LLEGIR EN CASTELLÀ
La televisió pública valenciana ha sigut condemnada a pagar un total de 6.850 euros al veterà fotoperiodista José Penalba per 39 “utilitzacions il·lícites” sense autorització de 17 de les seues fotografies. La sentència del Jutjat del Mercantil número 5 de València ha estimat la demanda del professional, actualment jubilat, i ha declarat que la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació (CVMC) i la Societat Anònima de Mitjans de Comunicació de la Comunitat Valenciana van utilitzar (sense l’autorització “preceptiva” del professional) les fotografies, “els drets d’autor i de propietat intel·lectual de les quals corresponen o són titularitat del demandant”.
La sentència, penjada divendres en la pàgina web de la CVMC, ordena el cessament de la “utilització il·lícita ”en Twitter“ (xarxa social actualment denominada X) d’una de les fotografies que figura en una composició.
La sentència condemna la corporació pública a abonar 5.850 euros en concepte d’indemnització pels “danys causats per la reproducció i la comunicació pública no autoritzada fins a 39 vegades de les 17 fotografies identificades”.
D’altra banda, a més de les costes del procediment, imposa el pagament de 1.000 euros a Penalba en concepte de danys morals. També ordena la publicació de la sentència en dos diaris locals i en la pàgina web i en el compte d’X d’À Punt, “llocs” aquests últims “on es van penjar” o “continuen penjats els documents objecte de la demanda”.
La sentència detalla el procés de les “utilitzacions il·lícites” que defugien la propietat intel·lectual del fotògraf: “reproduït, transformat i comunicat públicament”.
El fotoperiodista va ser l’autor d’algunes de les imatges més icòniques dels tancs desplegats pel general Jaime Milans del Bosch a la ciutat de València la nit del 23 de febrer de 1981, durant l’intent del colp d’estat del tinent coronel Antonio Tejero.
Aquestes fotografies, entre altres, ja van ser objecte d’una batalla en els tribunals impulsada pel fotògraf. La demanda, tal com va informar aquest diari, va ser desestimada pel titular del Jutjat del Mercantil número 3 de València.