El Consell denuncia que el 80% de la inversió de l'Estat en el Corredor Mediterrani va a línies AVE amb Madrid
La Generalitat Valenciana ha tret a la llum les vergonyes de l'autèntica inversió del Govern de Mariano Rajoy en el Corredor Mediterrani després d'anys omplint-se la boca sobre la suposada prioritat d'aquesta infraestructura per a l'Estat.
Des de l'executiu central sempre s'ha venut que el Ministeri de Foment ha invertit 13.500 milions d'euros en aquesta infraestructura que ha de servir per a enllaçar Andalusia, Murcia, Comunitat Valenciana i Catalunya en ample internacional, la qual cosa permetrà la seua connexió amb França en alta velocitat per a passatgers i mercaderies.
No obstant això, la consellera d'Obres Públiques, María José Salvador, el secretari autonòmic, Josep Vicent Boira, i el president de la Generalitat, Ximo Puig, han fet un desglossament sobre l'autèntica destinació d'aquestes inversions i han revelat que un 80% han anat a parar línies d'alta velocitat (AVE) connectades a Madrid de forma radial.
En concret, d'aqueixos 13.500 milions s'han destinat 10.767 als eixos Madrid-Barcelona-França, Madrid-Alacant-Múrcia i Madrid-Còrdova-Granada. D'aquesta quantitat, 3.157 milions del tram Tarragona-Barcelona vénen de l'any 2.008, quan es va finalitzar l'obra.
Així, la realitat és que fins ara només s'han destinat 2.607 milions d'euros a trams exclusius del Corredor. En concret, s'han invertit 48 milions en el tercer carril de Barcelona a Tarragona, tram que es finalitzarà suposadament el 2020, amb cinc anys de retard. Altres 568 milions d'euros en el tram Vandellós-Tarragona, la finalització del qual està prevista el 2018 (tres anys de retard). El tram Vandellós-Castelló s'ha emportat 59 milions i no té data de finalització.
València-La Encina aglutina 1.140 milions d'inversió i la seua data de finalització està prevista el 2019, amb quatre anys de retard. El tram Múrcia-Almeria s'ha portat 792 milions d'euros i no té data de finalització. Finalment, l'enllaç Almeria-Granada no s'ha emportat ni un euro d'inversió fins ara.
A més, segons han informat, en els anys 2014, 2015 i 2016 no s'ha finalitzat ni un sol tram del Corredor i segons l'Informe de la Intervenció General de l'Estat del 2015, dels pressupostos generals d'aqueix any en actuacions ferroviàries a la Comunitat només es va licitar un 35% dels 405,8 milions previstos.
Sobre aquest tema, la consellera Salvador ha exigit que els pressupostos generals de l'Estat que es presentaran en els pròxims dies incloguen els 165 milions necessaris per a executar el tram Castelló-Vandellós, els 237 milions que resten per al tram València-La Encina de manera que s'anticipe la finalització de les seues obres a 2018 i el tram Montfort-Múrcia, amb 1.200 milions d'euros més.
Per la seua banda, el president de la Generalitat, Ximo Puig, ha demanat la subvenció al transport metropolità de València, amb 38 milions d'euros de finançament estatal, i que en tot cas les inversions no siguen inferiors als 1.100 milions d'euros, que és el que li correspon a la Comunitat Valenciana en funció de la seua població i el seu Producte Interior Brut.
Puig ha recordat que hi ha altres projectes ferroviaris prioritaris com la modernització de les Rodalies, de les quals ha insistit a sol·licitar-ne la transferència de la gestió a la Generalitat, la modernització de la línia València-Sagunt-Terol-Saragossa o el projecte del tren de la costa.
Sobre el recent anunci de Rajoy a Catalunya on ha promès 4.000 milions per als trens de rodalies i un fort impuls a les obres del Corredor Mediterrani en aquesta autonomia, Puig ha advertit que “no es pot premiar el victimisme” i que creu “en el diàleg per a arribar a solucions i acords sense respostes histrióniques”, si bé ha reconegut que “la paciència té un límit”.