Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Sánchez le aguanta el pulso a Trump con la guerra de Irán
Los cuatro escenarios que puede dejar la guerra en Oriente Medio
Opinión - 'Cuando la guerra ya no necesita excusas', por Alberto Garzón

El Govern valencià reclama a Ribera Salud i Sanitas el reintegrament de l’excés de pagaments fets per l’efecte de la pandèmia

L'hospital del Vinalopó, a Elx.

Carlos Navarro Castelló / Sergi Pitarch

València —

0

“La concurrència d’un esdeveniment extraordinari i alié al risc normal del contracte —com va ser l’emergència sanitària derivada de la Covid-19— ha provocat una alteració substancial de la base econòmica (...), cosa que ha generat un efecte d’arrossegament i consolidació de despeses no estructurals”. El Consell Jurídic Consultiu (CJC) es manifesta en aquests termes en l’informe (document complet al final de la informació) que es va fer públic el mes de gener passat.

D’aquesta manera, l’òrgan va advertir que la Conselleria de Sanitat hauria abonat a Ribera Salud, com a empresa gestora dels hospitals públics de Torrevella, Dénia i Elx-Crevillent, i a Sanitas, com a concessionària de l’hospital públic de Manises, un preu “unflat” pel servei prestat per habitant (capita) a partir de l’any 2020 per haver consolidat l’augment de la despesa registrada de manera extraordinària a conseqüència de la pandèmia.

Sobre aquest tema, fonts de la Conselleria de Sanitat han informat elDiario.es que, a conseqüència d’aquest informe, es va remetre burofax a totes dues mercantils per a convocar-los a una reunió amb l’objectiu d’abordar la repercussió d’aquest en el càlcul de la capita i, per tant, de les liquidacions des de l’any 2022, quan es va normalitzar la situació. La liquidació és el balanç anual que es fa entre l’abonat per l’Administració en concepte de capita i altres despeses associades a la gestió i els serveis prestats finalment per l’empresa.

Les mateixes fonts han comentat que la primera reunió es va celebrar el 2 de febrer passat amb el Grupo Ribera i la segona el 9 de febrer amb Sanitas: “El primer que s’ha fet ja és sol·licitar un informe a l’Advocacia de la Generalitat amb les indicacions sobre el procediment administratiu a seguir per a dur a terme l’aplicació correcta del dictamen del CJC”.

L’informe al CJC el va sol·licitar la mateixa Conselleria de Sanitat per a donar cobertura legal a les liquidacions fetes amb les empreses concessionàries (actualment només queda l’hospital d’Elx-Crevillent de gestió indirecta). Segons el CJC, les liquidacions calculades a partir de la pandèmia no són correctes, perquè el preu de la capita que cada any s’actualitza en funció d’unes variables està sobrevalorat per la despesa extraordinària que va suposar la pandèmia, ja que, una vegada es va normalitzar la situació, no es va descomptar de l’equació.

Com va informar elDiario.es, la Sindicatura de Comptes va posar de manifest que Sanitat va fer efectiva el maig de l’any passat la pròrroga del contracte amb Ribera Salud per la gestió de l’àrea de salut d’Elx-Crevillent sense corregir aquest desfasament, malgrat que un informe de la Viceintervenció General per a l’Administració Sanitària (VGAS) advertira mesos abans d’aquesta situació. Fins i tot la capita es va actualitzar a l’alça, en un 1,50%, i va quedar, doncs, fixada en 1.066,44 euros per persona, com va advertir aquesta redacció.

Segons la Sindicatura, “l’efecte del Covid va incrementar excepcionalment els indicadors que serveixen de base per al càlcul de la capita des del 2020”, cosa que suposa “un possible enriquiment injust a favor del contractista, segons conclou la VGAS, atés que les liquidacions són a favor de la concessionària a partir d’aquesta data”.

Sobre aquest tema, fonts de Sanitat ja van explicar que “la pròrroga es va fer perquè l’informe de la Intervenció va ser de conformitat; en aquest informe de conformitat, l’interventor fa l’observació de fer la consulta al CJC, cosa que es fa a continuació. Aquest és l’ordre correcte. Si l’informe haguera sigut de disconformitat al·legant que abans calia fer aquesta consulta al CJC, no s’hauria formalitzat la pròrroga”.

Etiquetas
stats