversió de més de 320 milions d'euros.

És un camí que es va iniciar fa temps. Utor va recordar que la naviliera va ser pionera a propulsar vaixells amb aqueixa nova energia i que la iniciativa ha donat resultat: la seua flota, composta per 25 vaixells, va navegar el 2016 un 13% més que l'any anterior, fins a cobrir 1.045.000 milles, i no obstant això va contaminar menys, va reduir un 40% les emissions de CO2, un 85% les d'òxid de nitrogen i quasi un 100% les de sofre.

“Construir vaixells que no contaminen no solament és responsable sinó també rendible”. A més, atès que aquesta “energia neta no solament s'aplica a la motorització dels vaixells sinó també a la digitalització”, la naviliera projecta tres estacions marítimes intel·ligents i va posar com a exemple el funcionament de la de Dénia, al costat de la qual el president de Baleària va presentar per setè any consecutiu la Memòria de Responsabilitat Social Corporativa i Sostenibilitat “com un exercici de transparència”. De fet, en el saló del Regina Baltica es trobava una nodrida representació de la societat de la Marina Alta i de les comarques valencianes.

Davant aqueix auditori, Utor va cridar a eliminar “altres prejudicis» com els que encara s'alcen contra la col·laboració públic-privada, que va defensar, posant de nou com a exemple l'estació de Dénia, o les ”barreres“ que s'ha trobat en alguns territoris a l'hora de realitzar projectes de desenvolupament.

Més de tres milions de passatgers

Aqueixa memòria també plasma que l'any passat, el volum de negoci de la mercantil va ser de 330 milions. Baleària va transportar 3,5 milions de passatgers i 5 milions de metres lineals de càrrega (320.000 tràilers). Va operar en 18 línies a Balears, Ceuta i Melilla, el Marroc, Algèria i el Carib, a més de les dàrsenes de la península. Entre les «fites» de Baleària al llarg del 2016, va subratllar “l'obertura de nous mercats, amb les rutes cap a Melilla i la implantació a Algèria”.

L'increment de negoci generat per l'activitat empresarial va permetre retornar més de 347 milions –l'anomenat cash flow social–, principalment a proveïdors, administracions públiques (no solament impostos sinó també cànons per activitat en ports com el de Dénia) i empleats, a més d'altres conceptes.

Utor va defensar que “Baleària contribueix de manera significativa al desenvolupament econòmic i social de les comunitats on opera”. Així, va indicar que “el 85% dels quasi 6.000 proveïdors són locals” i que la Fundació Baleària, a través dels seus programes culturals, va realitzar més de 70 activitats amb la participació de més de 40 artistes i “va seguir impulsant els projectes de recerca, solidaritat i sensibilització mediambiental”.

Plantilla intercultural

El president de Baleària va subratllar el “caràcter intercultural” de la plantilla de la naviliera: un 14,2% de la mateixa és d'origen forà pertanyent a 37 nacionalitats, entre les quals va destacar les comunitats centroamericana i musulmana. Utor va assenyalar que per a la companyia és important poder atendre els passatgers en la seua pròpia llengua i cultura. En l'actualitat, en Baleària treballen 1.363 persones tant en terra com en la flota, un 14% més que en l'exercici 2015.

Per tal de millorar la seua facilitat de contractació, un 83% de la plantilla va rebre formació, en la qual destaquen les accions per a oficials de flota i responsables d'àrea, la formació en gas natural i un programa per a promocionar empleats en l'obertura de línies internacionals.

Entre els principals beneficis socials va ressaltar el fons social de flota, a través del qual una part de la massa salarial es destina a millores dels empleats (el 2016 va cobrir el segur de salut de 199 tripulants) i els 21.000 euros que van recaptar els treballadors en el Fons de Solidaritat destinat a ajudar a un company la filla del qual pateix un trastorn genètic.

Etiquetas
stats